Laptop voor fotobewerking

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Janvis » ma jan 16 2017 2:09 pm

Volgens mij is het met Apple hetzelfde als sommige modellen auto's, je omarmt ze of je moet er niks van hebben en niks daar tussen in. De Apple freak verafschuwd Windows en de Windows liefhebbers moet niet te veel van Apple hebben, dat zal wel nooit veranderen :D Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik in dergelijke discussies redelijk vel kan reageren maar heb besloten dat niet meer te gaan doen. Ik moet niks hebben van Apple maar als een ander er wijs mee is vind ik het goed :prost:

Nu even weer richting TS, Ik heb hier een HP Probook 6560B staan met een I5 2520M processor die ik heb voorzien van een 320 Gig SSD. Het is inmiddels al weer een wat oudere laptop maar het ding loopt als de brandweer. Start in 12 seconden volledig op en opent bijvoorbeeld Lightroom in enkele seconden, de traagste schakel van de laptop is het ontbreken van USB 3.0 waardoor de externe 2TB HDD wat minder snel is. Ik zit er aan te denken om in het PCI slot een USB3.0 kaart te zetten maar dat moet nog steeds gebeuren.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor MartinT » ma jan 16 2017 3:51 pm

Wel goed lezen hè :wink:
De vraag was:
quote: "Of is het niet te vergelijken met een iPhone/ipad, die je na 2 jaar alweer moet vervangen omdat apple het besturingsysteem niet meer ondersteund". unquote

Daar reageren 2 mensen op met eigen ervaringen.
Meer niet.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Janvis » ma jan 16 2017 4:47 pm

Ik las iets over apple vs iets... dan begint het bij mij al snel te jeuken. Ik was al lang trots op mezelf dat ik zo rustig kon reageren :lol: :lol: :lol:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor bcvthul » ma jan 16 2017 5:54 pm

PatrickHberg schreef:wat is het alternatief voor een MacBook?
Ik heb het niet zo op Apple. Of is het niet te vergelijken met een iPhone/ipad, die je na 2 jaar alweer moet vervangen omdat apple het besturingsysteem niet meer ondersteund.

Dit is de grootste onzin !! Zelfs mijn tig-jaar oude MacBook is nog steeds bruikbaar met hele nieuwe software.

Zelfs mijn 5 jaar oude iPhone kan nog steeds met de nieuwste software!
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Marten » ma jan 16 2017 6:12 pm

mag ik dezelfde beoordeling, maar dan zonder uitroeptekens, meegeven aan het volgende bericht?
Patrick schreef: Je iPhone kan je veel langer gebruiken dan de gemiddelde Android telefoon....
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Vincent » ma jan 16 2017 7:22 pm

Janvis schreef:De Apple freak verafschuwd Windows en de Windows liefhebbers moet niet te veel van Apple hebben, dat zal wel nooit veranderen
[...]
Ik las iets over apple vs iets... dan begint het bij mij al snel te jeuken. Ik was al lang trots op mezelf dat ik zo rustig kon reageren :lol: :lol: :lol:


Het grappige is juist dat er steeds maar één iemand openlijk een 'anti' mening in deze discussies heeft en dat ben jij. :wink: Grappig ook dat je het over Apple 'freaks' hebt en windows 'liefhebbers'. Ik voel me sowieso niet anagesproken zelfs niet terwijl ik al jaren met Apple werk.

Jouw houding is op zich raar want, zelfs als je liever met een Microsoft besturings systeem werkt op hardware van fabrikant X, Y en/of Z, er eigenlijk helemaal nog geen reden is om dan maar tegen een van de alternatieven te zijn. Of je moet in het verleden erg vervelende ervaringen met Apple gehad hebben om dat te kunnen onderbouwen. Een mening is sowieso zoveel sterker als deze gestaafd wordt met inhoudelijke argumenten...

Dus inhoudelijk voor TS:

Ik doe al jaren mijn beeldbewerking met een MacBook Pro. Een overgrote meerderheid (maar zeker niet alle) beeldprofessionals die ik tegen kom doen dat ook. Daar zijn meerdere redenen voor te bedenken maar dan gaan we wellicht aan de oorspronkelijke vraag voorbij en/of eindigen we weer in een ouderwetse Apple/Windows discussie.

Laat je vooral niet overhalen om wel of niet een ander merk te kiezen. Als je altijd met windows gewerkt hebt en geen reden ziet om daar vanaf te stappen, of dat gewoon niet wilt, dan zijn er genoeg alternatieven te krijgen met een Windows besturingssysteem.

Maar daar heb ik dan weer geen verstand van :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Janvis » ma jan 16 2017 8:59 pm

djunclesam schreef: Ik voel me sowieso niet anagesproken zelfs niet terwijl ik al jaren met Apple werk.


Dat kan ik ook begrijpen omdat jij waarschijnlijk om technische redenen bewust voor apple kiest en daar heb ik ook geen enkele moeite mee. Ik heb alleen in familie en vrienden kringen al wat te vaak verhitte discussies gehad met mensen die een hele mooi imac of macbook hebben staan pronken in de woonkamer of keuken. Omdat ik weet dat de meesten van die mensen enkel een beetje surfen over het net zo heel af en toe een mailtje moeten versturen vraag ik ze vaak waarom ze zo'n dure computer hebben voor dat kleine beetje werk. De meesten aan wie ik dat vraag worden vervolgens vreselijk pissig omdat ze technisch niet kunnen onderbouwen waarom ze zo'n duur ding hebben staan. Nou kan het me verder niets schelen wat mensen met hun geld doen hoor maar geef dan gewoon eerlijk antwoord dat je zo'n Apple mooi vind staan op de eettafel. Dat is de reden dat ik door de jaren zo'n afkeer heb gekregen van Apple.

Maar ik geef toch ook eerlijk toe dat ik van mezelf weet dat ik soms wel eens wat te vel kan reageren en heb besloten om te proberen dat niet meer te gaan doen.

Ik hoop niet dat dit nu wéér eindigt in een verhitte discussie want dat was echt niet mijn bedoeling, mijn reactie was luchtig bedoeld zonder tegen zere schenen aan te schoppen of wat dan ook. (apple "freak" vs windows "liefhebber" was misschien niet zo handig dat geef ik toe, laten we het maar op 2 liefhebbers houden ;-) )

Ik zal proberen voortaan nog beter mijn best te gaan doen om mijn mening voor me te houden, misschien wordt het dan nog eens wat met me :P
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Vincent » ma jan 16 2017 9:09 pm

Janvis schreef:Ik zal proberen voortaan nog beter mijn best te gaan doen om mijn mening voor me te houden, misschien wordt het dan nog eens wat met me :P


Meningen zijn prima als ze gestaafd worden met argumenten.

Zelfs als misschien verder iedereen het daarmee oneens is :wink2:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor NielsO » ma jan 16 2017 9:14 pm

Het gaat niet om de discussies. Henri vraagt gewoon wie er ervaring heeft met een bepaalde laptop of wat voor specificaties deze zou moeten hebben. Zelf gebruik ik een Macbook Air van inderdaad Apple. Deze heeft een lange periode goed gewerkt maar ik merk wel dat dit model daar niet echt voor gemaakt is. Zelf raad ik je een windows pc aan. Waar ligt je budget ongeveer? Dan kan ik je wel verder helpen met uitzoeken van een model.

Groeten Niels
/// "The best camera is the one that's with you." ///
/// Otto Photography Flickr
Gebruikersavatar
NielsO

Forumlid
Berichten: 370


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Avado » ma jan 16 2017 9:25 pm

Een Air kun je totaal niet vergelijken met een Pro. Ala je een laptop wil gebruiken voor fotobewerking is er voor mij inmiddels maar één antwoord: MC Pro.

Ik heb verschillende Windows laptops gehad met i7,16 GB etc, maar die zijn voor mij niet te vergelijken met een MC Pro.

Al je geld wil besparen, neem je een Pro.

Had ik het maar gedaan :( Dan had ik minder aan laptops uitgegeven.
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Marten » ma jan 16 2017 9:51 pm

Avado schreef:...Al je geld wilt besparen, neem je een Pro..

Deze vat ik even niet. Graag een toelichting.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Avado » ma jan 16 2017 9:57 pm

Voor alle duidelijkheid: dit is mijn ervaring.

Het is heel simpel. Als ik het geld wat ik uitgegeven heb aan high end windows laptops, kon ik het topmodel van de MC Pro kopen en een top Gitzo en nog wat meer dingetjes.

En die windows laptops raak je aan de straatstenen niet kwijt en een MC Pro levert nog goed geld op.

Zoals ik al zei, qua beeldbewerking en een laptop gaat er wat mij betreft niets boven een MC Pro.

Maar nogmaals, dit is mijn ervaring en mening.
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Janvis » ma jan 16 2017 10:08 pm

Maar wat maakt die Apple laptop dan zo bijzonder boven een andere merk laptop (in ieder geval voor de genoemde toepassing)? (is een oprechte en serieuze vraag ;-) )
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Avado » ma jan 16 2017 10:16 pm

Die vraag stelde ik mezelf ook voor mijn overstap. Mensen in mijn omgeving werden gek van me, want ik geloofde niet in de meerwaarde van een Apple laptop. (MC Pro)

Mij werd toen gezegd, en dat vind ik nog steeds wijze woorden :D , Wij vertellen je niet wat de meerwaarde is. Die moet je zelf ervaren.

Kijk in je omgeving wie er één heeft en probeer het. Zo raakte ik ook overtuigd.

Trouwens, ik ken niemand die van Apple overstapt naar Windows. Andersom wel :D
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Richard » ma jan 16 2017 10:27 pm

.... Heb een iPhone gehad en nu een Lumia 950... Weliswaar smartphone, maar toch. Na de iPhone een Nokia E7, Nokia verkocht zichzelf. De rest is geschiedenis.

Als ik wat nieuws voor me zelf ga kopen op pc gebied, is de kans groot dat het een Apple wordt. Tenzij Lightroom op Linux uitkomt, dan blijf ik bij Linux. :D
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten