Vliegtuigspotten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Vliegtuigspotten

Berichtdoor DvdW » vr jan 13 2017 10:47 pm

Hallo allemaal!

Ik ben sinds een aantal maanden meer en meer bezig met de wondere wereld van de luchtvaart. Ik kom met enige regelmaat op Schiphol en probeer daar wat mooie plaatjes van vliegtuigen te schieten. Alleen is er, in mijn ogen, nog veel ruimte voor verbetering. Voornamelijk zijn mijn foto's domweg niet scherp en/of is er (veel) digitale ruis. Jullie kunnen mij daar wellicht mee helpen. Zo ben ik vaak aan het stoeien met de scherpstelstand en AF-veldstand, omdat het volgens mij daar (vaak) bij mij mis gaat.

Hieronder heb ik een paar voorbeelden van foto's die (veel) beter kunnen. Ik fotografeer met een Nikon D3100 + Tamron AF70-300mm objectief. Ik gebruik meestal de A stand (Apeture-priority), Ik schiet alle foto's in RAW/NEF en probeer de ISO tussen 100-200 te houden.

Hieronder een paar voorbeelden van wat ik bedoel. Hebben jullie misschien advies voor mij? Deze foto's zijn zo overgezet vanuit NEF, behalve de tekst is er verder niets gewijzigd.

Afbeelding

Afbeelding
Deze lijkt nog mee te vallen, maar als je meer inzoomt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze lijkt nog mee te vallen, maar als je meer inzoomt:

Afbeelding

Alvast bedankt!
The beauty of grace is that it makes life not fair...
Gebruikersavatar
DvdW

Forumlid
Berichten: 31


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor Jur » zo jan 15 2017 11:35 am

Om te beginnen: Sluitertijdvoorkeuze (mode S) en de sluitertijd ten minste 1/500sec, totdat je voldoende ervaring hebt met het meetrekken van de beweging. Bij die sluitersnelheid ook VR op uit! Verder scherpstelstand AF-C en Dynamisch veld-AF. Ruis moet met de D3100 geen probleem zijn tot minimaal 400 ISO. Ook zul je voldoende aandacht moeten besteden aan de beeldbewerking; met name het contrast en verscherping.

Als je een filter hebt op het objectief, deze verwijderen, maar wel permanent de zonnekap (in de daarvoor bedoelde stand!) gebruiken. Te vaak zie ik mensen vliegtuigen fotograferen met de zonnekap omgekeerd gemonteerd.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor DvdW » zo jan 15 2017 2:44 pm

Allereerst hartelijk dank voor je reactie en de tips. Ik zal ze zeker meenemen de eerstkomende keer! Even ter verduidelijking. Met VR uitzetten bedoel je die schuif op het objectief? Deze zit er bij mijn Tamron AF-70-300mm niet op. Voor wat betreft de filter, is een simpele UV filter ook bezwaarlijk? Dan schroef ik die er vanaf. Ik zal binnenkort eens proberen en de foto's hier neerzetten. Kijken of we verschil zien, dank in ieder geval!
The beauty of grace is that it makes life not fair...
Gebruikersavatar
DvdW

Forumlid
Berichten: 31


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor Jur » zo jan 15 2017 6:15 pm

Ik had aangenomen dat je het Tamron 70-300mm VC objectief gebruikt, dat de vergelijking met de Nikon 70-300VR prima kan doorstaan. Op dat objectief kun de je VR (Tamron=VC) inderdaad middels een schuifje op het objectief uitzetten. Het "simpele UV filter" dient onder normale omstandigheden geen enkel doel, maar kan wel degelijk de beeldkwaliteit negatief beïnvloeden. Ik gebruik al meer dan 40 jaar onder normale omstandigheden geen "beschermfilter" en zelfs mijn oudste objectieven vertonen nog geen enkel krasje. Een beschermfilter (zoals de niet goedkope Nikon NC filters) zijn alleen aan te bevelen bij extreme condities zoals opstuivend zand of opspattend zeewater.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor DvdW » zo jan 15 2017 8:53 pm

Oké, helemaal helder. Bedankt!
The beauty of grace is that it makes life not fair...
Gebruikersavatar
DvdW

Forumlid
Berichten: 31


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor Boem » ma jan 16 2017 12:02 am

Ik weet niet of je dat al doet, maar je bent je bewust dat je vanuit RAW / NEF altijd nog moet verscherpen en ruis onderdrukken? Lightroom heeft daarvoor standaard instellingen, maar je kunt ook zelf proberen de jpg's na te bootsen om te leren wat goede instellingen zijn.
Verder zie ik dat je soms met kleine diafragma's fotografeert, op de grote afstanden die jij gebruikt is dat voor de scherptediepte vaak niet nodig en je kunt wel wat scherpte verliezen door diffractie ( maar aan de andere kant zijn de meeste lenzen ook minder scherp bij de grootste diafragma-opening). Verder inderdaad met korte sluitertijden fotograferen én zorgen dat je stabiel staat als je afdrukt.
Succes!
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor DvdW » ma jan 16 2017 2:51 pm

Om heel eerlijk te zijn? Nee, dat wist ik niet. Ik gebruik Photoshop CS 6 en als je daarmee een RAW/NEF opent krijg je al het één en ander wat je kan veranderen. Dat deed ik altijd wel (contrast, shadows, etc.) maar daarnaast het onderdrukken van ruis of handmatig verscherpen wist ik (nog) niet. Via professor Google ben ik inmiddels één en ander op het spoor gekomen, maar ik ga mij er nog verder in verdiepen. Bedankt voor de tip!

Voor wat betreft die diafragma, een kleine diafragma is een hoog F getal toch? (just checking ;-) ) . Je zou dus moeten kiezen voor een lager F getal (= grotere diafragma)? Bedankt! We nemen het mee! Voor het stabiel staan gebruik ik soms een statief. Die in vervolg maar standaard meenemen?
The beauty of grace is that it makes life not fair...
Gebruikersavatar
DvdW

Forumlid
Berichten: 31


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor Jur » ma jan 16 2017 3:17 pm

Ik doe al meer dan een halve eeuw aan luchtvaartfotografie, maar een statief gebruik ik zelden of nooit. Het beperkt mij te veel in mijn bewegingen en komt de snelheid van werken niet ten goede. Een stabiele camera-techniek volstaat meestal voor objectieven tot minimaal 300mm. Alleen voor de grote zware supertele's (500/600mm) zou een statief met schommelkop het overwegen waard zijn.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor DvdW » ma jan 16 2017 4:02 pm

Dat is mijn (zeer beperkte) ervaring ook met statieven, ik vind het zelf niet zo heel prettig werken. Ik hoop zeer binnenkort weer eens daarlangs te gaan, ik ben benieuwd.
Even samenvattend:
* Sluitertijdvoorkeuze (mode S)
* de sluitertijd ten minste 1/500sec,
* scherpstelstand AF-C
* Dynamisch veld-AF.
* Diafragma groot houden (rond de f/4 bijvoorbeeld ??)
* ISO zo laag mogelijk houden
(* En natuurlijk bij de nabewerking de boel verscherpen en ruis onderdrukken :oops: )

Allemaal erg bedankt voor de tips tot nu toe!
The beauty of grace is that it makes life not fair...
Gebruikersavatar
DvdW

Forumlid
Berichten: 31


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor Jur » ma jan 16 2017 6:05 pm

Ik houd doorgaans het diafragma tussen f/4 en f/11; meestal rond f/8.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor DvdW » zo mar 26 2017 7:23 pm

hallo allemaal!

Ik had afgelopen week eindelijk tijd om aan de slag te gaan met de tips/suggesties die in dit topic genoemd zijn met het onderstaande resultaat. Ik ben er best blij mee, al zeg ik het zelf :angel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zie hier de complete serie: http://imgur.com/a/1mua2
The beauty of grace is that it makes life not fair...
Gebruikersavatar
DvdW

Forumlid
Berichten: 31


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma mar 27 2017 8:21 am

Ga op Schiphol eens naast een Nikon gebruiker staan en vraag of je zijn objectief een keer mag gebruiken. Te denken valt dan aan een:
Nikkor AF-S 300 f/4,0 D ED of meer mm's.
Nikkor AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor DvdW » ma mar 27 2017 9:41 am

Hans Braakhuis schreef:Ga op Schiphol eens naast een Nikon gebruiker staan en vraag of je zijn objectief een keer mag gebruiken. Te denken valt dan aan een:
Nikkor AF-S 300 f/4,0 D ED of meer mm's.
Nikkor AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR

Het verschil zal vast meteen zichtbaar zijn :thumbup: Maar mag ik dan ook zijn portemonnee gebruiken? :angel: :wink: Want dan praat je over +/- 300,- prijsverschil.
The beauty of grace is that it makes life not fair...
Gebruikersavatar
DvdW

Forumlid
Berichten: 31


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor Janvis » ma mar 27 2017 11:36 am

De tweede serie ziet er een stuk beter uit dan de eerste, dus je hebt de tips goed weten te vertalen naar de praktijk.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor Pierre » ma mar 27 2017 6:23 pm

iets anders, mag ik vragen waar je moet gaan staan om vliegtuigen te fotograferen,

m.vr.gr. Pierre
D810, P1000, Nikon 16-85 3.5/5.6,Nikkor 24-70 2.8 VR, Nikkor 70-200 2.8 VRII, Sigma 18-35 1.8, Sigma 150-600S, SB700, SB910
Gebruikersavatar
Pierre

Forumlid
Berichten: 95


Locatie: Middelbeers N-Br.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten