Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor jettiny » ma jan 16 2017 10:30 pm

Beste mensen,

Binnenkort vindt de Bouwbeurs in Utrecht plaats.
Een nichtje van mij heeft gevraagd of ik wat foto's wil maken van de stand van haar bedrijf enz.
Nou lijkt me dat hartstikke leuk om eens te doen en ben me grondig aan het voorbereiden.
Ik weet wat er te doen staat maar ben erg benieuwd naar ervaringen van jullie.
Lees dat je toestemming moet vragen om foto's te mogen maken, kan iemand dat beamen ?
Gebruik van statief toegestaan ?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties :D

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor jan » ma jan 16 2017 11:46 pm

Hallo Tiny,

Ik heb afgelopen voorjaar voor het bedrijf waarvoor ik werkzaam was ook foto's gemaakt in de Jaarbeurs. Geen problemen mee gehad en ook met statief gewerkt. Bij de toegangscontrole ook geen vragen, etc.
Wel handig is om aan je nichtje te vragen of je een exposantenpas kunt krijgen zodat je ruim voor openingstijd van de bezoekers in alle rust al foto's hebt kunnen maken van de stand. Zonder deze exposantenpas kom je er echt niet eerder in. (Er is voor de vroege exposanten al koffie met croissants in de hallen verkrijgbaar op vertoon van de pas :mryellow: )
Ik heb ook foto's genomen tijdens de beurs met het publiek. Ook geen probleem.
Tot ca. 15/20 min. voor aanvang is de hal verlichting nog uit en zijn ook nog niet alle stands bemand en dus nog donker.

(Mijn) Ervaring met beurzen leert dat de 1e en laatste dag rustig zijn en zo ook na 15:00 uur.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4306


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor MarcoEos70D » di jan 17 2017 3:05 pm

Ik heb enkele jaren geleden ook een stand gefotografeerd op de Jaarbeurs, inderdaad met exposantenpas. Buiten openingstijd heb ik een statief gebruikt, binnen openingstijden niet. Over het algemeen heb je geen problemen als je zorgt dat je geen overlast veroorzaakt :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Online
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor jettiny » di jan 17 2017 9:17 pm

Hartelijk dank voor jullie nuttige reacties, top !!
Mijn inzet wordt verwacht vanaf 17.30 uur, dus wel afwijkend met die van jullie.
Ook een stuk donkerder denk ik, veel kunstlicht, langere sluitertijden, hogere isowaardes enz.

Rugzak geen probleem ivm beveiliging ?

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor Skippy » di jan 17 2017 9:31 pm

Leuke beurs en fotografisch best interessant. Hier een impressie van de 2015 beurs (inclusief Exif-gegevens) http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=86&t=59525&p=766465&hilit=bouwbeurs#p766465
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor jettiny » di jan 17 2017 9:47 pm

Hey super Skippy :D Nuttig.
Ik ga het eens bekijken.
Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor jettiny » di jan 17 2017 10:36 pm

Ziet er prachtig uit Skippy !!
De meeste foto's vanaf statief gefotografeerd gezien de doorgaans lange sluitertijden ?

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor Skippy » di jan 17 2017 11:31 pm

Dank Tiny. Alles uit de hand gefotografeerd. De hier gebruikte Olympus E-M10 heeft IBIS (In Body Image Stabilisation), dat scheelt 2 à 3 stops waardoor dit mogelijk is. Met de nieuwste Olympus schijn je moeiteloos een scherpe opname tot 5 seconden! uit de hand te kunnen fotograferen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor jan » di jan 17 2017 11:52 pm

Rugzak/fototas was geen probleem.
Hou er rekening mee wanneer de beurs om 18:00 stopt de meeste standhouders snel naar huis willen en dat langs de gangpaden al snel vuilniszakken staan van die dag van de standhouders en dat het publiek en standhouders allemaal 1 richting op bewegen. De uitgang.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4306


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor jettiny » wo jan 18 2017 9:09 am

Bedankt voor je aanvullende info Skippy, ik heb helemaal geen stabilisatie op mijn objectieven oid, wordt het toch statief of veel hogere iso-waardes. Maar gezien jou gebruikte instellingen kan het beperkt blijven, we zien wel.

@ Jan, bedankt voor je extra info. Ik moet nog om de tafel gaan zitten met mijn nichtje over wat er exact verwacht wordt van mij, globaal is het wel bekend. Maar als de beurs zo verandert zoals jij uitlegt dan ga ik maar wat vroeger om overzichtopnames te maken. Anders is er ergens in de donkere hal nog één stand open, hmm das dan een beetje vreemd, of juist ook wel weer apart, haha.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor jettiny » zo feb 12 2017 11:10 pm

Inmiddels een ervaring rijker :D

Leuk besloten feestje gefotografeerd.
Voor mij een extra uitdaging, want flitsen was ten eerste not done tussen alle mensen in en verder had het wellicht ook veel sfeer weggenomen.

Alles gefotografeerd met ISO 1600 en wisselend in manual en diafragma-voorkeuze.
Geen sluitertijd-probleem gehad met diafragma F4.
Statief en shooten in serieopname deed goede zaken, vooral bij het fotograferen van mensen die een lijst voor zich moesten houden.
Ook daar geen optie om te flitsen ivm schaduwvorming van de lijst op de gezichten b.v.

Wel moest ik accepteren dat de scherpte minder is zonder flits, maar het was geen groot drama met de D700 en de 24-70 mm 2.8.

Een keer toch erg gewaagd bezig geweest met wat groepsfoto's, het moest snel voordat de gasten zich aandiende.
F8 keuze voor scherpte over de gehele groep leek me noodzakelijk, sluitertijd 1/30 en zelfs 1/20 was het gevolg.
Ik wou niet schakelen naar iso 3200 ivm nog meer ruis en meer onscherpte.
Vanaf statief in serieopname gefotografeerd bleek toch een goede keuze, er waren veel foto's correct van scherpte. :mryellow:

Aankomende week een serie plaatsen, eerst nog toestemming krijgen voor een aantal foto's van het geweldige muziek-gasttrio The Triolettes. :D

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor Skippy » ma feb 13 2017 10:57 am

Bedankt Tiny voor het delen van je ervaringen. Die Triolettes heb ik in 2012 nog op de 50Plus beurs gefotografeerd :)
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor jettiny » ma feb 13 2017 6:17 pm

Een goed trio en ook leuk om te fotograferen.
Diverse mooie platen kunnen maken, alleen.....ben ik waarschijnlijk te netjes geweest om hen toestemming te vragen diverse foto's te plaatsen op mijn site. Nu mag ik er maar drie plaatsen :( jammer.
Nu twijfel ik of dat nog wel moet vragen. Gewoon plaatsen wat je nodig acht en als er opmerkingen over komen kan ik ze er altijd nog afhalen schiet nu door mijn gedachte.

In ieder geval is mijn nichtje erg tevreden over de foto's en heeft mij voor een volgende keer alweer gevraagd. :D dat is toch mooi.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor Skippy » ma feb 13 2017 7:39 pm

Ik kan mij van toentertijd ook een akkefietje herinneren. Ik heb toen de foto's ongevraagd geplaatst en kreeg naar aanleiding daarvan een mail. Details weet ik niet meer maar wel dat ik er een nare bijsmaak van kreeg. Ik heb dit trio niet voor een Grammy genomineerd gezien dan zou ik als ik hun was blij zijn met elke publicatie en positieve berichtgeving.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen jaarbeurs Utrecht gevraagd.

Berichtdoor jettiny » ma feb 13 2017 7:46 pm

Precies wat je zegt Skippy,
Ze zouden heel blij moeten zijn, maar dat valt dan toch tegen.

Jou les moet dan ook maar de mijne zijn en niet ongevraagd foto's plaatsen, ook al wil je zo graag.
Het is zo leuk voor je portfolio he :D

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten