Ontwikkelen bij de HEMA

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Ontwikkelen bij de HEMA

Berichtdoor odevries » wo feb 03 2016 1:43 pm

Beste Nikon gebruikers,

Kan iemand mij misschien wat vertellen over het ontwikkelproces bij de HEMA? Nu ik wat serieuzer in de wereld van de analoge fotografie aan het duiken ben, vraag ik mij af of ik betere ontwikkelresultaten kan krijgen door het bijvoorbeeld zelf te doen of naar een speciaalzaak in de buurt te gaan.

Ik ben op dit moment vooral zwart wit aan het schieten, maar wil binnenkort wat rolletjes Portra en Ektar proberen en wil dan wel graag zo goed mogelijke resultaten.

Edit: hoop dat ik dit in het juiste sub forum heb geplaatst, was wat onduidelijk via de Tapatalk app :)

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Laatst gewijzigd door odevries op wo feb 03 2016 1:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Cheers, Oane

-----
Mijn Flickr pagina
Gebruikersavatar
odevries

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ontwikkelen bij de HEMA

Berichtdoor Highlander » wo feb 03 2016 2:00 pm

Ik denk voor normaal gebruik zal het elkaar niet veel ontlopen verwacht ik, maar als je het rolletje wilt pushen of drukken dan zul je toch naar de speciaalzaak moeten.
Nu heb ik hier in Friesland geen speciaalzaak kunnen vinden, dus dat wordt opsturen.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ontwikkelen bij de HEMA

Berichtdoor Michele » wo feb 03 2016 2:34 pm

Hema proces basic style:
- pak een ontwikkelenvelop (of laat een envelop pakken door de kassamiep)
- vul je naam in en 't gewenste afdrukformaat + glanzend of mat (of laat dat doen door de kassamiep)
- stop filmpje in zak (of laat dat doen door de kassamiep)
- scheur 't recuutje af, vouw de envelop dicht en mik 'm in de fotowerkbak (of laat dat doen door de kassamiep)
- enkele dagen later loop je met het recuutje naar de kassa en vraagt om je foto's
- je rekent af
- je komt er bij thuiskomst achter dat 't er allemaal niet uitziet, maar je had voor t geld ook niet anders verwacht.

Hema proces geavanceerdere info:
De Hema maakt gebruik van een grote ontwikkelcentrale, was altijd CeWe, weet niet of dat nu nog zo is of dat ze tegenwoordig bij Fuji zitten.
Bij zo'n centrale wordt je film volledig automatisch verwerkt omdat alles is afgestemd op snelheid en de grote gemene deler (familie + vakantiekiekjes).
Dat gebeurt met een automatische ontwikkelmachine die een C41 (kleurnegatief) door een standaard bad met een standaard ontwikkeltijd trekt. Dingen pushen of pullen om afwijkende belichtingen (foutje bij ISO instelling camera bijvoorbeeld) te corrigeren is er dus niet bij.

De ontwikkelde film gaat vervolgens door een snelscanner die je film scant op basis van het aangekruiste formaat. De resolutie wordt dus afgestemd op het eindresultaat: 9x13, 10x15, 13x19 of 15x20. Je loopt zelfs de kans dat er alleen op 10x15 gescand wordt en dat er later interpolatie plaats vindt om grotere formaten te printen. Hangt van de machineleverancier af.

Vervolgens wordt het digitale bestand geprint op standaard fotopapier met behulp van een digitale vergroter, de afdruk wordt qua kleur en belichting automatisch gecorrigeerd naar gemiddelde waarden om ervoor te zorgen dat je plaatjes zoveel mogelijk uniform van belichting en kleur zijn. Uiteraard zullen echte missers niet maximaal gecorrigeerd kunnen worden. Gecorrigeerd printen voor Ektar en Portra (kleurinstellingen optimaliseren) is er niet bij.

Let op: als je zwartwit of dia inlevert, zorg dan dat je heel duidelijk aangeeft wat de bedoeling is.Wel of niet afdrukken, wel of niet inramen? Ik heb het meegemaakt dat ik keurig een stapeltje (negatieve!) prints van mijn diafilm terugkreeg omdat het jochie achter de kassa braaf alle vakjes aangevinkt had aangezien ie niet wist wat een diafilm was...

Overigens gaan ook zwartwit- en diafilms bij de Hema door een standaardprocedure. Mocht je dus gekke dingen willen als aangepaste ontwikkeling bij zwartwit ( Tmax bijvoorbeeld) of een crossproces bij dia, dan verdient het aanbeveling om een vaklab te zoeken.

Wil je goed gecorigeerde afdrukken van je kleurnegatief, zoek dan een uurservice in de buurt op waar ze zelf nog aan de knoppen zitten (jawel, die bedrijven bestaan nog) en ga in overleg met de operator. Of zoek een vaklab.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ontwikkelen bij de HEMA

Berichtdoor Brutus » wo feb 03 2016 3:45 pm

Hebben we het over ontwikkelen of afdrukken?

Als het alleen om ontwikkelen gaat en je de negatieven zelf inscant, kan er bij een centrale niet zo veel fout gaan als je de rolletjes tenminste niet pusht of pullt (bewust onderbelicht of overbelicht), zoals Highlander terecht schrijft. Ontwikkelen heb ik vroeger altijd bij het Kruidvat laten doen (volgens mij vergelijkbaar met de HEMA) en nooit slecht ontwikkelde rolletjes (kleur en dia) teruggekregen. Zwart- wit deed en doe ik nog steeds zelf. Zelf ontwikkelen is overigens een kunst die geleerd moet worden; zeker in het begin zullen je resultaten achterblijven bij die van een centrale. Kleur zelf ontwikkelen zou ik je niet aanraden.

Afdrukken is een ander verhaal. Zie de adviezen van Michele.
Mocht je je daar zelf aan willen wagen, heb ik ter overname nog wel een vergroter en ontwikkelbaden staan. :wink2:
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ontwikkelen bij de HEMA

Berichtdoor Frank B » wo feb 03 2016 6:54 pm

Onlangs een 120 filmrol 6 x 6 cm zwartwit laten ontwikkelen bij Hema en een vaklab in Maarsen.
Hema na 2 dagen negatieven retour. Vaklab na 2 weken!!! Negatieven Hema waren iets donkerder op de randen, verder geen verschillen kunnen zien. Wel in prijs: Hema 3 euro, vaklab 6,60. Kuch...
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ontwikkelen bij de HEMA

Berichtdoor emdeklerk » wo feb 03 2016 7:51 pm

Hoe het nu is weet ik niet, maar vroeger gingen de films van de Hema naar exact hetzelfde ontwikkellab als waar de fotowinkel de spullen naartoe stuurde. Er zijn nog maar heel weinig ontwikkellabs in Nederland. Ik denk niet dat het veel zin heeft te gaan zoeken naar een betere dan die je nu bij de Hema hebt.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Ontwikkelen bij de HEMA

Berichtdoor Cyrus » wo feb 03 2016 8:39 pm

Tja... ik geef de voorkeur aan het vaklab in mijn woonplaats. € 6 voor ontwikkelen, snijden en in archiefblad steken van 1 z/w rol. Altijd prima negatieven, ik breng ze liever niet naar zaken als Hema, Kruidvat etc waar alles volautomatisch gaat en de kwaliteit niet constant is...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ontwikkelen bij de HEMA

Berichtdoor Hasselbox » do feb 04 2016 10:54 am

Voor standaard afdrukken is de Hema net zo goed als het z.g. vaklab.
Vaak beter als door veel doe het zelvers.
Alleen als je bijzondere wensen hebt zoals b.v. uitvergroten, zou ik naar het vaklab gaan.
Inscannen en via de computer printen is ook een mogelijkheid.

Gr H.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ontwikkelen bij de HEMA

Berichtdoor Michele » do feb 04 2016 6:41 pm

emdeklerk schreef:Hoe het nu is weet ik niet, maar vroeger gingen de films van de Hema naar exact hetzelfde ontwikkellab als waar de fotowinkel de spullen naartoe stuurde. Er zijn nog maar heel weinig ontwikkellabs in Nederland. Ik denk niet dat het veel zin heeft te gaan zoeken naar een betere dan die je nu bij de Hema hebt.

Correctie: vroegah zat de Hema bij Cewe in Dld net als overigens Kruidvat. Veel fotohandelaren stuurden het "budgetspul" naar Cewe als t goedkoop moest en naar Kodak in Waddinxveen (Hoogwerf-Eikelenboom) als 't high-end moest. Alternatief was de Fujicolor centrale in Steenbergen. Kodak Waddinxveen is er niet meer, Fujicolor in Steenbergen bestaat nog wel. Bij mijn weten zit Hema nog steeds bij CeWe in Duitsland.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ontwikkelen bij de HEMA

Berichtdoor reneo57 » do feb 04 2016 8:37 pm

Cyrus schreef:Tja... ik geef de voorkeur aan het vaklab in mijn woonplaats. € 6 voor ontwikkelen, snijden en in archiefblad steken van 1 z/w rol. Altijd prima negatieven, ik breng ze liever niet naar zaken als Hema, Kruidvat etc waar alles volautomatisch gaat en de kwaliteit niet constant is...


Juist Edwin die mazzel hebben wij en voor al die gene die in de buurt van Purmerend wonen.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ontwikkelen bij de HEMA

Berichtdoor jan » do feb 04 2016 9:28 pm

Michele schreef:Correctie: vroegah zat de Hema bij Cewe in Dld net als overigens Kruidvat. Bij mijn weten zit Hema nog steeds bij CeWe in Duitsland.

Kruidvat zit in ieder geval nog bij Cewe.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ontwikkelen bij de HEMA

Berichtdoor ECN » do jan 19 2017 11:19 am

Als je zwart/wit fotografeert moet je ver van de Hema blijven. Die hebben geen idee wat zwart/wit fotografie is. Ze ontwikkelen alle films volgens het kleurenprocede. Lever een zwart/wit-film in en je krijgt hem grijs terug. Toen mij dat overkwam en daarover klaagde, kreeg ik te horen dat de film verkeerd belicht was. Nou was het wel heel erg simpel om aan te tonen dat dat niet waar kon zijn, dus maakte ik bezwaar. Maar kreeg weer hetzelfde antwoord. In het lab waar Hema zijn fotorolletjes naartoe stuurt, zit blijkbaar niemand die iets van analoge fotografie af weet, en al helemaal niets van zwart/wit. Je bent veel beter af het zelf te doen, al wordt het misschien wat duur als je niet veel zwart/wit fotografeert. Tenzij je ook zelf je ontwikkelaar mixt.
ECN

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ontwikkelen bij de HEMA

Berichtdoor MoTo001 » do jan 19 2017 12:29 pm

heel eenvoudig op te lossen, ZELF DOEN.
Gr. Joop
Als je een schrijvfout vind mag je hem hebbe
MoTo001

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: zuid-limburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten