Vervangen van D80 - wat is beste keuze?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Vervangen van D80 - wat is beste keuze?

Berichtdoor eRBee » zo jan 22 2017 12:11 am

Ik ben een amateurfotograaf die inmiddels al jaren met de D80 fotografeert.
Echter, die camera is wel aan vervanging toe :mryellow: .
Na een basiscursus bij de School voor Fotografie in Breda heeft het fotograferen helaas een tijdje op zijn gat gelegen vanwege drukte met werk. Maar ik wil het nu weer gaan oppakken, alleen wel met een nieuwe camera :D .

Nu mag deze camera best wat kosten, maar goed is goed en gek is niet nodig (max. €1000).
Ik zou er graag weer een flink aantal jaren mee vooruit willen en zit te denken aan bijvoorbeeld een D5600 of een D7200. Natuurlijk heb ik al verschillende sites bekeken, maar je wordt af en toe ook wel een beetje horendol van alle informatie.

Het meeste dat ik fotografeer zijn natuuropnames en stadsgezichten, maar ik zou graag wat meer met sportfotografie gaan doen.
Mijn objectieven zijn niet de meest spannende: AF-S Micro Nikkor 85 mm 1:3.5G ED, AF-S Nikkor 18-135 mm 1:3.5-5.6G ED en een AF-S Nikkor 70-300 mm 1:4.5-5.6G ED.

Welk nieuw body zouden jullie me op basis van bovenstaande aanraden, D5600 of D7200?
Of zouden jullie wellicht voor een heel andere body gaan?

Elke tip is voor mij waardevol. Bij voorbaat dank.

Hartelijke groet,
Ronald
eRBee

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vervangen van D80 - wat is beste keuze?

Berichtdoor ATOR » zo jan 22 2017 12:35 am

De D7200 lijkt me de perfecte keuze. Bij sport, maar eigenlijk bij alles, wil je een goede AF en snel alles kunnen bedienen zonder het menu in te moeten, juist op deze gebieden scoort de D7200 beter dan een camera uit de D5XXX serie.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangen van D80 - wat is beste keuze?

Berichtdoor iefie » zo jan 22 2017 1:36 am

En niet te vergeten het extra schermpje bovenop net als de D80 dat zit niet op de 5600

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervangen van D80 - wat is beste keuze?

Berichtdoor Patrick » zo jan 22 2017 2:39 am

Op zich is de D7200 een uitstekende keus, maar ik zou eerder voor de D7100 gaan en het overgebleven budget investeren in beter glaswerk. Zeker met moderne camera's zijn de genoemde zooms eigenlijk de beperkende factoren in je set.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangen van D80 - wat is beste keuze?

Berichtdoor Jur » zo jan 22 2017 9:53 am

De wel erg kleine buffercapaciteit van de D7100 voor NEF's is wel een behoorlijk nadeel bij sportfotografie.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangen van D80 - wat is beste keuze?

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo jan 22 2017 10:06 am

Zoek zelf je camera uit:
download het excel bestand: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Nikon-D-cameras.xls
De voorloper van je D80 begint bij de D50 en de opvolgers eindigen nu bij de D7200.
Bij de goedkopere D3xxx en D5xxx serie mis je:
- draadloos flitsen vanaf de camera.
- AF bediening van andere objectieven AF-G, AF-D, AF, en heb je eigenlijk altijd AF-S nodig.
- veel knoppen voor ISO, bracketing, enz.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangen van D80 - wat is beste keuze?

Berichtdoor JurjenF » zo jan 22 2017 11:54 am

Ik zou idd ook voor de D7100 gaan. Meerwaarde van de D7200 tov de D7100 is m.i. alleen de grotere buffer bij serieopnames en de iets betere ruiswaarden bij hogere iso's. Voor het prijsverschil kun je dan beter investeren in betere objectieven. Een start zou kunnen zijn een D7100 met een 16-85 bijvoorbeeld. En later een tele en/of groothoek erbij. Lijkt mij voor de langere termijn een goede keuze.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vervangen van D80 - wat is beste keuze?

Berichtdoor ben42 » zo jan 22 2017 12:43 pm

Misschien is geduld en marktplaats een goed alternatief.

Dit weekend stond er een D7000 Plus 18-200 VR lens voor 450 Euro op marktplaats (weinig clicks). (Weg voor 435 volgens mij). Volgens mij is dit een goede overstap vanaf de D80. Er staan nu ook nog wel wat combinaties van D7... en D5...

Zelf adviseer ik de D7... reeks, zelf gebruik ik de D7000 en deze heeft toch een aantal bedienings mogelijkheden die op de D5... missen. Wat betreft kwaliteit van de foto's zit er bij deze reeksen niet zoveel verschil. Maar ik denk dat de 7... serie prettiger werkt. Er zijn wel mensen die de voorkeur geven aan het klapschermpje van de 5... serie.

Wat de buffere grote betreft, in combinatie met NEF is deze voor sporten niet supergroot. Maar in alle overige gevallen raakt de buffer bij mij zelden gevuld.

Succes met je keuze.
Ben

(Marktplaats heeft vaak zeer goede aanbiedingen, geduld is dan je beste vriend om een goede prijs te scoren).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervangen van D80 - wat is beste keuze?

Berichtdoor Brutus » zo jan 22 2017 12:48 pm

Wat ook een punt van overweging kan zijn is dat 5x00 camera's geen ingebouwde scherpstelmotor hebben. 7x00 camera's hebben die wel.
Dat vergroot de het aantal beschikte objectieven behoorlijk.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervangen van D80 - wat is beste keuze?

Berichtdoor Richard » zo jan 22 2017 1:33 pm

Waarvan er een aantal afvallen vanwege de 24 Mp DX sensor: die is kritischer m.b.t. het gebruikte objectief.

Zo komt mijn Tamron 200 - 500 niet meer op de D7100, wel op de D750. De ironie is dat ik de D7100 voor de Tamron heb gekocht :huh: Heeft NAS in de hand gewerkt :mryellow:
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangen van D80 - wat is beste keuze?

Berichtdoor Brutus » zo jan 22 2017 3:48 pm

:lol: Jaja, ook luxeproblemen zijn problemen! :wink:
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervangen van D80 - wat is beste keuze?

Berichtdoor JurjenF » ma jan 23 2017 7:01 pm

De D7000 wil incidenteel/geregeld nog wel eens een scherpstel-dingetje hebben.....Ik zou toch voor de D7100 gaan. Er is weliswaar een leercurve mbt scherpte krijgen maar daar is een oplossing voor : heel veel oefenen. En dus heel veel fotograferen en daar koop je zo'n ding toch voor :D
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vervangen van D80 - wat is beste keuze?

Berichtdoor eRBee » di jan 24 2017 9:54 pm

Hartelijk dank voor jullie suggesties en adviezen. Zeer gewaardeerd !

Tweedehands heb ik ook aan zitten denken, maar ik ben toch wel wat terughoudend met het aanschaffen van een tweedehands camera. Ik zou dan eerder de aanschaf van een goed tweedehands objectief overwegen, denk ik, maar wel gaan voor een nieuwe camera.

Ik kan in ieder geval aan de slag :-)
eRBee

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten