AF fijnafstelling 24-70 f2.8

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

AF fijnafstelling 24-70 f2.8

Berichtdoor iibex » za jan 28 2017 10:01 pm

Hallo,

Betreft de AF fijnafstelling van mijn 24-70 lens:

Ik heb mijn nieuwe 24-70 middels fijnafstelling op 24 en 70 bekeken. Ik kom uit op de volgende settings (middels FoCal):
--> 24mm +3
--> 70mm -18
Ik vind dat deze waarden nogal ver uit elkaar liggen. Zijn het normale waarden? Als ik kijk naar mn 70-200 dan ligt dat op +3 en +9. Dat is nog te overbruggen met een gemiddelde waarde.
Wie kan mij adviseren die kennis van zaken heeft?

Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
iibex

Forumlid
Berichten: 2


Locatie: Schijndel
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF fijnafstelling 24-70 f2.8

Berichtdoor Highlander » za jan 28 2017 10:23 pm

Je moet geen gemiddelde waarde gebruiken !
24-70 op 70mm afstellen, en de 70-200 op 200mm.
De correctie in de camera is in procenten, dus wil je die in het grootste bereik hebben.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6480


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: AF fijnafstelling 24-70 f2.8

Berichtdoor ATOR » za jan 28 2017 10:38 pm

Je f/2.8 DOF is op 70mm fors kleiner dan op 24mm dus ik zou hem op 70mm goed zetten. Ik vind het wel een groot verschil, als hij er dan op 24mm teveel naast zit zou ik even het Nikon Service Point bellen of ze er wat aan kunnen doen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF fijnafstelling 24-70 f2.8

Berichtdoor martinh123 » za feb 04 2017 5:50 pm

Ik lees dat Highlander en Ator de voorkeur geven om een 24x70 mm de AF Fijn afstelling de lens afstelt bij 70 mm
Is hier een reden voor. Heb net vandaag voor het eerst de 24x70mm afgesteld dit dan op 24 en op 70 mm gedaan volgens het reken tabel van http://www.testcams.com/DotTune/CalcMidPoint.html het gemiddelde genomen.
Een aantal test foto's gemaakt en naar mijn inzien zijn de foto's wel goed.

Maar misschien dat uitleg hierover meer duidelijkheid brengt.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: AF fijnafstelling 24-70 f2.8

Berichtdoor MarcB » za feb 04 2017 7:31 pm

Misschien heb je iets aan onderstaande grafiek die ik gemaakt heb mbv Reikan, je ziet hier heel duidelijk hoe complex dit objectief is en dat het bijna niet mogelijk is om een ideale waarde te bepalen. Kortom, het is een compromis.

Meer hierover kan je in het topic lenzen kalibreren vinden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF fijnafstelling 24-70 f2.8

Berichtdoor martinh123 » zo feb 05 2017 8:14 am

MarcB heb de grafieken een aantal minuten bekeken voor ik ze kon begrijpen.
Is opzicht wel duidelijk.

Dat je de DataColor SpyderLensCal gebruikt zie ik als een pluspunt om alles duidelijker te lezen.

De test die ik gedaan heb komt neer op de DataColor SpyderLensCal maar dan in een andere uitvoering.
Alleen de test die ik heb uitgevoerd is niet zo uitgebreid dan die van jou maar komt op hetzelfde neer.
Je neemt de gemiddelde van 24 en 70 mm zodat je uiteindelijk een waarde krijgt.

Het is trouwens wel begrijpelijk dat een zoomlens verschillende waarden aangeeft, het glaswerk binnen een lens verplaatst zich van voor naar achteren. Dat de 70x200m hier beter naar voren komt dan de 24x70mm laat zien dat deze lens van een betere kwaliteit is.
Zelf wil ik mijn 70x200mm 2.8 VR lens niet een fijn afstelling doen daar de foto's die ik hiermee maak uitzonderlijk scherp zijn.

Wat ik niet begrijp is waarom Nikon bij de semi professionele D-SLR modellen niet zoals bij de D5 en de D500 een automatische calibratie voor lenzen heeft. Het is tenslotte maar wat software.

Even wat anders, in de camera bij AF-fijnafstelling staat onder Opgeslagen waarde Standaard.
Nou weet ik dat je de ingevoerde waarde oplaat onder Opgeslagen waarde maar wat heeft Standaard hier te zoeken. Je kunt hier net als bij Opgeslagen waarden ook de instellingen veranderen en wanneer zou je dit moeten doen en waarom.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87




Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten