Welke lens voor huisdieren?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Welke lens voor huisdieren?

Berichtdoor MBnikon » wo dec 28 2016 12:56 pm

Hallo,

Ik wil voor mijn Nikon D5100 graag een lens met vast brandpuntsafstand aanschaffen. Nu twijfel ik tussen een 35mm 1.8g of een 50mm 1.8g. Wat is jullie ervaring t.o.v. huisdieren en deze lenzen? Ik las al dat de 50mm beter is voor portretten. En is het aan te raden om deze lens 2dehands te kopen bij een fotograaf/winkel?

Alvast bedankt!
MBnikon

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens voor huisdieren?

Berichtdoor jantom » wo dec 28 2016 2:01 pm

ik heb weinig foto's van dieren gemaakt maar ik mocht graag mijn 105mm 2.5 Nikkor gebruiken (voor dat werk). Voor jou (DX) zal dat ongeveer 70mm zijn. Met een 50mm kan dat werk ook gedaan worden.

Als je weet waar je zoal op moet letten kan je best een 2e hands objectief kopen. Kijk dan altijd even goed door het lenzenstelsel heen (met volle opening) en kijk ook naar eventuele narigheid in het objectief zelf. Het mechanische deel kan je als het ware op gevoel nagaan. Als het even kan nieuw kopen :)
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens voor huisdieren?

Berichtdoor weimaraner » wo dec 28 2016 9:48 pm

Als je tussen deze lenzen wil kiezen zou ik voor de 50mm gaan. Een beetje tele (en op de D5100 wordt het 75mm dus dat is een beetje tele) is uitstekend voor dierenportretten, ook omdat je dan niet zo heel dicht op je model hoeft te kruipen. Ik maak zelf veel hondenportretten en gebruik dan meestal de 85mm (maar op full frame dus dat zit niet ver af van de75mm die het bij jou zou worden).
Kleine kanttekening - als het je meer om een dier en zijn/haar omgeving gaat, je dus ook een stuk van de omgeving op de foto wil zien, dan kan de 35mm wel een goede keuze zijn.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens voor huisdieren?

Berichtdoor MBnikon » wo dec 28 2016 10:26 pm

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk toch dat ik dan voor de 50mm ga!
MBnikon

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens voor huisdieren?

Berichtdoor dotcat » wo feb 01 2017 8:58 pm

Probeer het eens met je huidige lens. Ik neem aan dat je nu een zoom lens hebt, maak eens een foto op 35, 50 en 70 mm als de lens dat bereik heeft. Dan zie je snel wat voor jou het beste brandpunt is. Misschien werkt een 60 mm wel het gemakkelijkste bij jou.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: Welke lens voor huisdieren?

Berichtdoor Matthijs » wo feb 01 2017 9:57 pm

Het is misschien apart, maar mijn huisdieren foto's zijn allemaal gemaakt met een extreme groothoek of een flinke tele/macro.
De groothoek (10-20mm) voor de wat experimentele foto's, de macro (150mm) voor de "standaard" shotjes en de tele (300mm met eventueel converter) voor de actiefoto's.
Ik heb ook een 50mm en 85mm (gehad) maar die gebruik ik nauwelijks.
Voor in de studio zou ik het houden op een 35/50mm. Maar het is net wat je zélf prettig vind!
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens voor huisdieren?

Berichtdoor Rob Smit » do feb 02 2017 10:48 am

De term "huisdieren" is voor mij nogal lastig.
Een kat - hond - krekel - kaaiman - slang, waar heb je het precies over?

Gaat het om binnenshuis of buitenshuis fotograferen?
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten