Filters

Discussies over filters

Onderwerp:

Filters

Berichtdoor EvH » za feb 18 2017 10:24 am

Hoi,
Ik ben de laatste tijd wat tegen beperkingen aangelopen tijdens het fotograferen van landschappen en architectuur. Nu wil ik wat centen investeren in filters (grijs filters) met name grijs verloop filters.
Ik heb me wat verdiept, maar de verschillende merken vinden dat ze allemaal de beste filters verkopen. Ook de pro's waar ik contact mee heb hebben hun idee bij bepaalde merken. Ik ben geheel nieuw op dit gebied, wil graag jullie mening horen over de diversiteit aan de merken en wat jullie van merk / Prijs/ Kwaliteit vinden.

Hoop op een paar reactie wat mijn keuze wat zal vergemakkelijken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr. Erwin.
Gr. Erwin
EvH

Forumlid
Berichten: 171


Locatie: Tilburg
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor gijs sandberg » za feb 18 2017 10:56 am

Erwin,
Normaal zou ik verwijzen naar de PDF van Hans Braakhuis over filters, maar zijn website is in reorganisatie.
Een algemeen advies
Houd je bij de A-merken als Nikon, B+W, Hoya zeker voor veeleisende toepassingen.
Het assortiment van Nikon is momenteel beperkt.
Het meeste dat goedkoper lijkt zal een teleurstelling opleveren.
Een ouder topic over grijsfilters:
viewtopic.php?t=32576
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor Hans Braakhuis » za feb 18 2017 11:01 am

Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor JurjenF » za feb 18 2017 11:41 am

Ik ben er helaas nog niet 'aan toe gekomen' maar ik hoor toch ook wel positieve berichten over 84.5 filters. Niet al te duur en mocht het niks zijn dan is er geen kapitaal over de balk gegooid.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor jan » za feb 18 2017 12:00 pm

Ik heb een set aangeschaft van Athabasca.
Bestaande uit een ARK-100mm filterhouder-A3
Deze filterhouderset bevat:
- 4 verloopringen tw. 67, 72, 77 & 82mm
- 1 HD-CPL polarisatiefilter
Daarnaast een ND1000 filter en een GND16 (1.2) grijsverloopfilter.
De filters zijn van optisch glas.

Ik heb voor optisch glas gekozen omdat dit krasbestendiger is als kunststof. De tegenstanders zullen zeggen wanneer het glas valt is het stuk en kunststof niet. Het is maar waar je de prioriteit aan wilt geven. In mijn afweging was dit voor glas.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor bcvthul » za feb 18 2017 1:00 pm

Een vriend van mij gebruikt de 84.5 filters. Hij is er heel tevreden mee.

Na mijn verjaardag schaf ik van dit merk filters aan.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor JvdKooij » za feb 18 2017 2:20 pm

jan schreef:Ik heb een set aangeschaft van Athabasca.
Bestaande uit een ARK-100mm filterhouder-A3
Deze filterhouderset bevat:
- 4 verloopringen tw. 67, 72, 77 & 82mm
- 1 HD-CPL polarisatiefilter
Daarnaast een ND1000 filter en een GND16 (1.2) grijsverloopfilter.
De filters zijn van optisch glas.

Ik heb voor optisch glas gekozen omdat dit krasbestendiger is als kunststof. De tegenstanders zullen zeggen wanneer het glas valt is het stuk en kunststof niet. Het is maar waar je de prioriteit aan wilt geven. In mijn afweging was dit voor glas.


zo te zien aan de prijzen zitten die dicht bij Hitech, maar ik had nog nooit van Athabasca gehoord (wat niet wil zeggen dat ze niet goed zijn hoor).

En Jan, een glazen filter valt kapot, maar een kunststof zal krassen hebben als je het laat vallen, beiden niet meer bruikbaar ben ik bang. Gewoon niet laten vallen lijkt me beter :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor gijs sandberg » za feb 18 2017 2:32 pm

Beste Jaap,
re: lijkt me beter
En wat dacht je van de optische kwaliteit van goede glazen filters t.o.v. kunststof ? :oops:
Een alternatief, maar op eigen wijze kwetsbaar: gelatine filters.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor EvH » za feb 18 2017 2:51 pm

Allen alvast bedankt voor de inbreng
Gr. Erwin
EvH

Forumlid
Berichten: 171


Locatie: Tilburg
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor JvdKooij » za feb 18 2017 3:17 pm

gijs sandberg schreef:Beste Jaap,
re: lijkt me beter
En wat dacht je van de optische kwaliteit van goede glazen filters t.o.v. kunststof ? :oops:
Een alternatief, maar op eigen wijze kwetsbaar: gelatine filters.
Groeten, Gijs


volledig afhankelijk van de kwaliteit van het glas en van het kunststof, ik kan me best voorstellen dat goedkopere en mindere glazen filters slechter zijn dan dure (en goed gefabriceerde) kunststof filters.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor weimaraner » za feb 18 2017 9:15 pm

Ik gebruik grijsverloopfilters van Lee en Cokin en ben over beide merken goed te spreken.
Voordeel is dat de Z-pro filters in de Lee filter houder passen (die gebruiksvriendelijker is dan de houder van Cokin).
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo feb 19 2017 8:04 am

Die grijs verloop filters van Athabasca zien er niet slecht uit.
Recent was er een NCN bijeenkomst bij een camerawinkel in Apeldoorn waar ook heel mooie en niet al te dure filtershouders werden gepresenteerd. Kon ik helaas niet bij zijn. Het voordeel van een filterhouder met een graduate - verloop ND filter is dat je de horizon niet in het midden hoeft te houden.
viewtopic.php?f=10&t=65666
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor MartinT » zo feb 19 2017 2:00 pm

Hier vind je een bespreking van een aantal merken:
http://www.techradar.com/how-to/photogr ... ed-1321015
Dit artikel is van 2013, maar zoveel verandert er niet in de filterwereld, dus goed bruikbaar.

Ik zou vooral kijken naar wat profs gebruiken. Die moeten van hun werk leven, dus kiezen ze voor kwaliteit. In de NCN workshop waar Hans het hierboven over heeft, gebruikte de spreker zelf Benro filters. Ik heb hiervoor zelf een workshop in Groningen gevolgd, waar de landschapsfotograaf Lee filters gebruikte. Die gebruik ik nu zelf ook.

De nieuwkomers op de markt concurreren vooral op prijs. Dat is natuurlijk mooi, maar het moet imo uit de lengte of uit de breedte komen. Ik ben dan toch bang dat er bespaard wordt op de kwaliteitscontrole. Met de kans dat er een minder filter doorheen glipt. Ik wil dat risico niet lopen en betaal liever iets meer.
Aan de andere kant zijn goede ervaringen met relatief nieuwe merken zoals hierboven genoemd, natuurlijk altijd de moeite waard om mee te nemen in de afweging. De markt is tenslotte altijd in beweging.
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filters

Berichtdoor gvdnberg » wo mar 29 2017 9:10 pm

** zou een aparte subgroep Filters wenselijk zijn??**

ik lees hier met plezier mee. Mijn verjaardagscadeau is een Benro filterhouder voor de 14-24 met daarbij een circulair polarisatie filter. laen we zeggen dat dit mijn basis is. Nu nog op zoek naar een aanvulling.
Ik denk aan grijsverloop filters en dan nog uitzoeken welke sterkte (1,2 of 3 stops; en soft, medium, of hard) een 10-stopper en een 4-6 stopper. Van de laatste weet ik nog niet welke.
De blauwe kleurwijzging door de Big Stopper en Little stopper van Lee zul je bij de 1,2 of 3 stops grijsverloop nauwelijks merken denk ik, maar voor de 4-6 en de 10 stopper wil ik zo neutraal mogelijk.
Benro glazen filters voor de 14-24 (de 150mm serie) zijn flink aan de prijs, Haida glas en Nisi glas zou wat goedkoper zijn en van Athabasca heb ik nog geen 150 x 170mm filters kunnen vinden , maar wel een nog groter formaat, 170 x 190 mm.
Ik ben er nog niet uit en kan gelukkig nog wat sparen. Het mag wel duidelijk zijn dat de wereld van de filters de laatste jaren flink is veranderd, lees: is uitgebreid.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten