A Leap of Faith - Joseph Klibansky

Onderwerp:

A Leap of Faith - Joseph Klibansky

Berichtdoor Skippy » za feb 18 2017 9:51 pm

Afgelopen vrijdag heb ik in Museum De Fundatie (Zwolle) de tentoonstelling A Leap of Faith met werk van Joseph Klibansky bezocht.

Ik heb een dubbel gevoel bij deze kunst. Het is bijzonder gelikt en zeker de figuren spelen leentjebuur bij Jeff Koons.
Maar er zit toch ook een zekere originaliteit in en de technische kunde van Klibansky is fenomenaal.
Afijn, kijk en oordeel zelf.

Overigens toeval dat ik deze tentoonstelling bezocht op de dag dat het overlijden van Dick Bruna bekend gemaakt werd.
Laten we foto 9 met Nijntje dan maar als passend sluitstuk en hommage aan deze grote kunstenaar beschouwen.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Skippy op za feb 18 2017 10:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: A Leap of Faith - Joseph Klibansky

Berichtdoor EdvandeZilver » za feb 18 2017 9:59 pm

Heel fraai! Zowel de kunst als je foto's.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: A Leap of Faith - Joseph Klibansky

Berichtdoor Peter » za feb 18 2017 10:04 pm

ik vind je foto's van uitzonderlijke kwaliteit. Prachtig man.
Nummer 1 knalt er echt uit :-)


maar ja, ik zeg niets nieuws
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: A Leap of Faith - Joseph Klibansky

Berichtdoor josti » za feb 18 2017 10:43 pm

Fantastische serie weer! Dit is kunst van kunst.. complimenten :clap:
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: A Leap of Faith - Joseph Klibansky

Berichtdoor reneo57 » zo feb 19 2017 11:42 am

Mooi, weer echte Skippy foto's
Laatst gewijzigd door reneo57 op zo feb 19 2017 8:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: A Leap of Faith - Joseph Klibansky

Berichtdoor Marten » zo feb 19 2017 2:26 pm

Glasheldere foto's weer, Luc. Het glanzende materiaal van de objecten draagt daar nog eens aan bij. Fraai.

Hierbij enkele kanttekeningen bij de compositie van een paar opnamen, in het besef dat dat altijd persoonlijk is en een kwestie van smaak.

ad2) mooi zo, de schilpadden niet voor het schilderij, maar wellicht had je het schilderij links helemaal in beeld moeten brengen.
ad6) Ook hier: wat meer ruimte voor het object, zodat de diamant en de boog op de achtergrond niet samenvallen en de sokkel geheel wordt getoond?
ad7) man op de achtergrond is mooi vaag, maar misschien - ook hier- helemaal in beeld brengen, dus stap naar achteren?
ad 8) Prachtige opname , maar waarom onderkant er afgesneden?
ad 9) Hier had ik zeker de sokkel helemaal laten zien.

M.a.w. ik zou in bovenstaande gevallen een stapje naar achteren hebben gedaan. (uitzoomen?)
Op het moment dat ik dit schrijf realiseer ik mij ook dat dat in een museum vaak niet gaat.
Met plezier naar gekeken.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: A Leap of Faith - Joseph Klibansky

Berichtdoor Johan v. V. » zo feb 19 2017 2:46 pm

Prachtige serie weer, met een duidelijke handtekening van de fotograaf!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: A Leap of Faith - Joseph Klibansky

Berichtdoor JaapV » zo feb 19 2017 8:46 pm

Met plezier bekeken, Luc.
Zoals vrijwel altijd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: A Leap of Faith - Joseph Klibansky

Berichtdoor Vincent » zo feb 19 2017 9:06 pm

reneo57 schreef:Mooi, weer echte Skippy foto's


Dat. :thumbup:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: A Leap of Faith - Joseph Klibansky

Berichtdoor Highlander » ma feb 20 2017 5:16 pm

Net serie Luc, ik heb volgens mij was er twee weken terug een docu over deze tentoonstelling en kunstenaar.
Hij is echt heel commercieel bezig, hij maakt alleen wat verkoopt, en dat doet hij nog goed ook.
En het mooie, hij doet het denkwerk, en de rest van de familie, vader moeder, broers, neven, zijn voor hem aan het werk.
Beetje Heyboer 2.0
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6480


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: A Leap of Faith - Joseph Klibansky

Berichtdoor Frankie » ma feb 20 2017 9:09 pm

Mooie heldere platen met een fijn afwerkingssuikersausje weer.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: A Leap of Faith - Joseph Klibansky

Berichtdoor Skippy » vr feb 24 2017 10:47 pm

Marten schreef:Glasheldere foto's weer, Luc. Het glanzende materiaal van de objecten draagt daar nog eens aan bij. Fraai.

Hierbij enkele kanttekeningen bij de compositie van een paar opnamen, in het besef dat dat altijd persoonlijk is en een kwestie van smaak.

ad2) mooi zo, de schilpadden niet voor het schilderij, maar wellicht had je het schilderij links helemaal in beeld moeten brengen.
ad6) Ook hier: wat meer ruimte voor het object, zodat de diamant en de boog op de achtergrond niet samenvallen en de sokkel geheel wordt getoond?
ad7) man op de achtergrond is mooi vaag, maar misschien - ook hier- helemaal in beeld brengen, dus stap naar achteren?
ad 8) Prachtige opname , maar waarom onderkant er afgesneden?
ad 9) Hier had ik zeker de sokkel helemaal laten zien.

M.a.w. ik zou in bovenstaande gevallen een stapje naar achteren hebben gedaan. (uitzoomen?)
Op het moment dat ik dit schrijf realiseer ik mij ook dat dat in een museum vaak niet gaat.
Met plezier naar gekeken.


Bedankt Marten voor het compliment en zeker ook dank dat je de tijd en aandacht neemt om deze kanttekeningen te maken.

Meestal maak ik van een onderwerp meerdere foto's en maak later een keuze voor nabewerking en plaatsen op het web.

Bij #2 heb ik me eerst gefocust op een beeld met enkel de twee schildpadden. Ik was daar niet tevreden over, het beeld had m.i. te weinig in zich om interessant te zijn
en wat mij ook stoorde was een fiks aantal lelijke reflecties en een hoek in de kamer achter het beeld waarvan ik wist dat ze niet of heel moeilijk in de nabewerking aan te passen zouden zijn.
Vandaar dat ik voor de hier het hier getoonde beeld ben gegaan, waarbij ik vind dat het lijkt alsof de schildpadden tijdens de daad de overdaad op het schilderij bekijken een leuk extra is.
Ik kan me helaas niet meer herinneren of de omstandigheden het toelieten het schilderij in zijn geheel te tonen.

Van #6 heb ik een alternatief die ik wel op Flickr maar niet hier heb gepost, wellicht is dat wat je bedoelt?
AfbeeldingEM10II-2170783 by Luc de Schepper, on Flickr

Bij #7 was ik het beeld heel precies aan het kaderen toen die meneer het beeld in stapte, ik vond dat een interessante toevoeging (alhoewel een stijlbreuk in de verder mensloze serie) en besloot op dat moment af te drukken. Bij dit beeld ging het mij specifiek er om de neus van Pinokkio vrij in beeld te brengen. Met een stap terug had ik dat streven los moeten laten, vandaar mijn keuze voor deze foto.

Van #8 heb ik een hele reeks gefotografeerd, dit was een hele lastige want breed en op een achterwand met weinig ruimte er voor. Ik heb onderstaand alternatief beeld dat wellicht is wat je op het oog hebt?
Ik was niet zozeer gefascineerd door de boodschap van het kunstwerk maar meer door de technische perfectie. En ik wilde storende elementen zoals de luidspreker en de hoek niet in beeld vandaar mijn keuze voor de close-up. Met enige fantasie zie je aan de alternatieve foto dat een hoek waarbij het hoofd vrij in beeld én de voeten totaal in beeld zo goed als onmogelijk is ook in verband met de weinige manoevreerruimte voor het kunstwerk. Althans, het is mij niet gelukt.
AfbeeldingEM10II-2170864 by Luc de Schepper, on Flickr

Bij #9 vond ik de tekst op de sokkel storend bij dit ultra-cleane beeld en heb ik daarom voor deze compositie gekozen. Misschien volgende keer dan maar wegpoetsen in de nabewerking. Overigens luistert een op zich simpel beeld als dit nauw, zeker als je een serie als deze in uniform formaat 4:3 fotografeert. Dan moet je soms bij de composities als eerste uitgaan van het bewust gekozen 4:3 formaat en vervolgens compromissen aangaan.

Bovenstaande toelichting is niet bedoeld als goedpraten van mijn keuzes maar puur als toelichting op het denkproces achter de foto's.
En Marten, nogmaals bedankt voor je opmerkingen ik heb er graag tekst en uitleg bij gegeven.

De anderen die gereageerd hebben ook bedankt voor hun reacties.
Laatst gewijzigd door Skippy op za feb 25 2017 12:22 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: A Leap of Faith - Joseph Klibansky

Berichtdoor Marten » vr feb 24 2017 11:30 pm

Dank voor je toelichting, Luc. Altijd interessant om wat meer te weten van "the making of".
De foto's hierboven geven goed weer wat ik voor ogen had. Bloedmooi de laatste opname van die baby.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten