statief/monopod - statief kop

Discussies over statieven

Onderwerp:

statief/monopod - statief kop

Berichtdoor Kiter » wo feb 22 2017 3:59 pm

Ik wil binnenkort gaan kijken voor een statief (heb nu zo'n goedkoop Nedis dingetje).

Maar voordat ik de bomen door het bos niet meer zie, hoop ik dat jullie wat bomen voor me weg kunnen kappen ;-)

Ik heb een D750 met een 70-200 F2.8 VRII (en nog neen 28-300).
Ik verwacht het statief het meest te gebruiken voor sport fotografie (schaatsen, voetbal, kitesurfen)
Maar ook voor portrait en vakantie.

Persoonlijk lijkt het mij handig dat je het statief kan ombouwen naar een monopod.

Daarnaast moet er natuurlijk nog een statief kop bij.
Deze zal voor fotografie gebruikt worden, maar ook voor video.

Wat zouden jullie mij adviseren of in welke richting zou ik moeten kijken?
Kiter

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: statief/monopod - statief kop

Berichtdoor Kiter » wo feb 22 2017 4:02 pm

O ja, en mogelijk later ook voor macro fotografie
Kiter

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: statief/monopod - statief kop

Berichtdoor Nikkormaat » wo feb 22 2017 4:27 pm

Een D750 kan bij weinig licht nog een heel eind komen. Waarom bij die vnl buitensporten dan toch jouw behoefte om een statief te gebruiken? Bedenk dat je bij de door jou genoemde sporten vaak geen vast standpunt zult kiezen maar met de bewegende sporter meetrekt. Dat is lastig in combinatie met eens statief. Met een monopod nog meer, omdat je heel makkelijk het kader schuin ipv horizontaal zult draaien.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: statief/monopod - statief kop

Berichtdoor schilder » wo feb 22 2017 5:41 pm

Ik gebruik een mono poot bij de sport met die combinatie. Een statief beperkt je toch wel in je bewegingsvrijheid vrijheid.
Een statief staat nog wel op het forum te koop!
Een mono poot is niet zo duur
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: statief/monopod - statief kop

Berichtdoor Vincent » wo feb 22 2017 6:00 pm

Nikkormaat schreef:Met een monopod nog meer, omdat je heel makkelijk het kader schuin ipv horizontaal zult draaien.


Eens, als je fysiek geen probleem hebt met het gewicht van de 70-200mm dan zou ik daar nooit een monopod onder zetten. Dat levert gegarandeerd meer missers en vooral scheve foto's op.

Tevens zit je in je sluitertijden meestal dusdanig hoog dat je het ook niet hoeft te doen om je sluitertijden te kunnen halen...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: statief/monopod - statief kop

Berichtdoor Benjamin Wassink » wo feb 22 2017 6:33 pm

Kiter schreef:
Ik heb een D750 met een 70-200 F2.8 VRII (en nog neen 28-300).


Een 28-300mm heb ik nog liggen. Dus mocht je belang hebben hoor ik het wel :wink:.

De virtuele horizon gebruiken in de zoeker is wel handig als je een monopod gebruikt. Beetje scheve foto is ook niet zo erg als je nog lichte crop mogelijk hebt en hier ook rekening mee houdt tijdens het fotograferen. Loop zelf wel eens rond met de D750 met 200-500mm op monopod. Het voordeel is dat je het gewicht niet continue in de hand hebt, het nadeel is minder flexibiliteit. Voor mijn soort niet te regisserende fotografie niet echt ideaal maar voor de soorten fotografie die jij aanhaald is zou het zeker een toegevoegde waarde zijn.
Ben zelf nog steeds erg tevreden met mijn ebay letu photo statief 8) .
Benjamin Wassink

Forumlid
Berichten: 166


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: statief/monopod - statief kop

Berichtdoor Nikkormaat » wo feb 22 2017 7:21 pm

Kiter probeer gewoon eens jouw complete statief met samengevouwen poten. Dan benader je een monopod al aardig en zul je ervaren hoe beroerd dat werkt. Als je geen kracht of zin hebt het gewicht de hele tijd in de handen te houden, is een goede draagriem veel praktischer. Jouw armen blijven ontspannen, zullen bij afdrukken stabieler zijn en je bent echt veel flexibeler. Ik heb voor de ervaring een keer een monopod gebruikt. Het resultaat was, zoals Vincent al aangaf een frustrerende hoeveelheid missers. een monopod zou ik uitsluitend gebruiken met een langer dan 200 mm objectief gebruiken waarbij meetrekken vanwege de krappe beeldhoek nauwelijks lukt en daarom heel mooi, maar recht voor zijn raap schiet.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: statief/monopod - statief kop

Berichtdoor Kiter » do feb 23 2017 4:19 pm

Zeker bij kitesurfen denk ik dat je stabieler bent met een statief, mede omdat het meeste op 200mm geschoten wordt.
En als ik dat 2-3 uurtjes foto's maak, is de 70-200 best wel zwaar :-(

Ik zat aan de monopod te denken voor locaties waar geen tripod toegestaan is. Niet zo zeer voor sport fotografie (ondanks dat ik laatst bij een eerste divisie wedstrijd was waar de meeste fotograven toch een monopod hadden).
Kiter

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: statief/monopod - statief kop

Berichtdoor Nikkormaat » do feb 23 2017 4:44 pm

Dan loont het volgens mij toch de moeite om op een plaats waar dan wel mag jouw samengevouwen statief te proberen om zonder extra kosten te maken te ervaren of statiefgebruik voor jou een geschikte oplossing is. Hadden die voetbalfotografen een 200mm of langer? Werkten ze wel of niet met meetrekken. Succes
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: statief/monopod - statief kop

Berichtdoor Vincent » vr feb 24 2017 6:41 am

Kiter schreef:Zeker bij kitesurfen denk ik dat je stabieler bent met een statief, mede omdat het meeste op 200mm geschoten wordt.


Voor kitesurfen kan een monopod handig zijn omdat alles relatief ver weg gebeurt. Juist bij actie dichtbij krijg je veel scheef beeld en mis je soms acties doordat het draaipunt van je camera niet gelijk is aan het draaipunt van je lichaam.

Ik zou daarvoor persoonlijk geen statief gebruiken.

En als ik dat 2-3 uurtjes foto's maak, is de 70-200 best wel zwaar :-(


Zoals ik expliciet noemde, voor sommige personen is een combinatie met een 70-200mm aan de zware kant. Juist dan is een monopod aan te bevelen! Mits men bewust is van, en rekening houdt met de beperkingen daarvan.

(ondanks dat ik laatst bij een eerste divisie wedstrijd was waar de meeste fotograven toch een monopod hadden).


Wat veel fotografen doen is niet automatisch een goede methode ;) ook niet automatisch een slechte natuurlijk!

Voetbal is een zittende fotografiesport, dan is een monopod nog 'vervelender' omdat je dan niet kunt meelopen/draaien en je nog moeilijker kunt werken als de actie zich zijwaarts (tov de fotograaf) verplaatst.

Maar gebruik je 300mm of 400mm lenzen (of langer), wat veel professionele sportforografen doen dan is gewicht een groot issue. Ik kan de 400mm maar een paar seconden uit de hand schieten. En dat is nog te onstabiel om goed te kunnen werken. Dat moet dus absoluut met een monopod. De 300mm (2.8) schiet ik persoonlijk altijd zonder maar dat is een grensgevalletje. Zie daar het nut wel van.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: statief/monopod - statief kop

Berichtdoor MarcoEos70D » vr feb 24 2017 8:43 am

Ik gebruik mijn monopod zelden. Maar áls ik hem gebruik, dan is het als ik een hele dag langs het circuit sta. Een monopod beperkt inderdaad je bewegingsvrijheid, maar met een simpel balhoofdje (wat je niet aandraait en dus vrij te bewegen is), heb je enerzijds extra steun en anderzijds toch nog best wat bewegingsvrijheid. Met een losstaand balhoofdje kan je immers alsnog langs alle assen bewegen. En als je dan een exemplaar met snelkoppeling hebt, kan je, indien nodig, alsnog snel losklikken als je dat wilt.

Denk bijvoorbeeld aan zoiets: http://www.fotokonijnenberg.nl/manfrott ... 2#group145

Afbeelding

Ik lees wel vaker het advies om eens proef te draaien met je gewone statief om te kijken hoe het gebruik van een monopod bevalt, maar dat vind ik een slecht advies. Er zit echt een wereld van verschil tussen een monopod en een compleet statief als zodanig gebruiken. In ieder geval ongeschikt om een goede mening over een monopod te krijgen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: statief/monopod - statief kop

Berichtdoor gvdnberg » vr feb 24 2017 10:11 am

Marco ik deel je mening volledig! Ook ik gebruik met regelmaat een monopod onder mijn 70-200/D700+grip combinatie. Balhoofd wat los laten en de wrijving wat bijstellen, zodat je enerzijds steun hebt en anderzijds toch gemakkelijk kunt bewegen. Gaat prima!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: statief/monopod - statief kop

Berichtdoor Drikus70 » vr feb 24 2017 4:08 pm

Kiter schreef:Ik wil binnenkort gaan kijken voor een statief (heb nu zo'n goedkoop Nedis dingetje).
..voor portrait en vakantie.
..statief kan ombouwen naar een monopod.
..statief kop bij.
..ook voor video.
Wat zouden jullie mij adviseren of in welke richting zou ik moeten kijken?


Even afgezien van het nut bij sportfotografie; mijn ervaringen met een Sirui statief voor de overige toepassingen zijn erg goed.
De NX serie heeft een monopod functie en een deelbare 'center column' wat erg handig kan zijn voor macrofotografie.
Je kunt de center column omdraaien waardoor de statiefkop eronder komt te hangen.
Voor algemeen fotografiegebruik gebruik ik een balhoofd statiefkop van Sirui.
De KX serie kan het gewicht van de D750 en een flinke lens met gemak aan.
Een balhoofdkop op een monopod vind ik persoonlijk niet zo handig, daar gebruik ik een Manfrotto 234 kop voor.
Voor video zou ik ook geen balhoofdkop gebruiken maar een 2 weg statiefkop.
Er zijn vast wel vergelijkbare alternatieven van de bekende merken maar daar heb ik geen ervaring mee..

Tip: als je de mogelijkheid hebt, ga dan naar de 'Professional Imaging' beurs waar je veel statieven kunt bekijken en verder kunt laten adviseren.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: statief/monopod - statief kop

Berichtdoor Nikkormaat » vr feb 24 2017 7:22 pm

Drikus, even off topic. Je hoeft de middenzuil niet om te draaien. Kijk hier eens naar. Minder gedoe en de camera hangt niet ondersteboven.7
http://www.traumflieger.de/desktop/vide ... vbeine.php
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: statief/monopod - statief kop

Berichtdoor Frans Martens » vr feb 24 2017 8:18 pm

Voor mij is de combinatie D750, 70-200 2.8 van Nikon, Manfrotto monopod met Gitzo kogel-balhoofd (lekker los zodat ie soepel draait) een zeer veel gebruikte met prima resultaat. Voornamelijk gebruikt in matig verlichtte sporthallen/ijsbanen. Morgen een basketbal wedstrijd en zondag kunstschaatsen, wellicht volgende week wel iets te zien op het sportdraadje.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast