Op zoek naar een allround lens

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Gerard1011 » vr mar 03 2017 10:19 am

Hallo,

Ben nieuw op dit forum, dus vergeef mij als ik deze discussie in de verkeerde groep heb geplaatst.

Ik ben sinds enige jaren in het bezit van diverse NIKON camera's zoals de D810 en de D500. Heb een aantal lenzen zoals de 24-70mm en de 70-200mm.

Nu ga ik een rondreis maken door Indonesië. Ik mag maar 7 kilo handbagage meenemen en zit dan ook met de vraag. Ben ik beter af door een 28-300 te kopen en dus maar een lens en de D810 mee te nemen of moet ik het anders doen?

Wie o wie kan mij helpen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gerard1011

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Jur » vr mar 03 2017 10:27 am

Gelet op de cropreserve van de D810 zou ik eerder denken aan 2 lichtsterke prime's; bijvoorbeeld een 1.8/24mm en een 1.8/85mm.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Gerard1011 » vr mar 03 2017 10:32 am

Is een mogelijkheid maar en van de argumenten om een wat groter zoombereik te hebben is dat je mensen van een wat grotere afstand kan fotograferen. Eigenlijk zit bij mij nu altijd de 24-70 er op maar ik dacht dat ik misschien net iets meer zoom nodig heb


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gerard1011

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Tzigane » vr mar 03 2017 10:33 am

Ik kwam hier om hetzelfde te zeggen als Jur. :) 2, hooguit drie lichte primes.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor ATOR » vr mar 03 2017 10:55 am

Als je hier altijd je 24-70 erop hebt zitten zou ik die meenemen, hij past blijkbaar goed bij jouw stijl.

Vergeet de 28-300, meer zoom kost je flink wat aan beeldkwaliteit en lichtgevoeligheid. Ga liever wat dichterbij staan met je 24-70.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Frans Martens » vr mar 03 2017 11:03 am

Ha Gerard.
Een heel bekend (luxe) probleem. Zelf zou ik het met de 810 24-70 combi doen. In Indonesië zou ik zo min mogelijk lenzen willen wisselen. Je kunt eventueel op DX schieten dan heb je toch iets meer bereik (of natuurlijk zonder problemen iets meer croppen indien je toch op FX werkt).

Het is overigens niet echt een heel lichte combinatie, als je je 810 vervangt door je D500 wordt het al iets lichter en anders misschien toch net als vroeger met 1 goede 50mm? In de beperking herkent men de meester.

Weet je al hoe je het gaat doen met opslag? Een stapeltje kaartjes of gaat er ook een laptop mee?

Hou ons op de hoogte, ik ben nu al benieuwd naar je fotoos. Heb zelf erg veel rondgereisd in die regio, in die tijd met een 801s met een 28-85 mm.

Succes met je voorbereidingen.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Gerard1011 » vr mar 03 2017 11:08 am

Voor de opslag: ik neem gewoon meerdere kaartjes mee, dat is geen probleem. De 24-70 is inderdaad aan de zware kant en ik kan inderdaad een prime meenemen. Een andere optie zou bijvoorbeeld 24-120 f4 kunnen zijn, maar de verhalen daarover zijn niet lovend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gerard1011

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor LJ-Jochem » vr mar 03 2017 11:48 am

Ook niet licht maar wel iets meer zoom als de 24-70mm en met goede kwaliteit platen is de Sigma 24-105mm f4 ART. Wellicht is dat een optie?
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Gerard1011 » vr mar 03 2017 12:39 pm

Dat lijk ook een hele mooi lens. Zou het een nadeel zijn dat het geen Nikon is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gerard1011

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Jur » vr mar 03 2017 1:01 pm

In plaats van een Sigma 24-105mm kun je ook denken aan een Nikon 24-120mm, maar het nadeel van beide objectieven vind ik de wat lage lichtsterkte (f/4). Een lichtsterker objectief lijkt mij ook in Indonesië een groot voordeel; denk o.m. aan interieurs en foto's in de schaduw. Bovendien geeft een lichtsterk objectief meer mogelijkheden tot het spelen met scherptediepte.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor golden-eye » vr mar 03 2017 1:11 pm

Gerard1011 schreef:Voor de opslag: ik neem gewoon meerdere kaartjes mee, dat is geen probleem. De 24-70 is inderdaad aan de zware kant en ik kan inderdaad een prime meenemen. Een andere optie zou bijvoorbeeld 24-120 f4 kunnen zijn, maar de verhalen daarover zijn niet lovend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk



Ik heb bijna altijd de 24-120 f4 op mijn D750 zitten. Zowel op locatie als in de studio. http://www.jandoef.nl
Fijne lens, met een mooi (vakantie)-bereik.
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Stijn Smits » vr mar 03 2017 1:22 pm

Ga je alleen met handbagage reizen? Een d810+d500 +70-200 en 24-70 zijn samen nog geen 7 kg toch?

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Gerard1011 » vr mar 03 2017 2:25 pm

Ik overweeg om alleen de d810 mee te nemen. De d500 laat ik thuis. Het is een rondreis door Java en Bali. Dus wij zullen veel hoppen tussen hotels en veel plekken bezichtigen. Het liefst zou ik alles meenemen maar ik wil het liefst beperken tot een of tweelenzen en de 810 of misschien wel de 500 (die is lichter)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gerard1011

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Patrick » vr mar 03 2017 3:32 pm

Ik zou me er in ieder geval bij neerleggen dat je het bereik moet beperken. Ik lees niets over vogeltjes en dergelijke, dus gewoon wat meer lopen naar je onderwerp toe. Komt foto's sowieso ten goede in het algemeen. De 24-70 is fijn, maar wel erg groot en intimiderend. Ik zou ernaast daarom wat kleine primes meenemen. Iets als een 50/1.8 en/of 85/1.8 bijvoorbeeld.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Vincent » vr mar 03 2017 3:50 pm

Patrick schreef:Iets als een 50/1.8 en/of 85/1.8 bijvoorbeeld.


Als je voor twee primes gaat en D800 resolutie hebt dan zou ik sowieso meer ruimte tussen de objectieven nemen. Bijvoorbeeld 24mm en 50m of 35m en 85mm.

Verder is het allemaal afhankelijk van stijl. Persoonlijk ga ik eigenlijk alleen nog met een vaste 35mm op vakantie (m.u.v specifieke fototrips). Daar kan ik bijna de hele wereld mee aan, m.u.v. wildlife/vogels/etc. Vind je dat belangrijk (kan ik me voorstellen daar) dan kun je daarvoor een 300mm f/4 PF meenemen. Ook relatief compact en licht.

Ga je naar zooms met groot bereik dan lever je behoorlijk in op kwaliteit. Dat hoeft niet altijd slecht te zijn (want vaak is de kwaliteit nog erg acceptabel) maar sommige fotografen kunnen daar niet mee leven. :wink2:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten