D500 Ruis problemen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor Marten » ma mar 06 2017 9:43 pm

Ik heb de vogel en de bloem bekeken. Het belichtingsdiagram zit erg aan de linkerzijde.
Ik zou wat meer "op rechts" gaan belichten. ETTR.

http://www.marcb.nl/Download/Fotografie/Publicaties/foc1014_4_rechtsbelichten.pdf
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor maddogbundy » ma mar 06 2017 10:05 pm

Richard schreef:Behoorlijk naar "links" belicht.

Heb je ook foto's die zoveel naar "rechts" zijn belicht?

Merk wel dat de meeste fotos naar links zijn belicht maar ik fotografeer dan ook niet op het histogram maar gebruik de indicator in de zoeken van de camera.



Mvgr johan
maddogbundy

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor maddogbundy » ma mar 06 2017 10:17 pm

Marten schreef:Ik heb de vogel en de bloem bekeken. Het belichtingsdiagram zit erg aan de linkerzijde.
Ik zou wat meer "op rechts" gaan belichten. ETTR.

http://www.marcb.nl/Download/Fotografie/Publicaties/foc1014_4_rechtsbelichten.pdf



gaat het morgen eens lezen Bedankt


Mvgr johan
maddogbundy

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor mozes » ma mar 06 2017 10:33 pm

Wat hiervoor al werd aangegeven, toch meer het histogram gebruiken.
Onderstaande zijn de daadwerkelijke raw histograms, op je camera is het van de embed jpeg of tiff file
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor Janvis » ma mar 06 2017 10:41 pm

maddogbundy schreef:Merk wel dat de meeste fotos naar links zijn belicht maar ik fotografeer dan ook niet op het histogram maar gebruik de indicator in de zoeken van de camera.

Mvgr johan


Dit snap ik nooit zo goed als ik eerlijk ben. Ik begrijp dat je dus in de M stand fotografeert en de instellingen bepaald aan de hand van de belichtingsmeter. Wat heeft het dan voor zin om in de M stand te fotograferen? Als je in de S of A stand fotografeert berekend de camera er aan de hand van die belichtingsmeter er de juiste sluitertijd/diafragma bij met een snelheid waar je zelf niet tegen kan draaien met de wieltjes van de camera.

De belichtingsmeter is een super krachtig stuk gereedschap (vind ik) van de camera waar je heel veel mee kan en waar je dankbaar gebruik van kan maken. Alleen zijn er soms situatie's waar de belichtingsmeter er even naast zit, of soms wil je gewoon een bepaald effect creëren waardoor je de belichtingsmeter wilt overrulen en dan is de M stand de uitgesproken keuze.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor mozes » ma mar 06 2017 11:03 pm

De fotos even in CC2017 gedaan, en ze zijn prima op te schonen.
De ruis hoeft achteraf helemaal geen probleem te zijn.
Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor Marten » ma mar 06 2017 11:09 pm

Ik zie nu ook dat er handmatig belicht is. Dat verklaart vermoedelijk waarom er niet op rechts is belicht.

Edit: ik noemde het histogram een diagram. Dat is feitelijk wel juist maar hier is het diagram is een histogram
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor Michele » di mar 07 2017 12:13 am

maddogbundy schreef:Ook de nieuwe Canon EOS 7D mark II zou veel ruis hebben volgens KE
mvgr johan

Dan weet (die verkoper bij) KE echt niet waar (hij) ze over (praat) praten ... Heb met dat ding gewerkt vorig jaar tijdens twee 24-uursraces en daar heb ik geen ruisproblemen gehad. Je moet alleen wel weten wat je doet maar dat geldt voor alle ISO-waarden. Vanaf 3200ISO heeft de 7D mk II zichtbare ruis, maar die uit zich in egale "korrel" en op 6400 wordt het pas echt matig. Maar goed... als je dat nodig hebt ben je überhaupt al blij dat je een foto kunt maken. Dergelijke hoge ISO-waarden zijn niet bedoeld voor dagelijks gebruik maar voor uitzonderingsgevallen en als laatste redmiddel. Als je om 2 uur's nachts in het bos bij nieuwe maan een eenhoorn tegenkomt of zo :?
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor maddogbundy » di mar 07 2017 5:20 am

mozes schreef:De fotos even in CC2017 gedaan, en ze zijn prima op te schonen.
De ruis hoeft achteraf helemaal geen probleem te zijn.
.
Dat weet ik maar elje foto nabewerken vind ik toch wat veel.
Laatst gewijzigd door Robert op di mar 07 2017 7:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: geen foto's quoten aub.
maddogbundy

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor maddogbundy » di mar 07 2017 5:46 am

Janvis schreef:
maddogbundy schreef:Merk wel dat de meeste fotos naar links zijn belicht maar ik fotografeer dan ook niet op het histogram maar gebruik de indicator in de zoeken van de camera.

Mvgr johan


Dit snap ik nooit zo goed als ik eerlijk ben. Ik begrijp dat je dus in de M stand fotografeert en de instellingen bepaald aan de hand van de belichtingsmeter. Wat heeft het dan voor zin om in de M stand te fotograferen? Als je in de S of A stand fotografeert berekend de camera er aan de hand van die belichtingsmeter er de juiste sluitertijd/diafragma bij met een snelheid waar je zelf niet tegen kan draaien met de wieltjes van de camera.

De belichtingsmeter is een super krachtig stuk gereedschap (vind ik) van de camera waar je heel veel mee kan en waar je dankbaar gebruik van kan maken. Alleen zijn er soms situatie's waar de belichtingsmeter er even naast zit, of soms wil je gewoon een bepaald effect creëren waardoor je de belichtingsmeter wilt overrulen en dan is de M stand de uitgesproken keuze.




Ik schiet in de stand m omdat ik voornamelijk met vogels bezig ben en helaas ook regelmatig in slechte licht omstandigheden.
In de stand s bepaalt de camera mijn sluitertijd maar heb miniaal een sluiter nodig van 1/300 omdat ik met een ongestabiliseerde lens schiet. 300MM F4.
Vaak op statief maar lang niet altijd.
De camera wilt daar dan al gauw onder en om dat te voorkomen ga je al gauw met je iso omhoog.
In een bos wil je al gauw naar de 1000 iso om je sluitertijd goed hoog te houden.
In de stand a heb je al gauw donkere fotos als je je iso niet omhoog gooit het meest gebruikte diaframa is bij mij 7.1 maar heb dan wel goede licht omstandigheden nodig.
In een bos ga je al gauw terug naar f4.
Auto iso is een perfecte optie op deze camera maar dat moet het wel goed zitten met de ruis.
Als je dan je gewenste snelheid bepaald en het diafragma dan merk je pas echt wat je nodig hebt in veel situatie,s en merk je zelfs dat hij soms door schiet naar 3200 iso op klaarlichte dag.
Bij de m stand bepaal ik zelf het diafragma welke max f4 is voor mij en dan bepaal ik mijn sluiter welke minimaal de lengte van mijn lens moeten zijn maar liefst veel hoger ivm de snelle vogels.
Daarna bepaal ik de iso pas en die wil ik uiteraard zo laag mogelijk.
Op mijn D810 zat ik vaak op 800 to 1600 iso op klaarlichte dag om een sluiter te kunnen halen van minimaal 1/1000 om bewegings onscherpte te voorkomen.
maddogbundy

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor imaginary_nl » di mar 07 2017 6:53 am

M-stand en auto iso gebruik ik ook vaak. Feitelijk is deze combinatie geen manual door de auto iso.
Verder zet ik de belichting op centrummeting ipv matrix. Je kunt de grootte van het meetvlak overigens in een menu aanpassen.

Je moet echter nog steeds de belichting in de gaten houden dmv het histogram. Maak een testfoto en pas de (automatische) belichting aan mbv belichtingscompensatie, zeg +1. Dan weer controleren of het histogram klopt. (Zo ver mogelijk naar rechts zonder dat het wit uitgebeten is. Ik controleer meestal alleen de te hoge lichten die dan knipperen in het scherpje.)
Zo ja, dan kun je aan de slag.

Het kan natuurlijk zijn dat het te donker is voor jouw gekozen sluitertiid, diafragma en maximale iso. Dan worden de foto's gewoon onderbelicht. M-stand met auto-iso is geen toverstand om minder licht nodig te hebben dan S of A!

Voorbeeld: 6400 iso goed belicht geeft minder ruis dan 1600 wat je naderhand flink moet optrekken.

En foto's niet willen nabewerken...tsja, dan houdt het ook op natuurlijk.. ELKE raw foto moet je (in meer of mindere mate) nabewerken. In de digitale wereld zul je moeten doen wat ooit met film door de centrale werd gedaan.

Maak eerst een paar keer een selectieronde en bewerk alleen de beste foto's, dat scheelt een boel werk. De rest gooit je weg!
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor Etienne2 » di mar 07 2017 7:07 am

Automatische iso gebruik ik nooit.
Ikzelf bepaal mijn iso, ik heb zo de indruk dat ik de belichting (compensatie) beter onder controle heb. Het is misschien een manier van werken dat ik gewoon ben.
Mvg.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor maddogbundy » di mar 07 2017 7:59 am

maddogbundy schreef:
mozes schreef:De fotos even in CC2017 gedaan, en ze zijn prima op te schonen.
De ruis hoeft achteraf helemaal geen probleem te zijn.
.
Dat weet ik maar elje foto nabewerken vind ik toch wat veel.

Klopt inderdaad maar bij vogels verlies je toch detail wat je absolute niet wil. Vaak wil ik dan nog al het omringende ruis verwijderen wn de vogel on aangeraakt laten.
Laatst gewijzigd door Robert op di mar 07 2017 7:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: geen foto's quoten aub.
maddogbundy

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor jur001 » di mar 07 2017 9:14 am

Hoi Hoi,

normaal gesproken zet ik mijn camera nooit op Auto-iso. Maar als ik bv naar een diertuin ga waar je veel snel wisselende licht omstandigheden heb dan doe ik vaak het volgende:

Ik zet hem op de A stand (zodat ik zelf de scherpte diepte kan bepalen) en dan auto iso met een maximale iso waarde en daarnaast een minimale sluitertijd, bv 1/200.

Op die manier ben je redlijk flexibel en hou je ook enige controle.

En RAW moet je altijd bewerken. En even wat te veel ruis eruit halen is in lightroom een werkje van 10 seconden. Doe het bij de eerste foto en synchroniseer dit naar alle andere foto's. Daarna de rest van de bewerking per foto doen.

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 Ruis problemen

Berichtdoor Marten » di mar 07 2017 9:18 am

imaginary_nl schreef:..Het kan natuurlijk zijn dat het te donker is voor jouw gekozen sluitertiid, diafragma en maximale iso. Dan worden de foto's gewoon onderbelicht. M-stand met auto-iso is geen toverstand om minder licht nodig te hebben dan S of A!...

Beter kan het niet worden gezegd/geschreven.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten