Ongelooflijk dynamisch bereik

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor Tzigane » ma mar 06 2017 7:06 pm

Ik heb destijds een D750 gekocht omdat hij licht, makkelijk bedienbaar is en het ontzettend goed doet bij weinig licht.. Zo goed als dit had ik echter niet verwacht.

Gisteren de studio in geweest en op een gegeven moment een foto geklikt voordat de flitsers weer paraat waren. Zwarte foto natuurlijk. Geen probleem, trek de exposure even 7 stops op! (base ISO 100)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Druk dit af en je ziet er geen donder meer van....
Goed, de kleuren worden wat modderiger, maar dan nog. Leuk speelgoed! :lol:
Laatst gewijzigd door Tzigane op di mar 07 2017 10:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor MarcoEos70D » ma mar 06 2017 7:55 pm

Mooi bewijs vanuit de praktijk! Dat hoef ik niet te proberen ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor Robert » ma mar 06 2017 8:02 pm

Ik zeg weg met al die flitsers. We gaan in het donker werken :D
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor Jacob_O » ma mar 06 2017 8:07 pm

Misschien zit ik er ver naast, maar heft dit iets te maken met het ISO invariant zijn?
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor Janvis » ma mar 06 2017 8:38 pm

Ik meende dat ISO inverieant was dat de camera bij het versterken zelf geen ruis toevoegt aan de foto. Dus het zou dan niet uit mogen maken of je de ISO bijvoorbeeld 7 stappen omhoog zet of dat je de belichting achteraf in op de computer 7 stops omhoog haalt.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor Richard » ma mar 06 2017 9:18 pm

Erpeewee schreef:Ik zeg weg met al die flitsers. We gaan in het donker werken :D

Nee, dan ben ik voor niets naar Arthur geweest. :mryellow:

Inderdaad mooi praktijkvoorbeeld!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor Willem Focus » di mar 07 2017 4:09 pm

Ziet er inderdaad super uit. Gewoon omdat ik erg benieuwd was hoe mijn D610 het zou doen qua dynamisch bereik, ook eens een testje gedaan.

Iso 80 F 13 en 1/60


1.
Afbeelding2017mrt.07_tulpen_6295 by Wil van Gorp, on Flickr

2.
Afbeelding2017mrt.07_tulpen_6295-2 by Wil van Gorp, on Flickr

Ik vond het ook nog niet zo verkeerd.

Groet....Willem :wink2:
Laatst gewijzigd door Willem Focus op di mar 07 2017 6:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1444


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor ben42 » di mar 07 2017 5:35 pm

Jacob_O schreef:Misschien zit ik er ver naast, maar heft dit iets te maken met het ISO invariant zijn?

Klopt. Nikon camera's zijn bijna ISO invariant. Na het verschil tussen ISO 100 en Iso 200 is er weinig verschil meer.

Maar 7 stops ophalen dat is wel een ISO van 12800. (7 extra stops ten opzichte van ISO 100). En hiermee verlies je ook ongeveer 7 stops aan dynamiek. Maar met een ISO van 12800 ben je die 7 stops aan dynamiek ook kwijt.
Met werkende flitsers heb en correct belicht bij ISO 100 heb je dus wel 7 extra stops aan dynamiek.

En met Lightroom kun je niet in 1 keer 7 stops ophalen. Ik dacht dat Lightroom maximaal 5 stops toeliet.

Maar inderdaad een paar jaar geleden zouden we dit niet voor mogelijk hebben gehouden. De eerste keer dat dit me overkwam, bij te snel achter elkaar flitsen was ik ook zeer verbaast hoeveel ik nog terug kon halen. Zelf had ik toen wel veel ruis, maar met een ruisonderdrukking hield ik toen juist een hele mooie zachte foto over. (D7000 ongeveer 4 a 5 stops onderbelicht. Een modernere FF camera haalt dan nog meer.)

Op User 2 heb ik ADL op High staat. Belicht daarmee een stop onder. Betekend 1 stop meer ruimte in de highlights en alleen bij ISO 100 (en een klein beetje bij ISO 200) verlies je dan een stop aan dynamiek in de donkere delen. Die ene stop aan de Highlight kant ruimte is vaak veel nuttiger dan dezelfde stop aan de donkere kant. Bij Iso waarden boven de 200 verlies je de stop aan de onderkant niet eens.
Nadeel: Iets meer werk in Lightroom.
Zou er een ADL met 2 stops op de camera zitten dan zou ik die misschien wel gebruiken.
Vrijwel altijd gebruik is User 2 (stop onder) zodat ik met lightroom alle foto's in een keer kan bewerken met die extra stop als begin instelling. (De andere ADL standen zoals auto gebruik ik niet, dat zou namelijk teveel variaties geven).
ETTR (Exposure To The Right) middels de ISO instelling levert dan ook geen betere foto's meer op. (Bij Nikon).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor Patrick » di mar 07 2017 7:24 pm

Probeer dit maar eens met een Canon... :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor Tzigane » di mar 07 2017 7:36 pm

Ik zal eens een testje doen, foto met ISO 100 en optrekken, en een met ISO 12800.
Sowieso durf ik zonder gewetensnood op bruiloften naar ISO 12800 te gaan om foto's van belangrijke momenten te nemen. Heerlijk gewoon.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor MarcoEos70D » di mar 07 2017 8:09 pm

Patrick schreef:Probeer dit maar eens met een Canon... :lol:

:mryellow: daag je me uit? :mryellow: ben bang dat ik de resultaten niet durf te posten :wink2:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor Johan v. V. » di mar 07 2017 8:33 pm

Patrick schreef:Probeer dit maar eens met een Canon... :lol:

Of met een Fuji ... :wink:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor luc » di mar 07 2017 9:09 pm

Dit werkt ook de andere kant op als je overbelicht haal je namelijk veel meer uit je foto, je hebt dan ook natuurlijk veel minder ruis in je donkere delen.

Ik schiet met een D810 op iso 64 Highlight weighted Spot metering en plus 3 stops overbelicht uiteraard vaak vanaf statief als je ziet wat er dan uit de nef te persen is aan DR.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Re: Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor Tzigane » di mar 07 2017 9:12 pm

Ja, de D810 is ook zo'n beest wat DR betreft!
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ongelooflijk dynamisch bereik

Berichtdoor Janvis » di mar 07 2017 9:20 pm

Ik moet me ook eens gaan verdiepen in belichten richting de rechter kant van de histogram, ik zorg er nu wel altijd voor dat ie in ieder geval niet clipt maar hou me er nog niet zo zeer mee bezig of ie meer naar rechts of links staat. Maar als ik de reactie's zo lees kan het wel degelijk een grote toegevoegde waarde hebben om daar bewust van te zijn en dat je beter iets kan overbelichten dan onderbelichten.

Ook ga ik eerdaags eens proberen in hoeverre mijn D7200 iso inverriant is door een foto te gaan maken op iso100 en 1 op bijvoorbeeld iso 12800. Dan ga ik de foto gemaakt op iso 100 7 stappen omhoog halen in ligtroom en dan ben ik benieuwd welke foto de meeste ruis heeft. Niet omdat het moet maar omdat het kan :-)
Het zal wel niet dezelfde resultaten geven als het full frama geweld maar ben gewoon nieuwsgierig waar mijn camera toe in staat is :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten