Vraag over 50mm lens met flitser binnen.

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Vraag over 50mm lens met flitser binnen.

Berichtdoor Foxbox » wo mar 08 2017 1:47 am

Hallo allemaal, ik ben nog vrij nieuw in de wereld van fotografie.

Ik weet niet zeker of ik het hier moet posten of ergens anders.

Ik heb een Nikon D5300 met een standaard lens en een 50mm 1.8lens, ik heb nog geen flitser. Ik wil me graag focussen op portretfotografie, soms als ik op conventies rondloop en daar is niet altijd tebest licht heb ik soms moeite om mooie fotos temaken van mensen.
wat voor flitser raden jullie mij aan? Er zijn er zoveel namelijk..

En kan je met een 50mm lens het beste alleen buiten fotos maken of met een flitser is het ook binnen tedoen? Zonder heb ik er vaak veel moeite mee op het moment, maar misschien heb ik me instellingen niet goed staan.. :oops:

~een beginnende fotograaf~
Foxbox

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over 50mm lens met flitser binnen.

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo mar 08 2017 7:43 am

Begin met het portretteren van mensen zonder een flitser. Als dat persé binnen moet zijn, ISO omhoog naar 3200. Dat moet wel genoeg zijn om binnen, uit de hand, zonder flits te kunnen fotograferen.
Een portret maken is al moeilijk genoeg.

Wil je flitsen, begin met de ingebouwde flitser. Die kost niks. Dan ontdek dat dat wel "hard" licht is. En "hard' wordt veelal niet mooi gevonden. Daar is heel veel aan te doen. Lees voor veel tips: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/flits ... inners.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over 50mm lens met flitser binnen.

Berichtdoor Vincent » wo mar 08 2017 10:02 am

Wat mij betreft een iets te makkelijke reactie Hans ;) De vraag is sowieso wat het doel is van die portretten en welke eisen TS aan zijn eigen werk stelt.

Flitsen is meestal wenselijk vanwege de kwaliteit van het licht, niet alleen vanwege de hoeveelheid van het aanwezige licht. Gewoon de ISO omhoog gooien is in veel takken van fotografie prima, maar wil je mooie/goede portretten schieten dan is dat vaak niet echt een goede oplossing. Mooi belichten is dan vaak belangrijker dan correct belichten.

Met een flitser icm de juiste techniek/kunde kun je in vrijwel elke situatie goede en consistente portretten schieten. Dat laatste vergeten mensen ook wel eens. Het 'niet afhankelijk zijn' van de omstandigheden die je terplekke aantreft is een grote meerwaarde voor iedere professional, maar zeker ook voor iedere serieuze hobbyist!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over 50mm lens met flitser binnen.

Berichtdoor justme » wo mar 08 2017 10:06 am

Inderdaad, maar veel mensen maken de fout dat ze op één of een specifieke plek dé foto willen maken. Maar als die qua aanwezig licht niet voldoende is, waarom zou je je dan niet verplaatsen naar een meer geschikte locatie?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over 50mm lens met flitser binnen.

Berichtdoor Vincent » wo mar 08 2017 10:37 am

Absoluut mee eens.

Maar bij een conventie denk ik aan een groot evenement met veel mensen waarbij je niet elke keer iemand mee kunt nemen naar ene plek waar het licht goed/beter is. Daarnaast zijn er legio locaties te bedenken waar uberhaubt geen 'goed' licht aanwezig is. Dan moet je roeien met de riemen die je hebt.

Zelf een paar riemen meenemen en weten hoe je ermee moet roeien is dan altijd de beste oplossing ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over 50mm lens met flitser binnen.

Berichtdoor Ingmar » wo mar 08 2017 11:15 am

Kan mij goed voorstellen dat je even wat op weggeholpen moet worden, lees bv. dit eens http://zoom.nl/artikel/cursussen/24144- ... nners.html
Er zijn zo veel mogelijkheden, dat het moeillijk is hier een eenduidig antwoord op te geven, zonder dat je als niet-beginner in een enorm technische discussie belandt waar je als beginner dan weer niets aan hebt.
Persoonlijk zou ik voor een instapmodel flitser gaan met TTL mogelijkheid en eerst eens een keer wat youtube filmpljes bekijkt en/of eens een workshop op dat gebied volgt.
Geen persoonlijke ervaring, maar hoor wel eens dat het boek van Sonja van Driel https://www.sonjavandriel.nl/ voor beginners een eye-opener is, daar staan ook tips voor aanschaf in. Voor alle duidelijkheid Sonja is niet mijn zus :-)

Grtz,
ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over 50mm lens met flitser binnen.

Berichtdoor ben42 » wo mar 08 2017 5:14 pm

Zelf ben ik niet zo goed met flitsen. Zeker in het analoge tijdperk vond ik flitsen maar niets.

De op de camera flitser is eigenlijk alleen goed voor noodgevallen. Het werkt maar levert zelden plaatjes op die ik wat belichting betreft mooi vind.

Een Flitser op de camera gemonteerd, geeft meer licht en verder is het dan vaak mogelijk om te bounchen, dit is dan een hele verbetering. Met de 5300 zou dat inderdaad kunnen. Via muren, plafond kun je dan vaak al een heel goed effect krijgen.

Waar ik heel tevreden over ben is de flitser van de camera af en dan de flitser aansturen met de in de camera ingebouwde flitser. Volgens mij is dit helaas niet mogelijk met de 5300. (Kan iemand dit bevestigen of juist het tegengestelde bevestigen ?).

Bij flitsen blijft het altijd dat je veel aandacht voor de flits, de muren en de omgeving moet hebben. Soms kun je niet anders, maar bij mij is het zo dat flitsen altijd een flinke inspanning vergt. (Het is dus minder relaxed fotograferen).

Mijn mening is : Flitsen is niet gemakkelijk.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over 50mm lens met flitser binnen.

Berichtdoor oud0001 » wo mar 08 2017 8:01 pm

Gewoon beginnen met de PDF van Hans en beginnen met je popup flitser om de oefeningen te doen. Die heb je al.
Geld uitgeven kan altijd nog.
oud0001



Onderwerp:

Re: Vraag over 50mm lens met flitser binnen.

Berichtdoor gijs sandberg » wo mar 08 2017 8:18 pm

Beste F,
re: conventies rondloop en daar is niet altijd
Zoals eerder vermeld, soms is het kiezen of delen.
Begin eens met onderscheid te maken tussen een (reportage-achtige) foto op een drukke conventie/bijeenkomst en een rustig geposeerd portret.
Als je er over nadenkt blijken het (fotografisch) volstrekt verschillende omstandigheden te zijn.
re: 50 mm binnen
Wees blij, in een duistere conventie-ruimte kan je door menig kitlens niets zien, laat staan scherpstellen.
Mogelijk zullen anderen een 35mm lens of korter verkiezen, maar als je al een 50mm hebt...
Voor kapitaalkrachtige gebruikers maakt Nikon lenzen als de 24 en 35mm f 1.4.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over 50mm lens met flitser binnen.

Berichtdoor Foxbox » do mar 09 2017 10:29 pm

Hans Braakhuis schreef:Begin met het portretteren van mensen zonder een flitser. Als dat persé binnen moet zijn, ISO omhoog naar 3200. Dat moet wel genoeg zijn om binnen, uit de hand, zonder flits te kunnen fotograferen.
Een portret maken is al moeilijk genoeg.

Wil je flitsen, begin met de ingebouwde flitser. Die kost niks. Dan ontdek dat dat wel "hard" licht is. En "hard' wordt veelal niet mooi gevonden. Daar is heel veel aan te doen. Lees voor veel tips: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/flits ... inners.pdf


Dank u wel met de tip over de ISO , dit helpt enorm!
Voorheen ging ik nooit hoger dan de 500 :oops:
Toch maar binnenkort eens een workshopje volgen

De rest ook bedankt voor de tips!
Foxbox

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over 50mm lens met flitser binnen.

Berichtdoor jettiny » za mar 11 2017 10:07 pm

Foxbox ik stuur je een berichtje.
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten