Rijdende rechter over auteursrecht

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor Richard » wo mar 08 2017 8:22 pm

Gezien op onze Facebookgroep: http://www.npo.nl/de-rijdende-rechter/0 ... KN_1688034

Heel helder relaas over auteursrecht.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor MarcoEos70D » wo mar 08 2017 8:45 pm

Ik heb de uitzending ook gezien. Maakte mooi duidelijk dat auteursrecht sterker is dan veken denken.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor Jolanda » wo mar 08 2017 8:57 pm

Net de uitspraak gelezen, interessant.

Misschien wel een goed artikel om verder uit te werken voor ons magazine?
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor Patrick » wo mar 08 2017 9:20 pm

Leuk om gezien te hebben. Leuke kerel trouwens die nieuwe Rijdende Rechter.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor ReneG » wo mar 08 2017 10:28 pm

Vaak komen er in dat programma andere uitspraken dan je misschien zou verwachten, maar bij deze was me al direct duidelijk dat mevrouw tamelijk kansloos was (toegegeven ik heb een tijdje geleden auteursrecht, copyright etc. wel uitvoerig bestudeerd).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor Jolanda » wo mar 08 2017 10:47 pm

Wil jij er een mooi artikel over schrijven, ReneG?
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor ATOR » wo mar 08 2017 11:01 pm

Zou de fotograaf nog wat zien van die schadevergoeding na aftrek van agency en advocaat kosten?
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor ben42 » wo mar 08 2017 11:15 pm

Stevige uitspraak. Behoorlijke boete en daar zat het licentie bedrag dan nog eens niet in.

Wel grappig is dat hier binnen deze 'gemeenschap' veel verdedigers zitten van het auteursrecht en terecht, maar dat soms diezelfde mensen heel gemakkelijk doen over auteursrecht van anderen. Er zijn hier mensen geweest die haarfijn wisten te vertellen waar je Adobe Photoshop kon downloaden en gebruiken zonder daarvoor te betalen. Met als argument dan hadden ze de 'sleutels' daarvoor maar niet online moeten zetten.

Terechte uitspraak mooi dat dit eens op tv is geweest. Dat maakt het voor iedereen ook weer wat duidelijker dat je niet zomaar andermans werk mag gebruiken. Het verweer van de mevrouw was hierbij een mooie illustratie dat het niet opzettelijk hoeft te gebeuren. Het niet op de hoogte zijn van dit soort zaken geeft geen rechten.

Goed dat fotografen beschermd worden. Echter veel site bouwers zullen nu eigen materiaal gaan gebruiken op de sites. Het materiaal van de fotograaf is daarmee beschermd zoals het hoort, maar het inkomen van de fotograaf daar zet ik een vraagteken bij ?

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor ReneG » do mar 09 2017 1:41 am

Jolanda schreef:Wil jij er een mooi artikel over schrijven, ReneG?


Bedankt voor het vragen maar ik moet helaas nee zeggen. Ik heb het momenteel zo druk dat ik niet eens aan mijn hobbies toekom, laat staan aan het schrijven van een artikel. Misschien een andere keer. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor ReneG » do mar 09 2017 1:52 am

ben42 schreef:Goed dat fotografen beschermd worden. Echter veel site bouwers zullen nu eigen materiaal gaan gebruiken op de sites. Het materiaal van de fotograaf is daarmee beschermd zoals het hoort, maar het inkomen van de fotograaf daar zet ik een vraagteken bij ?


Dat zal weinig tot geen gevolgen hebben voor fotograferen. De meeste professionele bedrijven (mijn werkgever is er één van) die website bouwen gebruiken sowieso eigen materiaal, materiaal van de klant of betaalde stock photos. Die zijn zich er allemaal wel van bewust hoe het zit met auteursrecht, copyright en merkenrecht. Ook de meeste zelfstandigen die sites bouwen (veelal fotografen en mensen uit de grafische industrie, ik ken er genoeg) zijn zich heel erg bewust van auteursrecht/copyright. De enigen die dat niet zijn, zijn vaak kleine ondernemers die zelf een eigen website in elkaar knutselen (veelal met wisselende resultaten). Maar dit zijn sowieso al de mensen die nu ook geen fotograaf inschakelen. Een deel van hen zal zo doorgaan, een deel van hen zal eigen materiaal gebruiken en een deel gaat juist weer een fotograaf inschakelen.

Dus ik denk dat de impact op het inkomen van de fotografen in het algemeen nihil zal zijn. Ik vermoed dat er ook weinig professionele fotografen rondlopen die een significant deel van hun inkomen halen uit het rekeningen sturen naar mensen die hun foto's zonder toestemming (of anderszins op een verkeerde manier) hebben gebruikt. Uitzondering hierop zijn een paar bureaus (waarvan enkele geleid door fotografen) die daar juist een sport van maken, maar dat is soms een bedenkelijke business... Maar dat is weer een ander verhaal.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor MarcoEos70D » do mar 09 2017 7:49 am

ReneG schreef:Uitzondering hierop zijn een paar bureaus (waarvan enkele geleid door fotografen) die daar juist een sport van maken, maar dat is soms een bedenkelijke business... Maar dat is weer een ander verhaal.

Waarom is dat bedenkelijke business? Tenzij er sprake is van uitlokking, is het veiligstellen van rechten toch niet bedenkelijk?
Laatst gewijzigd door MarcoEos70D op do mar 09 2017 1:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor Tom van Hell » do mar 09 2017 9:50 am

Ik vind die uitspraak in dit geval wel erg hard. Juridisch klopt het dan wel maar zoals gezegd kleine zelfstandig worden of werden wel op eens op het verkeerde been gezet.
Ik vind dat het zeer onsympathieke fotobureau het erg hard gespeeld heeft. Een licentie voor webgebruik is normaal gesproken helemaal niet zo duur in lage resolutie. Verder is het natuurlijk erg makkelijk om de websites als freecards min of meer te gedogen of slap of laat aan te pakken en de mensen die er dan intrappen snoeihard aan te pakken. Auteursrecht is sterk en terecht.
Maar ik vind de werkwijze in dit geval erg laakbaar. Past een beetje in het rijtje van octrooi trollen.
Als het je core business is moet je er maar een licht watermerk kruis in zetten zoals bijv
http://www.buiten-beeld.nl/nederlands/s ... _id=269159.
Als kopers er dan mee gaan helen vind ik die strafbaar Maar als de vrouw de afbeelding verwijderd en er verder geen winst uit getrokken heeft vind ik dat moreel gezien niet strafwaardig.
Maar ja tussen moreel en juridisch recht zit vaak een wereld van verschil
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor justme » do mar 09 2017 10:06 am

recht is vrij zwart wit, en een verhaal zoals mevrouw wordt op tv veel te veel aangedikt en er wordt teveel omheen gepraat.

Daarnaast gaf het fotobureau ook aan dat freecards net zo goed wordt of reeds is benaderd betreffende deze foto.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor Jolanda » do mar 09 2017 10:31 am

ReneG schreef:
Jolanda schreef:Wil jij er een mooi artikel over schrijven, ReneG?


Bedankt voor het vragen maar ik moet helaas nee zeggen. Ik heb het momenteel zo druk dat ik niet eens aan mijn hobbies toekom, laat staan aan het schrijven van een artikel. Misschien een andere keer. ;)



Geen probleem hoor ReneG, ik was ook zo brutaal om mijn gedachtenspinsel meteen op papier te zetten.

Iemand anders misschien met een juridische achtergrond die hier een leuk en informatief artikel over zou willen schrijven?

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rijdende rechter over auteursrecht

Berichtdoor ben42 » do mar 09 2017 11:55 am

Hier stond een vraag om een foute qoute te verwijderen. Dit is gebeurd. (Dank). Ben
Laatst gewijzigd door ben42 op do mar 09 2017 2:42 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten