Autofocus

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Autofocus

Berichtdoor breemen » zo mar 12 2017 2:56 pm

Beste leden,

ik heb sinds kort een d7200 en heb een probleem met het scherpstelpunt. Ik kom er met alle handleidingen niet uit. Heb zelfs camera naar fabrieksinstellingen terug gezet. Wie kan helpen? Mijn camera en objectief staan beiden op AF stand. Camera instelling is AF-S S. Hiermee krijg ik in mijn zoeker 1 scherpstelpunt. Als ik de ontspanknop half indruk krijg ik in mijn beeld een bolletje te zien dat scherpstelpunt actief is. Bv op ogen gericht. Bij verdraaien van camera blijft scherpstelpunt echter niet behouden. (ik houd ontspanknop half ingedrukt) Scherpstelling is dan niet op ogen als ik ontspanknop verder indruk om foto te maken. Hoe kan ik dit oplossen???
breemen

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofocus

Berichtdoor Janvis » zo mar 12 2017 3:10 pm

Bij af-s stelt de camera 1 keer scherp, als er eenmaal is scherpgesteld en je beweegt de camera zal hij niet blijven scherpstellen, je moet dan de ontspanknop los laten en opnieuw scherpstellen. Wil je dat de camera continu blijft scherpstellen zul je hem op AF-C moeten zetten
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus

Berichtdoor breemen » zo mar 12 2017 3:17 pm

Hallo Janvis, bedankt voor je bericht. Ik wil dat de camera mijn eerst gekozen scherpstelpunt behoud. Niet dat hij opnieuw scherpstelpunt gaat kiezen. Dan is AF-C toch niet de juiste instelling?
breemen

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofocus

Berichtdoor Janvis » zo mar 12 2017 3:25 pm

Wat bedoel je met "opnieuw een scherpstelpunt gaat kiezen" ? Als jij je scherpstelmodus op single point hebt staan bepaal jij welk rode vakje in de zoeker wordt gebruikt en zal de camera nooit een ander punt gaan kiezen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus

Berichtdoor Cookie1397 » zo mar 12 2017 3:30 pm

Om te voorkomen dat de camera weer scherpstelt als je de ontspanknop indrukt kun je back button focus instellen en af op af-c
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofocus

Berichtdoor jan24 » ma mar 13 2017 8:57 pm

Ik kan de vraagstelling volledig verkeerd begrijpen, maar als je de ontspanknop half indrukt, scherpstelt en de knop half ingedrukt houdt, dan kun je toch de beeldcompositie opnieuw bepalen, zonder dat er opnieuw scherpgesteld wordt?
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1818


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus

Berichtdoor Alex » di mar 14 2017 8:25 am

@breemen;

Wat geeft het idee dat het scherpstellen niet meer op de ogen is:
- onscherpe foto
of
- niet volgen van het scherpstelvakje
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus

Berichtdoor Marten » di mar 14 2017 9:15 am

breemen schreef:. Bij verdraaien van camera blijft scherpstelpunt echter niet behouden. (ik houd ontspanknop half ingedrukt) Scherpstelling is dan niet op ogen als ik ontspanknop verder indruk om foto te maken. Hoe kan ik dit oplossen???

Ik ben bang dat er wat onduidelijkheid is..
Je hebt het over het behouden van het scherpstelpunt als je de compositie verandert.
Als je scherpstelt op b.v. de ogen en je draait daarna de camera dan draait het gekozen scherpstelpunt weg van de ogen. Ik denk dat je wilt dat het gekozen scherpstelpunt op de ogen blijft, ook als je de camera draait. Dat kan niet met AF-S. / S

Eerst de compositie bepalen en dan het scherpstelpunt (op de ogen) plaatsen en scherp stellen is het beste.
Lees dit ook eens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?t=43012

Als je onderwerp door het zoekerbeeld beweegt, en wilt dat je scherpstelpunt het onderwerp blijft volgen, dan moet je 3D tracking gebruiken.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten