Is dit wat?

Discussies over statieven

Onderwerp:

Is dit wat?

Berichtdoor Janvis » do mar 23 2017 7:08 pm

Hallo allemaal,

Ik ben vandaag bij Kamera Express geweest voor wat info over statieven. Ik had enige tijd geleden al een draadje gestart om jullie om advies te vragen maar het meest gegeven advies was eigenlijk "ga gewoon naar een winkel en ga statieven bekijken, voelen en ruiken"... Het ruiken heb ik maar achterwege gelaten want was bang dat het er dan een beetje raar uit zou gaan zien :lol: Maar de rest heb ik wel gedaan. Na flink kletsen en proberen kwamen we uit op de Sirui N2004KX met en K30X balhoofd.

Voordat ik tot de definitieve koop overga wil ik nog even wat reacties van jullie afwachten over wat jullie van deze combi vinden. Ik weet dat een statief een redelijk persoonlijke aangelegenheid is, dat wil zeggen dat iedereen andere wensen heeft maar voor iemand die zijn eerste echte goeie statief gaat aanschaffen en nog redelijk algemeen met fotografie bezig is, is dit dan een goede aankoop?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is dit wat?

Berichtdoor Nikkormaat » do mar 23 2017 8:02 pm

De kop kan een grotere belasting hebben dan het statief. Ik heb een zwaarder statief N3204-X met lichtere kop G-20KX. Die laatste had ik achteraf zwaarder willen hebben vanwege licht doorzakken. Jij bent behoorlijk fanatiek aan het fotograferen. Als je tzt naar FF overstapt, wordt alles zwaarder en heb je meer stabiliteit nodig. Dus lijkt mij een zwaarder statief voor de toekomst verstandiger.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is dit wat?

Berichtdoor JaapV » do mar 23 2017 10:29 pm

Da's vreemd. Op mijn Sirui M3204X gebruik ik de K20X kop met D800 + TC-20E III + Nikkor 70-200 2.8 VRII.
Dat weegt 2.880 gram, maar het zakt nooit door.
Voordeel is ook dat het in de tas wat platter opvouwt dan de 30-versie.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is dit wat?

Berichtdoor Janvis » do mar 23 2017 10:43 pm

Het balhoofd was volgens de verkoper, doordat hij een grotere bol heeft dan een lichtere versie, flexibeler en makkelijker zijn.

Ik heb even naar het statief gekeken die jij hebt, maar die is wel een heel stuk duurder. De versie die me nu is geadviseerd kost 199 euro en de versie die jij hebt kost 489 euro... Nu heb ik 1 heel groot voordeel, de reactie van mijn vriendin was "ik heb liever dat je nu iets goeds koopt dan dat je later spijt krijgt, en wat het kost dat kost het nu eenmaal :-) "

Kortom, nog ff wat stof om over nadenken. Ik vond trouwens het verschil in gewicht van de aluminium statieven niet heel veel verschillen met de carbon varianten. Zijn er nog meer redenen dan gewicht die een carbon statief een voordeel geeft t.o.v. een aluminium statief?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is dit wat?

Berichtdoor Janvis » do mar 23 2017 10:44 pm

Inmiddels twee keer een M3204X zie ik :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is dit wat?

Berichtdoor Janvis » do mar 23 2017 10:57 pm

Hij wordt ook als set aangeboden zie ik met de 30er balhoofd. Zie HIER, die dan toch maar doen? Ben natuurlijk het liefst meteen goed op de toekomst voorbereid en de middelen zijn er momenteel voor. Ik vind het een mega investering moet ik eerlijk zeggen (althans, voor mijn gevoel is het gewoon heel erg veel geld voor een statief) maar aan de andere kant hoop ik er ook heel veel jaar plezier van te hebben.

Ik zie trouwens dat het 20er balhoofd 10 euro duurder is dan de 30er balhoofd :?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is dit wat?

Berichtdoor JvdKooij » vr mar 24 2017 5:54 am

ik heb zelf de k30 gebruikt maar zou die niet meer kopen, de k20 is ruim voldoende
als statief een gitzo maar die zijn nog duurder :D
overigens heeft je vriendin in dit geval gelijk, beter nu een iets duurder statief en dan gelijk goed.
ik heb nooit spijt gekregen in ieder geval van mijn gitzo.
een belangrijk voordeel van carbon is dat het trillingen beter dempt.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is dit wat?

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr mar 24 2017 6:46 am

"Dat weegt 2.880 gram, maar het zakt nooit door."

Je gebruikt veelal een statief om te kunnen fotograferen met langere sluitertijden. Daarbij is het van belang dat cameratrillingen goed worden gedempt. Met name bij tele-objectieven is een goede demping kritischer. Demping werkt met massa / gewicht, meer is beter.
Het draaggewicht van een statief is van ondergeschikt belang. Fabrikanten vermelden het omdat ze niet aansprakelijk gehouden willen worden mocht een statief 'door zakken'.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is dit wat?

Berichtdoor gvdnberg » vr mar 24 2017 7:41 am

Janvis schreef:Inmiddels twee keer een M3204X zie ik :-)

Tja, ik heb er ook zo één, met een K30 balhoofd.bevalt uitstekend en kan op reis mee in de koffer. Wordt mooi compleet geleverd met 2 imbus sleuteltjes en extra onderdelen om één been af te schroeven en als monopod te gebruiken. Alles netjes in een tas met 6 jaar garantie. Ja, ik ben er echt enthousiast over!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is dit wat?

Berichtdoor Vincent » vr mar 24 2017 7:59 am

Hans Braakhuis schreef:Daarbij is het van belang dat cameratrillingen goed worden gedempt. Met name bij tele-objectieven is een goede demping kritischer. Demping werkt met massa / gewicht, meer is beter.


Dat kun je echt onmogelijk op deze manier formuleren zonder een hele waslijst aan kanttekeningen... Sowieso is demping van trillingen een hele wetenschap op zich en gaat dat echt een stuk verder daneen simpel: 'zwaarder is beter'. Sterker nog, carbon fibers staat erom bekend om enorm goed trillingen te kunnen absorberen. Vele malen beter dan aluminium. Bij een fractie van het gewicht. Maar dat betekent niet dat ieder carbon statief automatisch beter trillingen opvangt, want dat is dan weer afhankelijk van een heleboel andere factoren; kwaliteit en ontwerp (lagen) van de carbon poten, aantal en kwaliteit koppelingen, draagplateau (montage, ontwerp, etc), wel of niet bebruik/aanwezigheid middenkolom, etc.

Puristen zeggen dat je nog altijd het beste een houten statief kunt gebruiken om trillingen te dempen. Niet voor niets gebruiken veel (amateur) astronomen houten statieven onder hun telescoop. Maar ook daar moet je wel enige kanttekeningen bij plaatsen (portabiliteit, gewicht, stabiliteit, etc) en waarbij de dempingseigenschappen zelfs per houtsoort verschillen!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is dit wat?

Berichtdoor Ad B » vr mar 24 2017 8:47 am

Hoi,
Nikkormaat schreef:De kop kan een grotere belasting hebben dan het statief. Ik heb een zwaarder statief N3204-X met lichtere kop G-20KX. Die laatste had ik achteraf zwaarder willen hebben vanwege licht doorzakken. Jij bent behoorlijk fanatiek aan het fotograferen. Als je tzt naar FF overstapt, wordt alles zwaarder en heb je meer stabiliteit nodig. Dus lijkt mij een zwaarder statief voor de toekomst verstandiger.

Ook ík heb een Sirui N-3204X statief, echter met de K-20X balhoofd.
Deze staat goed stevig én stabiel met mijn D750 en Sigma 150-600C op 600 mm (+extender..)
Een dijk van een statief, ik had 'm vrij cheapy via e-bay... dat scheelt nogal... als je 't aandurft...
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40 ... c=2&_sop=2
:think:
Er kán natuurlijk nog wat aan invoerrechten en btw bijkomen, als het pakket gechecked wordt.
Ik schat een eurootje of 80 á 90... (bij 'n levering van 'n fotoaccessoire van €180 kwam 49,- bij, bespaarde tóch 125)
:wave:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is dit wat?

Berichtdoor ArendV » vr mar 24 2017 8:59 am

djunclesam schreef:Puristen zeggen dat je nog altijd het beste een houten statief kunt gebruiken om trillingen te dempen. Niet voor niets gebruiken veel (amateur) astronomen houten statieven onder hun telescoop. Maar ook daar moet je wel enige kanttekeningen bij plaatsen (portabiliteit, gewicht, stabiliteit, etc) en waarbij de dempingseigenschappen zelfs per houtsoort verschillen!


Hans heeft zelf ooit deze test van 10 jaar geleden genoemd hier op het forum die dit goed illustreert. Mijn essenhouten Berlebach gaat inderdaad alleen mee als ik niet ver hoef te lopen. Anders gebruik ik mijn compacte carbon statief.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is dit wat?

Berichtdoor Janvis » vr mar 24 2017 9:01 am

Met mijn beperkte wetenschappelijke kennis ben geneigd om in de basis te zeggen dat zwaarder altijd beter is. Om iets in beweging te krijgen is een bepaalde hoeveelheid energie nodig, en hoe zwaarder het voorwerp hoe meer energie er nodig is om het in beweging te krijgen. Maar aan de andere kant heeft stijfheid natuurlijk ook weer invloed, hoe stijver het materiaal hoe meer energie er nodig is om het in beweging te krijgen.

En in het verlengde daarvan, kan je dan ook stellen dat bij twee gelijke statieven met als enige verschil dat de ene van carbon is en de andere van aluminium dat de carbon versie beter trillingen kan absorberen dan de aluminium? Dat zou natuurlijk buiten het gewicht ook een + punt zijn voor carbon.

Maar wat Vincent in principe ook zegt, alles valt of staat natuurlijk bij de algehele bouwkwaliteit. Maar wat ik er allemaal van gevoeld heb in de winkel zit dat bij deze statieven allemaal wel aardig goed. Het zal bij een nog duurdere Gitzo wel nog beter zijn maar in dit segment zit het met de kwaliteit al heel erg goed voor wat ik er van heb kunnen voelen in de winkel.

@ Jaap: Wat is de reden dat je niet wéér zou gaan voor de K30 kop, en de volgende keer een K20 zou kopen? qua prijs zijn ze namelijk bijna gelijk, de K30 is zelfs 10 euro goedkoper dan de K20.

Terwijl ik dit typ zijn er al weer berichten bij gekomen zie ik, en alweer iemand met het sirui statief. :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is dit wat?

Berichtdoor Stijn Smits » vr mar 24 2017 9:22 am

Ik heb geen ervaring met het statief of de balhoofden, ik gebruik een gitzo gt5341 en een wimberley swinghead en een benro g3. Maar goed dat was de vraag niet.

Ik zou kiezen voor het balhoofd met de grootste bal, dat beweegt veel prettiger met wat zwaardere objectieven.

groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is dit wat?

Berichtdoor Janvis » vr mar 24 2017 9:23 am

Ik zit nog even verder te dubben over de stijfheid van materialen...

Het is natuurlijk wel zo dat hoe stijver het materiaal is hoe beter trillingen vanuit de ondergrond worden doorgegeven. Als ik het vergelijk met de vering van een auto bijvoorbeeld, die zijn relatief gezien niet stuk gemaakt om trillingen van de weg te kunnen absorberen en zodoende het comfort in de auto te verhogen. Maar de keerzijde is dus dat trillingen die IN de auto worden veroorzaak minder snel naar de weg zullen worden afgevoerd.

De vraag is dan dus, moet een statief de camera koppelen met de aarde door een zo star mogelijk verbinding te maken tussen aarde en camera waardoor trilling zo goed mogelijk kunnen worden afgevoerd naar onderen of moet de camera juist worden ontkoppeld van de aarde om zodoende geen trilling te kunnen doorgeven van aarde naar camera??

Of begin ik nu complete onzin uit te kramen??? :P (sorry, maar het houdt me inmiddels al weer meer bezig dan eigenlijk goed voor me is ;-) )
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten