D7100 Handmatig scherpstelpunt selecteren

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D7100 Handmatig scherpstelpunt selecteren

Berichtdoor dieterrr » ma mar 27 2017 2:10 pm

AF area op 3D dat kan hoe stel ik deze bij?

Knop half in kotje van de scherpte verplaatsen naar waar je wil ok maar hij steld niet scherp op dat punt.
dieterrr

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 Handmatig scherpstelpunt selecteren

Berichtdoor Ingmar » ma mar 27 2017 3:03 pm

Af knop indrukken op de zijkant van de body bij de lens en ingedrukt houden, dan met het achterste wiel bij je duim kun je de modus Af-A AF-S...dan AF-C kiezen en met de voorste bij je wijsvinger Auto, SIngle, D-9, D21, D51 en 3D. Bladzijde 74 van het bekende boekje.

Bij 3D blijft ie in de AF-C stand volgen en kan het dus gebeuren dat ie een ander focus punt automatisch krijgt.
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 Handmatig scherpstelpunt selecteren

Berichtdoor SMarty » ma jul 03 2017 11:22 pm

Ik heb de oplossing zelf net uitgevonden aan de hand van mn nieuwe Nikon D7500:
er zit een secundair draaischijfje VOOR je on/off knop.
DIE moet je indrukken in combinatie met het AF/M-knopje aan de linkerkant van je body...DAN kun je enkelvoudig of ander scherpstelpunt kiezen dan dat hele blok.
SMarty

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100 Handmatig scherpstelpunt selecteren

Berichtdoor dieterrr » zo jul 16 2017 6:48 pm

ik kan nu zelf mijn scherpte punt gaan bepalen maar nu staat hij in de M stand en is mijn iso waarde steeds veel te hoog wat resulteert in zwarte fotos, ik kan die steeds handmating naar beneden halen maar ben nu niet zo proffesioneel om steeds eerst met een lichtmeter te lopen meten om de exacte iso waardes te bepalen.

wat ik graag zou bekomen zoals op men oude D300 is dat ik zelf mijn scherpte/ focus punt kan kiezien maar dat de camera zelf de iso waardes insteld zodat ik niet moet gaan gokken hoeveel deze zou kunnen zijn en veel sneller fotos kan gaan schieten. help!
dieterrr

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 Handmatig scherpstelpunt selecteren

Berichtdoor DannySan » zo jul 16 2017 7:29 pm

Hallo dieterrr, niet meteen in paniek schieten en je berichten steevast eindigen met 'help'; nergens voor nodig :-)
Eigenlijk heb je je eigen vraag al beantwoord, je wilt dat de camera zelf de ISO-waardes instelt? Dan zet je auto-ISO toch aan? Ga even je menu's in, en bij de instellingen ga je naar ISO-instellingen en dan auto-ISO.
Deze eerste keer moet je daar even heen omdat je de 'ondergrens' (basiswaarde) en 'bovengrens' (maximale waarde) in wilt stellen.

Echter... je spreekt over de ISO's die veel te hoog gaan, en resulteren in een zwarte foto? Dat lijkt me onmogelijk.
De ISO te hoog = witte foto's, de ISO te laag in combi met een te snelle sluitertijd met te weinig licht = zwarte foto.

Het zou helpen als je zo'n foto even terugkijkt achter op je camera, en dan met je multiselector net zolang naar beneden scrolt zodat je de instellingen te zien krijgt (iets als 1/2000 - ISO100 - f/16 ofzo, dán krijg je zeker een zwarte foto ;-) )

We horen het graag, dan kunnen we je gerichter helpen.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3827


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100 Handmatig scherpstelpunt selecteren

Berichtdoor Marc44 » zo jul 30 2017 3:26 pm

dieterrr schreef:Ik heb hetzelfde probleem met mijn D7200 kom van een D300 waar ik zelf de focus kon leggen en kiezen.

Ik heb de bovenstaande stappen geprobeerd:

AF-S of AF-C in alle standen van M tot P in Auto en nog kiest de camera zelf zijn punten van scherpte (niet wat ik scherp wil hebben dus)

zet ik de selector van Af naar M dan kan ik met de multiselector het focusvakje verplaatsen naar waar ik wil maar als ik dan de knop half druk hoor ik wel een geluidje maar stelt de lens niet scherp idem voor alle standen...

Ik wil zoals bij men D300 met de multiselector het focus punt kunnen kiezen en scherpstellen. HELEP!!!!?????


Weet niet of dit artikel nog actueel is, en of er al een oplossing is gevonden. Maar ik zal een kleine bijdrage leveren:

GEEN P of Automaat stand kiezen op je camera.
Kies voor Diafragma voorkeuze (A), Sluitertijd voorkeuze (S), of liefst Manueel (M)
Bij AF-A en AF-C geef je de camera toestemming om het autofocuspunt (eventueel) te mogen wijzigen. (tenzij je het autofocuspunt met de AF-L button locked)

Ik zou het eens proberen met de autofocus-stand op AF-S, en dan kiezen voor Single Point focus (je ziet dan maar 1 AF blokje in je zoeker).
(Deze stand selecteer je door de autofocus knop, linksonder je camera, in te drukken- en ingedrukt te houden. Vervolgens kun je met de wieltjes voor- en achterop je camera de desbetreffende standen kiezen.)

De positie van het blokje in het AF gebied, is d.m.v. de multi-selector wijzigen.
Plaats het blokje op het punt dat je wilt scherpstellen, ontspanknop half indrukken- en houden, en je focus blijft ongewijzigd op dit punt. (dit komt door de AF stand die je hebt gekozen.....namelijk AF-S(ingle servo)

Je kunt ook eens kijken op:

https://www.everythingd7000.co.uk/autofocus-guide/
Marc44

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten