D7100 AF punten aan de linkerkant geven backfocus

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7100 AF punten aan de linkerkant geven backfocus

Berichtdoor starbase218 » di mar 28 2017 7:51 pm

Ik heb een paar testen gedaan en het lijkt erop dat de AF punten aan de linkerkant backfocussen tov het midden en de rechterkant. Ik las een tijdje geleden dat de D800 ook zoiets had. Is dit misschien een bekend probleem van de D7100 of heb ik een imperfect exemplaar?
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: D7100 AF punten aan de linkerkant geven backfocus

Berichtdoor ATOR » di mar 28 2017 8:13 pm

Ik heb zo'n zelfde probleem bij een D800E laten verhelpen bij het Nikon Service Point. Het probleem bij de eerste serie van de D800 was dat er bij de meest linkse AF punten een verkeerde kalibratie waarde was geprogrammeerd. Het zou ook kunnen dat de AF unit en/of spiegel iets scheef zitten. Het is in ieder geval te fixen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 AF punten aan de linkerkant geven backfocus

Berichtdoor starbase218 » za apr 01 2017 3:26 am

Dank je.
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: D7100 AF punten aan de linkerkant geven backfocus

Berichtdoor Nikkormaat » za apr 01 2017 9:05 am

Tijdens een NCN-uitstapje naar Nikon Service Point in Beverwijk werd de laatste opmerking van Ator met nadruk benoemd. Het kwam herhaaldelijk voor dat cliënten eindeloos aan de calibratie hadden gesleuteld en van de regen in de drup waren geraakt. Er werd gedemonstreerd dat er nog een mogelijkheid bestaan voor verkeerde focus. De sensor kan ook nog in het verticale vlak scheef staan. Ze lieten zien dat zij dit met flinterdun opvulringetjes konden oplossen. In elk geval kan een bezoek aan Beverwijk dus lonen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 AF punten aan de linkerkant geven backfocus

Berichtdoor John Jansen » za apr 01 2017 11:38 am

ik heb zo'n zelfde probleem met de D810 gehad, in beverwijk hebben ze toen de spiegel opnieuw afgesteld en de sensor gejusteerd.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 76 gasten