Welke lens?

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Welke lens?

Berichtdoor Genster » do mar 30 2017 11:15 am

Ik wil macro/ close up foto's maken met een normale lens én tussenring(en).
Ik heb een "Ring Light", maar deze past niet op mijn standaard lens (Tamron 24-70mm).
Hij past WEL op mijn:
- 70-300
- 50
- 85
- stokoude 35-70 schuifzoom
- stoloude 28-80

Welke lens kan ik nu het beste gebruiken voor macro of clos up fotografie (bijv. vlinders)?
Iemand die me kan helpen/ adviseren?
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor becas » do mar 30 2017 11:36 am

Tamron 90mm is een fijne lens. Daar zijn meerdere versies van, met of zonder VC, dus even kijken wat je wensen zijn. Ik gebruik de versie zonder VC heel soms ook met ringflitser.
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor gijs sandberg » do mar 30 2017 11:58 am

Beste Genster,
De vraag is niet geheel eenduidig:
Wil je advies mbt keuze uit één van de lenzen die je noemt?
Zijn het dode of levende vlinders ?
Voorlopig: als de afstand niet te klein wordt, zou ik beginnen met de 85mm met enige tussenringen.
Bedenk dat niet alle tussenringen altijd lekker werken (google Nikon Hans en lees de PDF)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor Matthijs » do mar 30 2017 12:09 pm

Ik heb de 85mm 3.5 gehad, leuk lensje met prima scherpte. Overgestapt naar de Sigma 150mm 2.8 en die bevalt me veel beter, je kunt veel meer afstand houden tot je onderwerp (zodat het niet wegvliegt/loopt) en de voor/achtergrond is mooier.
AF is wel trager.
Ik heb het dan over de versie zonder OS, die goed betaalbaar is.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor oud0001 » do mar 30 2017 12:34 pm

Je kunt de 70-300 ook prima gebruiken als je een originele metalen Nikon tussenring gebruikt. Als je goedkopere ringen gebruikt kon het, door het gewicht van je glas, wel eens gaan doorzakken. Heb je met de originelen geen last van. Zeker voor de wat grotere en schuwe insecten een betere keuze. Je bent dan wel je scherpte op oneindig en je AF kwijt. Wil je perse AF dan kun je beter een Micro Nikkor objectief aanschaffen met AF en die zonder tussenring gebruiken. Door het doorzakken verlies je soms ook het contact met de contactpuntjes in die tussenringen met AF. Ik heb een dergelijk setje van Keno dat ik nooit meer gebruik. Ik werk totaal manueel met Ai glas en PK ringen van Nikon. Dat werkt perfect en veelzijdiger. Als ik kleine insecten wil fotograferen pak ik een vergroter El Nikkor objectief omgekeerd op 2 tussenringen en kan de kleinste insecten doen of een 180mm f2.8 ED Ai op 1 tussenring om b.v. een vlinder te fotograferen. . Ik ben al gewend om te focussen door met de camera voor en achteruit te bewegen. Dan maakt het niet meer uit met welke vergrotingsfactor ik dat doe. Maar dat vind ik persoonlijk prettiger en is ook relatief veel goedkoper en veelzijdiger. In jouw geval en met jouw keuze mogelijkheden zou ik de 70-300 met 1 tussenring gebruiken. Dat geeft je de grootste afstand tot je vlinders. Erg prettig bij schuwe insecten. ;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor ArendV » do mar 30 2017 1:57 pm

Hallo René, ik neem aan dat jij de volgende objectieven bedoelt?

Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR - 1:4 (0,25x vergroting) maximum @1.37m
Nikkor 50mm f/1.8G AF-S - 1:6.7 (0,15x) maximum @0.35m
Nikkor 85mm f/1.8G AF-S - 1:8.1 (0,12x) maximum @0.80m
Nikkor 35-70mm f/2.8D AF - 1:4 (0,25x) maximum @0.60m
Nikkor 28-80mm f/3.5-5.6 AF-D - 1:3.8 (0,26x) maximum @0.40m

Ik heb er de maximale vergroting en minimale scherpstelafstand bijgezet (waarbij je deze vergroting bereikt, van sensor tot onderwerp).
Je kunt denk ik het beste aan de slag gaan met de 70-300VR, hier heb je de grootste werkafstand en Ik heb hier zelf in het verleden ook vaak vlinders en libellen mee gefotografeerd. En als je iets meer vergroting nodig hebt kun je een close-up lens (b.v. Canon 500D) overwegen. Oude Nikon tussenringen gaan niet werken met een G objectief, alleen met de D objectieven met diafragmaring. Daarnaast zou ik ook de oude 35-70 eens proberen (in zijn macro stand op 35mm) die nog een redelijke werkafstand heeft.

Ik zou ook beginnen zonder ringlicht, dat kun je in tweede instantie eens uittesten en dan is de 35-70 misschien de beste keuze (veraf zal een ringlichtje niet veel meer doen).

En als het je goed gaat bevallen kom je uiteindelijk bij een echt macro objectief uit :D
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor Genster » do mar 30 2017 5:42 pm

becas schreef:Tamron 90mm is een fijne lens. Daar zijn meerdere versies van, met of zonder VC, dus even kijken wat je wensen zijn. Ik gebruik de versie zonder VC heel soms ook met ringflitser.


Bedankt Bert, maar dit heeft niets te maken met mijn vraag :D

Ik heb overigens de Nikkon 105mm 2.8 gehad, maar na een maand (voor te weinig) verkocht aan een forumlid en vanaf de eerste dag heb ik er spijt van gehad :(
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor Genster » do mar 30 2017 5:44 pm

gijs sandberg schreef:Beste Genster,
De vraag is niet geheel eenduidig:
Wil je advies mbt keuze uit één van de lenzen die je noemt?


Yep

gijs sandberg schreef:Zijn het dode of levende vlinders ?


Levende hoop ik :D

gijs sandberg schreef:Voorlopig: als de afstand niet te klein wordt, zou ik beginnen met de 85mm met enige tussenringen.
Bedenk dat niet alle tussenringen altijd lekker werken (google Nikon Hans en lees de PDF)
Groeten, Gijs


Thanks! Ik heb een setje van Kenko
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor Genster » do mar 30 2017 5:45 pm

Matthijs schreef:Ik heb de 85mm 3.5 gehad, leuk lensje met prima scherpte. Overgestapt naar de Sigma 150mm 2.8 en die bevalt me veel beter, je kunt veel meer afstand houden tot je onderwerp (zodat het niet wegvliegt/loopt) en de voor/achtergrond is mooier.
AF is wel trager.
Ik heb het dan over de versie zonder OS, die goed betaalbaar is.


Het gaat me om een van de objectieven die ik al heb :)
Mijn 85mm is de 1.8G.
Thanks!
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor Genster » do mar 30 2017 5:45 pm

Tuihanti schreef:Je kunt de 70-300 ook prima gebruiken als je een originele metalen Nikon tussenring gebruikt. Als je goedkopere ringen gebruikt kon het, door het gewicht van je glas, wel eens gaan doorzakken. Heb je met de originelen geen last van. Zeker voor de wat grotere en schuwe insecten een betere keuze. Je bent dan wel je scherpte op oneindig en je AF kwijt. Wil je perse AF dan kun je beter een Micro Nikkor objectief aanschaffen met AF en die zonder tussenring gebruiken. Door het doorzakken verlies je soms ook het contact met de contactpuntjes in die tussenringen met AF. Ik heb een dergelijk setje van Keno dat ik nooit meer gebruik. Ik werk totaal manueel met Ai glas en PK ringen van Nikon. Dat werkt perfect en veelzijdiger. Als ik kleine insecten wil fotograferen pak ik een vergroter El Nikkor objectief omgekeerd op 2 tussenringen en kan de kleinste insecten doen of een 180mm f2.8 ED Ai op 1 tussenring om b.v. een vlinder te fotograferen. . Ik ben al gewend om te focussen door met de camera voor en achteruit te bewegen. Dan maakt het niet meer uit met welke vergrotingsfactor ik dat doe. Maar dat vind ik persoonlijk prettiger en is ook relatief veel goedkoper en veelzijdiger. In jouw geval en met jouw keuze mogelijkheden zou ik de 70-300 met 1 tussenring gebruiken. Dat geeft je de grootste afstand tot je vlinders. Erg prettig bij schuwe insecten. ;-)


Bedankt!!!
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor Genster » do mar 30 2017 5:48 pm

ArendV schreef:Hallo René, ik neem aan dat jij de volgende objectieven bedoelt?

Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR - 1:4 (0,25x vergroting) maximum @1.37m
Nikkor 50mm f/1.8G AF-S - 1:6.7 (0,15x) maximum @0.35m
Nikkor 85mm f/1.8G AF-S - 1:8.1 (0,12x) maximum @0.80m
Nikkor 35-70mm f/2.8D AF - 1:4 (0,25x) maximum @0.60m
Nikkor 28-80mm f/3.5-5.6 AF-D - 1:3.8 (0,26x) maximum @0.40m

Ik heb er de maximale vergroting en minimale scherpstelafstand bijgezet (waarbij je deze vergroting bereikt, van sensor tot onderwerp).
Je kunt denk ik het beste aan de slag gaan met de 70-300VR, hier heb je de grootste werkafstand en Ik heb hier zelf in het verleden ook vaak vlinders en libellen mee gefotografeerd. En als je iets meer vergroting nodig hebt kun je een close-up lens (b.v. Canon 500D) overwegen. Oude Nikon tussenringen gaan niet werken met een G objectief, alleen met de D objectieven met diafragmaring. Daarnaast zou ik ook de oude 35-70 eens proberen (in zijn macro stand op 35mm) die nog een redelijke werkafstand heeft.

Ik zou ook beginnen zonder ringlicht, dat kun je in tweede instantie eens uittesten en dan is de 35-70 misschien de beste keuze (veraf zal een ringlichtje niet veel meer doen).

En als het je goed gaat bevallen kom je uiteindelijk bij een echt macro objectief uit :D


Dat zijn inderdaad mijn objectieven Arend :thumbup:

Bedankt voor de info!!!

Ik neem, vooralsnog, de 70-300 en 35-70 mee :)
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor gijs sandberg » do mar 30 2017 6:49 pm

Beste Genster,
re: een setje van Kenko
Als eer CPU contacten in zitten moeten die met een G-lens kunnen werken.
De jammerklachten komen veelal bij het gebruik van budget-verweggistan-ringen.
Oftewel: gewoon proberen, de 85 of eventueel de 70-300 voor meer afstand.
re: verkocht
Eigen schuld... :evil:
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor oud0001 » do mar 30 2017 7:43 pm

id zal een G objectief geen diafragma kunnen onstellen op een Nikon Ring.
Je mag mijn Kenko setje, met electronische contacten, wel overnemen.
Dit setje dus: https://www.cameranu.nl/nl/p2615/kenko-tussenringenset-nikon
Dan kun je wel met G objectieven werken. PB maar ff.

Je had in eerste instantie niet vermeld of het G of andere objectieven waren. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor Genster » do mar 30 2017 7:45 pm

Bedankt weer :thumbup:

Tuihanti schreef:Je mag mijn Kenko setje, met electronische contacten, wel overnemen.
Dit setje dus: https://www.cameranu.nl/nl/p2615/kenko-tussenringenset-nikon


Dit is het setje wat ik heb :)
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor oud0001 » do mar 30 2017 7:48 pm

Nou dan heb je alles al. Schroef die 300mm er op en gaan met die banaan. ;-)

p.s. houdt het bij 1 ring tegelijkertijd gebruiken en geen 2 of 3 met die 300mm er op.
oud0001




Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten