juist of total verkeerd ?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

juist of total verkeerd ?

Berichtdoor joebat » wo mar 29 2017 7:25 pm

Hallo,


Ik ben sinds een zevental jaar al in het bezit van een 3100/3200. De lenzen die ik voornamelijk gebruik zijn de 35mm, gevolgd door de 50 mm en de 14 mm. De zoom komt er bijna niet meer op.
De meeste foto's die ik neem zijn landschap, architectuur en straat, "evenementen" van bewoners ldc (moeilijkheid is hier de mengeling van kunst- en daglicht) en liefst zonder flits.
De twijfel om over te stappen naar fx ben ik al voorbij : te zwaar en te groot (denkend aan de jaartjes die er bij komen :oops: ) afgezien in de eventueel bijkomende investering in glas.
Overstappen op de 7xxx maakt de body ook groter en zwaarder.

Ondertussen ben ik al enige tijd de forums van Fuji aan het volgen (ergens een oude liefde :crazy: ) en hoe langer hoe meer beginnen deze spiegelloze toestellen me meer en meer te bekoren.

Met de komst van de x100f, en de eerste bevindingen en reviews, zie ik daar wel iets in bij een eventuele "upgrade".
De 23 mm als vaste lens geeft een 35 ff, wat iets meer speling geeft bij foto's binnenhuis. Verder bestaat de mogelijkheid om 50 en 70 te verkrijgen. Dus in feite alles in één (voor mij alleszins). Dan zijn er nog de andere meerwardes als bv. ingebouwde nd-filter, sluitersnelheid tot 1/32000,...
Natuurlijk heb je nog andere voorbeelden : x-t20 of de misschien voor het najaar geplande x-e3 met verwisselbare lenzen.

Ben ik nu echt aan het dagdromen of zien jullie hier ook wat in ? Tuurlijk weet ik dat dit een nikonforum is, maar Fuji was in het verleden toch als een broer .... of zo 8)

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: juist of total verkeerd ?

Berichtdoor Patrick » wo mar 29 2017 9:35 pm

Logische keuze hoor als je ermee uitkomt. Je gaat alleen je groothoek missen als ik het zo lees. De kwaliteiten van de X100F zijn geweldig. Niet te vergelijken met een D3100/3200.

Als alternatief zou je naar de X-T20 kunnen kijken. Dan heb je verwisselbare objectieven en dezelfde sensor. De X-T2 komt wat prijs betreft een druk hoger uit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26816


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: juist of total verkeerd ?

Berichtdoor joebat » do mar 30 2017 6:03 pm

Patrick,

De x100 heeft een panoramafunctie (bij de x-t20 weet ik het niet direct), dus de 14 echt missen, misschien. In het verleden heb ik ook met Hugin pano's gemaakt wat vrij aardig lukte.
De x-t20 met de 18-55 komt ongeveer op een 1200 euro, ja de prijs is hoger maar je krijgt ook andere zaken in de plaats.
Bij de verkoop van mijn "Nikon-spullen" kan ik nog iets recupereren.(hoop ik)

Indien ik bv een d7200 zou kopen, moet ik er zowieso de 24 mm bijkopen om iets breder te gaan dan 50 mm. Denk dat dit prijskaartje nog hoger is.

Nog laten bezinken hoor, maar hoor graag eens andermans mening.

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: juist of total verkeerd ?

Berichtdoor Vincent » do mar 30 2017 6:43 pm

De WCL van Fuji geeft een 28mm FF equivalent beeldhoek. Dat is geen extreme groothoek, maar weinig situaties waarmee ik ècht tekort kom. Vaak is het creatief ook anders op te lossen dan wijder schieten, uiteraard niet altijd.

Zelf ben ik er tevreden over de x100s naast mijn Nikon bodies.

Voor mij zeker geen vervanging maar meer dan uitstekend voor ernaast. Kwaliteit is geen issue, als je met een Fuji geen goede foto's kunt nemen dan lukt het met een grotere Nikon ook niet ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: juist of total verkeerd ?

Berichtdoor joebat » do mar 30 2017 6:57 pm

Die WCL had ik ook al weet van. Indien ik de overstap zou doen, eerst uitproberen met de 35mm eq. en daarna beslissen.

in mijn geval zou het een vervanging zijn, ik heb geen 2 bodys nodig.

De kwaliteit van de jpegs is van een andere categorie dat deze van mijn d3200. En er is nog altijd raw.

Bedankt

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten