All weather oplossing vanaf 400 mm gezocht

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

All weather oplossing vanaf 400 mm gezocht

Berichtdoor phnrts » zo apr 16 2017 2:36 pm

Ik heb een D800 met o.a. een 70-200 f2.8G VRII. Ik maak o.a. natuurfoto's in omstandigheden van kou, mist, regen en op zeewater vanaf schepen (Arctische omgevingen). Dan kom ik met 200 tekort. Doelstelling is om minimaal op 400 mm uit te komen en dan over grotere afstanden haarscherpe foto's te kunnen maken. F5.6 is uit budgetoverwegingen acceptabel.

Op dit forum had ik al een ander draadje lopen om te kijken of de TC-20EIII een optie zou zijn voor mijn 70-200. Dat blijkt niet het geval. Andere overweging is de nieuwe 200-500. Dat zou binnen het budget een oplossing kunnen zijn, ware het niet dat dit geen "all weather" objectief is. Verder gekeken naar de 300 f4 met een TC-14E III. Met 420 mm zou dat binnen het budget een erg handzame/draagbare oplossing zijn, ware het niet dat deze TC volgens de specificaties van Nikon niet op deze 300 past. Ook naar de Sigma 150-600 Sports gekeken, maar dat is het ook niet helemaal.

Heeft iemand nog andere suggesties voor een goede oplossing in deze prijsklasse?

Groet,

Paul
phnrts

Clublid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: All weather oplossing vanaf 400 mm gezocht

Berichtdoor PeterWeter » zo apr 16 2017 2:39 pm

Waarom niet de TC20 III?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Nikon Z body's met het nodige lichtsterk glaswerk ervoor.

Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong
Gebruikersavatar
PeterWeter

Forumlid
Berichten: 159


Locatie: Lelystad
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: All weather oplossing vanaf 400 mm gezocht

Berichtdoor JvdKooij » zo apr 16 2017 3:11 pm

Paul,
je kunt toch de 300F4 gebruiken met de 1.4II, werkt volgens mij prima hoor, en ik heb hem zelf altijd gebruikt met de Kenko 1.4 (die heb ik trouwens nog liggen), ook zonder problemen.

Wat je eventueel nog zou kunnen bekijken is de 200-500 met een regenhoes (mocht de luchtvochtigheid te hoog zijn) alhoewel ik dat nooit zo handig vind werken.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: All weather oplossing vanaf 400 mm gezocht

Berichtdoor gijs sandberg » zo apr 16 2017 3:29 pm

Paul,
re: all weather
Alleen echte UW lenzen zijn weerbestendig.
Zoals Jaap meldt: een regenhoes kan een oplossing brengen.
re: de 300 f4
Pas op dat er verschillende versies zijn, oa de recente AF-S 300/4 E PF IF-ED VR.
re: tc-20 en 70-200
Ook daarvan zijn vele versies/combinaties, sommigen zijn minder enthousiast over sommige combinaties.
Ik zou de tc-20 (enige versie) niet aanschaffen zonder een test vooraf.
Mocht je geen haast hebben: wacht op de eerstvolgende NCN Glasdag, dan kan je (bijna alles) proberen en bespreken.
Een budget-alternatief: een tweedehands (oudere) TC-20E, ik zie ze regelmatig te koop staan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: All weather oplossing vanaf 400 mm gezocht

Berichtdoor JvdKooij » zo apr 16 2017 3:37 pm

o ja, ik zit je berichtje nogmaals te lezen, maar in de genoemde omstandigheden op grote afstand haarscherpe foto's maken zal waarschijnlijk niet lukken juist ivm de weersomstandigheden, er zit dan teveel vocht in de lucht wat je scherpte verpest.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: All weather oplossing vanaf 400 mm gezocht

Berichtdoor ATOR » zo apr 16 2017 3:49 pm

Deze man had het best naar de zin met zijn Nikon 200-500 op de noordpool en had weinig last van het weer.
I am usually a bit worried about zoom lenses with external zoom as they have a tendency to suck in dust and moisture. I did however not experience any of this even though I was shooting in moist weather and temperatures fluctuating around zero degrees, producing a lot of condensation.

Weather sealing is bij lenzen helaas een nogal vage term die in de praktijk niet altijd veel voorstelt. Verder is geen enkele lens luchtdicht dus je moet altijd opletten bij omstandigheden waar condens op kan treden. Als het flink regent of als je zout water spray van de zee hebt lijkt me een regenhoes altijd een goed idee, ook bij een 'all weather' lens.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: All weather oplossing vanaf 400 mm gezocht

Berichtdoor phnrts » zo apr 16 2017 4:51 pm

@Jaap / Gijs:
* All weather: Er zijn diverse vergelijkingen tussen de Sigma 150-600 "Sports" die beter weerbestendig zou zijn dan de Nikon 200-500. Uiteraard heeft alles z'n grenzen. Het commentaar dat ik lees is dat men van de Nikon 200 - 500 verwacht dat die door weersinvloeden sneller in beeldkwaliteit zal teruglopen. Op dag 1 heb je dat (ook in de regen) nog niet in de gaten, maar 1 of 2 jaar later wel.
* haarscherp: uiteraard zal mist wazige foto's opleveren. Hier bedoel ik opmerkingen van gebruikers die zelf de TC 20E III hebben getest dat vanaf ca. 15 meter er onscherpte optreedt die wordt veroorzaakt door de TC zelf.
phnrts

Clublid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: All weather oplossing vanaf 400 mm gezocht

Berichtdoor JurjenF » ma apr 17 2017 6:23 pm

De nieuwe Sigma 100-400 is weatherproof........
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten