nieuw: Nikon D7500

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Janvis » za apr 15 2017 12:48 pm

De meteringsensor heeft toch niks met snelheid te maken? Zoals ik het lees op google is de metering sensor voor het meten van de belichting en met 180K pixels vs 2K pixels zou je dan dus nauwkeuriger de belichting kunnen meten maar ik kan me er even geen voorstelling bij maken wat dat in de praktijk betekend. Als ik op mijn D7200 bijvoorbeeld de belichting op matrix zet dan krijg ik keurig een gemiddelde belichting, zet ik hem dan op spot meting dan krijg ik een keurig belicht onderwerp onafhankelijk van de belichting op andere plekken. Ik snap dat bij een 180K pixelsensor het beeld in veel meer puntjes is verdeeld dan bij een 2K sensor maar ik zie even niet wat daar nou praktisch gezien het voordeel van is, hoe klein moet het onderwerp wel niet zijn dat de camera met 2K niet meer de belichting goed kan meten op het onderwerp??

Of sla ik nu in mijn denkwijze van waar de meteringsensor voor is de plak compleet mis?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor starbase218 » za apr 15 2017 1:02 pm

De lichtmeetsensor wordt gebruikt bij tracking AF om te bepalen waar het onderwerp heen beweegt zodat de camera het correcte AF punt kan activeren.

Wat ik los van alle kritiek etc. nog steeds niet snap is waarom ook deze camera een i en een Info knop heeft die grotendeels hetzelfde doen, en waarom er 4 auto-standen op de mode dial zitten.
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Janvis » za apr 15 2017 1:08 pm

A oke, dat wist ik niet. Ik dacht dat enkel de AF sensor daar verantwoordelijk voor was maar de metering sensor speelt daar dus ook een rol in. Maar wat heeft het dan voor zin om de meting zo nauwkeurig te doen terwijl het AF gebied slechts in 51 stappen is verdeeld? Pas als het onderwerp van het ene AF blokje naar het andere is gegaan heeft het toch pas weer zin om opnieuw scherp te gaan stellen of kan hij dan bij tracking op alle 180K puntjes scherp stellen? Want dan wordt het bij tracking AF natuurlijk wel super nauwkeurig v.w.b. focus
Laatst gewijzigd door w.wind op za apr 15 2017 2:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor starbase218 » za apr 15 2017 1:11 pm

Janvis schreef:A oke, dat wist ik niet. Ik dacht dat enkel de AF sensor daar verantwoordelijk voor was maar de metering sensor speelt daar dus ook een rol in. Maar wat heeft het dan voor zin om de meting zo nauwkeurig te doen terwijl het AF gebied slechts in 51 stappen is verdeeld? Pas als het onderwerp van het ene AF blokje naar het andere is gegaan heeft het toch pas weer zin om opnieuw scherp te gaan stellen of kan hij dan bij tracking op alle 180K puntjes scherp stellen? Want dan wordt het bij tracking AF natuurlijk wel super nauwkeurig v.w.b. focus


De lichtmeetsensor wordt gebruikt om kleur en vorm van het onderwerp te ontdekken en vervolgens te kijken waar die vorm door de tijd heen in het frame staat. Hoe meer pixels hoe betrouwbaarder dit (in theorie) werkt.

Het gaat dus puur om het volgen van het onderwerp. Het scherpstellen zelf wordt nog steeds door de 51-punts module gedaan. Maar de camera heeft dus wel meer informatie om te bepalen welke van die 51 punten moet worden geactiveerd.
Laatst gewijzigd door starbase218 op za apr 15 2017 3:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Janvis » za apr 15 2017 2:33 pm

Dank je wel voor je uitleg. Het zal in theorie ongetwijfeld een meer betrouwbaar volgen opleveren van het onderwerp maar ik heb wel mijn twijfels over het verschil in de praktijk als ik heel eerlijk ben. Volgens mij maakt het wel of niet aanwezig zijn van group-AF meer verschil dan het hebben van een 180K of 2K metering sensor. Was laatst een discussie over de bediening van een grip op een D500 en het gebruik van de joystick tijdens het volgen van een onderwerp, omdat ik nog nooit van group AF had gehoord had ik geen idee waar het over ging. Ben me er toen eens in gaan verdiepen op het net en tot de conclusie gekomen dat die manier van AF wel een merkbare toevoeging is op gebied van tracking. Maar aangezien ik niet met beide sensoren heb gewerkt kan ik er natuurlijk geen objectieve conclusie aan verbinden dus dat laat ik dan ook verder maar in de midden.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor starbase218 » zo apr 16 2017 11:26 am

Ik zie dat hij 1500 euro gaat kosten. Om eerlijk te zijn kan ik me niet voorstellen dat hij dan goed gaat verkopen. Voor 1500 euro wil ik tenminste 2 SD kaart slots en de mogelijkheid een grip te monteren, en geen 4 auto-standen op de mode dial.

Als je 1500 euro uit kunt geven aan een D7500, kun je ook wel doorsparen voor een D500, of die zelfs tweedehands kopen. Het enige voordeel tov die D500 is dat er een flitser op zit. Big deal.
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Patrick » zo apr 16 2017 12:50 pm

Het zou ook raar zijn als een D500-light voordelen zou hebben ten opzichte van de echte. Afgezien van de compactere en lichtere body en een stapel briefjes van 50 in je zak.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor mozes » zo apr 16 2017 1:49 pm

Vroeger was er vrijwel geen enkele winkelier die de advies prijs hanteerde.
In de winkels was de prijs vrijwel altijd een 20 of 25%% lager.
En dat is bij nog veel dingen nog zo, behalve fotografie............

Was ik eerst nog in de Yes stemming, die is inmiddels helemaal over.
Het lijkt meer een getweakte D7200, met minder mb om die 8 fps te halen, en iets betere ruis onderdrukking.
verder nog wat uitkleden om de kosten te drukken, maar vervolgens gaan voor de hoofdprijs
1200€ is een acceptabele prijs lijkt me..

De Sony A77mkII word met de dag interessanter... alleen.........................ja wat eigenlijk...
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor bcvthul » zo apr 16 2017 2:15 pm

Als ik Nikon begrijp willen ze deze camera als broertje/zusje zien van de D500. Dan hadden ze de camera D400/D450 moeten noemen of D8000/D6000. Dan was de camera anders ontvangen door het publiek. Nikon heeft gekozen om voor de D7500 te gaan en daar past-ie, mijn inziens, niet.Veel mensen zien het dan als een vervolg van de D7x00-serie.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor JaapV » zo apr 16 2017 3:11 pm

mozes schreef:(...)
En dat is bij nog veel dingen nog zo, behalve fotografie............
(...)

Ik zou eerder denken "behalve Nikon".
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Patrick » zo apr 16 2017 3:20 pm

Welnee. Vergelijkbare merken zijn echt niet anders. Kijk maar eens naar de prijsontwikkeling bij Canon.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor JaapV » zo apr 16 2017 3:24 pm

Ah. Ok.
Fujifilm dus ook?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Patrick » zo apr 16 2017 3:30 pm

Op zich niet. Hoewel. Een groot gemis was tot voor kort een echt goede flitser. Die is er nu. Moet echter wel €549,- kosten. Nu vraagt Nikon zoiets tegenwoordig ook (wat waren de SB800 en 9x0 achteraf gezien betaalbaar!), maar toch...

Verder heeft Fujifilm voor zover ik zie geen prijsinflatie zoals Nikon en Canon dat hebben. Kunnen ze zich ook wellicht (nog?) niet veroorloven. Het is dan ook geen vergelijkbaar merk...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor starbase218 » zo apr 16 2017 3:58 pm

bcvthul schreef:Als ik Nikon begrijp willen ze deze camera als broertje/zusje zien van de D500. Dan hadden ze de camera D400/D450 moeten noemen of D8000/D6000. Dan was de camera anders ontvangen door het publiek. Nikon heeft gekozen om voor de D7500 te gaan en daar past-ie, mijn inziens, niet.Veel mensen zien het dan als een vervolg van de D7x00-serie.


Dat is wel een goed punt, alleen is het qua knoppenlayout natuurlijk wel een 7x00 body.

Maar 1200 euro is inderdaad al veel redelijker denk ik.

Over prijsinflatie: de Pentax KP is inderdaad ook redelijk aan de prijs. Zou alles dan ineens duurder worden? (misschien moet ik nog even wachten met het verkopen van spullen ;))
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Ericb » zo apr 16 2017 4:43 pm

In de VS is de prijsopbouw ook veel logischer, D7000 1000 dollar., D7500 1200 dollar en de D500 2000 dollar.
Waarom ze in Europa dan weer zo nodig een andere prijspolitiek volgens is mij niet duidelijk. belastingverschillen verklaren het deze keer niet want de D7200 en D500 zitten wel op hetzelfde niveau.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten