Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor John'47 » do apr 20 2017 7:36 am

Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Vincent » do apr 20 2017 7:48 am

Ja al gezien. Het is mooi dat er een nieuwe speler op de markt is die serieus werk maakt van innovatie op het gebied van sportcamera! De 'toekomst' komt steeds dichterbij. Misschien is dit hem al. Ik hou hem goed in de gaten want op papier inderdaad erg interessant.

Laat niet weg dat ik denk dat je moet uitkijken om de eerste filmpjes en reviews standaard als 100% waarheid aan te nemen. Bij alle camera's en merken trouwens.

Verder ver boven budget van TS dus hier niet van toepassing.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor mozes » do apr 20 2017 5:03 pm

Janvis schreef:Wat ik een beetje proef (niet alleen in dit draadje maar ook in een ander draadje waar je iets schreef over je D4 avontuur) is eigenlijk dat je dik tevreden bent met je D7100 en na het experimenteren met andere camera's ben je er achter gekomen dat het verschil in afbeeldingskwaliteit nihil is. Vaak willen mensen als ze een nieuwe camera kopen een zekere stap voorwaarts maken omdat ze meestal een camera kopen als upgrade van hetgeen ze al hebben. Bij jou is het gewoon een kwestie dat de D7100 aan het einde van zijn sluitertijd-leven begint te raken en daarom ben je toe aan wat nieuws. Als ik merk in je reacties hoe tevreden je eigenlijk bent met je D7100 waarom zou je dan meer investeren dan nodig is? Volgens mij zou je zelfs gelukkig zijn met een gebruikte D7100 met iets van 30.000 clicks om maar at te noemen. De snelheid en crop factor van de D500 zijn natuurlijk ideaal voor jou maar je geeft zelf al aan dat 2 mile voor een camera wat te veel van het goede is. Als ik alle plussen en minnen van jou eigen reacties bij elkaar optel kom ik op de D7200 uit als mooi opvolger (als het dan toch nieuw moet worden). Het is eigenlijk geen echte stap voorwaarts (behalve dan die iets betere AF en iets grotere buffer) maar financieel is het wel een hele aantrekkelijke keuze.

De uiteindelijke keuze is natuurlijk geheel aan jou, je hebt volgens mij erg goed voorwerk gedaan en alle pro's en con's van alle camera's heb je goed op een rijtje. Eerlijk gezegd denk ik dat je in je achterhoofd al wel weet wat de beste keuze is maar een andere camera heeft om de één of andere reden toch een aantrekkingskracht op je, misschien wel gewoon omdat het die camera is... Maar goed, nogmaals, het is jouw keuze ;-)

Indd Jan, de sensor van de D7100 bevalt me zeer, meer dan genoeg eigenlijk.
Maar we zijn toe aan een nieuwe camera, en willen gewoon weer een stap hoger, en de D7200 is eigenlijk gewoon hetzelfde, op een paar kleine verbeteringen dingen na, zoals je al opmerkt.
En als je dan kijkt wat er allemaal te koop is voor 1500 euro.

De D4 en de andere fullframes gaven niet wat ik verwachte, maar ik ben wel gecharmeerd geraakt aan het soort plaatjes wat eruit komt.
En niet ik alleen blijkbaar.
De verkoop van fotos is de laatste tijd in een opgaande lijn.
En nou keek ik naar waar men de voorkeur voor heeft, en met welke camera de laatst verkochte fotos zijn gemaakt.
En ben verrast dat deze allemaal met de D4 zijn gemaakt (ik heb de D7100 gelijktijdig gebruikt).
Daarbij maakte het niet uit of de 70-200 2.8 II op de D7100 zat...
Nou kan het natuurlijk puur willekeurige toeval zijn..

Maar weer eens op o.a flickr gekeken naar de D4 en D3s foto's.
Wel lastig want het zijn de laatste tijd vrijwel alleen landschap en vogeltjes wat er word vast gelegd, en die zijn gewoon clean en scherp.
Zou ik nu ergens een mooie en met weinig kliks een D3s zien, dan zou het zomaar kunnen...

Ja indd, van 24 naar 36 willen en uiteindelijk kiezen voor 12mb .. :wtf:
Ik fotografeer trouwens nooit wedstrijden, misschien af en toe een club wedstrijdje, ik ben daardoor totaal vrij in wat ik doe.
Wedstrijden vastleggen trekt me niet zo, het word dan meer een " moetje" zal ik maar zeggen, het worden dan weer fotos die de dag vertellen.
En dat is iets waar ik niet goed in ben. :frown:
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor mozes » vr apr 21 2017 8:41 am

crash test Nikon D3s :clap:
https://youtu.be/TBB-CvqjdCE
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Nikkormaat » vr apr 21 2017 2:25 pm

Zulk molest gaat mij behoorlijk aan het hart, maar wat een lef om het uit te proberen. Het enige wat hij niet heeft gedaan is een spijker in een muur te slaan. Zo te zien was dat ook wel gelukt. Ik ben benieuwd of ander merken deze uitdaging aan durven.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Janvis » vr apr 21 2017 2:32 pm

Van de mishandeling van die mooie D3s kreeg ik ook wel even een beetje de kriebels, vooral het einde gaat me aan het hart. Maar aan de andere kant heeft ie wel bewezen wat voor monster die camera is, hij geeft niet veel om een stootje meer of minder. Ik ga het maar niet met mijn eigen camera proberen, daar ben ik toch echt te wijs en zuinig mee op m'n geliefde D7200 :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Peter » vr apr 21 2017 4:06 pm

D3s tik je 2e hands af rond circa 1200,- pakweg 80.000 clicks
dijk van een machine, qua degelijkheid en prestaties. Ga er binnenkort zelf ook voor

bij al die nieuwe modellen heb ik het gevoel dat ik een stuk plastic in de handen heb dat steeds kleiner in me handen wordt en storingsgevoelig is.
Je zou er maar ergens mee tegenaan stoten
Een subjectieve mening, gebaseerd op gevoel en niet te onderbouwen :-)

In ieder geval een reden om mijn D300s niet in te ruilen voor bijvoorbeeld de D500
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor mozes » vr apr 21 2017 5:08 pm

Daar kan ik me ook wel in vinden Peter....

De D800 is eigenlijk alweer van mijn lijst af, die overleeft de crossbaan niet.
En de robuustheid die ik met de 1dmkII had, en die van de D4 gaf toch een rustiger gevoel langs de baan.
En als ik zie hoe de D7100 eronder te lijden heeft, is het eigenlijk een wonder dat die nog steeds werkt.

Steentjes, zand, water en modder blijven hem helaas niet bespaart, ook al probeer ik het te voorkomen.
Afbeelding

Een D4 of D3s gaat het worden.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor mozes » ma apr 24 2017 10:39 pm

Ik heb toch nog lang getwijfeld, toen de D7200, de D800 en de D3s voor me lag.
De D800 en D3s even duur, en de D7200 een heel stuk goedkoper.
Het is de D3s geworden.

Na zowat echt de hele zondag besteed te hebben aan lezen en bekijken van foto's van de D800 en de D3s.
Viel me wat op, dat de meeste D800 gebruikers ernaast een D3s blijken te gebruiken, voor sport en nacht fotografie.
Trouwens hadden ze ook opvallend vaak een D700 in gebruik.
Iets wat je bv op flickr ziet, als je door een gebruiker zijn foto's gaat bladeren..

Wat de doorslag gaf, was de kleur reproductie, de cleane foto's en de hele goede iso prestaties. en de body zelf natuurlijk
En ergens in het achterhoofd, iets wat na de 1dmkII me niet meer gevraagd is, om bepaalde foto's van rijders te maken, in de tijd dat ik de D4 had, kwam men juist wel weer vragen om foto's langs de baan.
Je word wel degelijk afgerekend waarmee je langs de baan staat, ook al doet het helemaal niet ter zake.

Vanavond besteed aan het af finetunen van de lenzen, de 90mm kreeg een plus 5, en de tamron 70-300 was spot on bij; 70, 150, 200 en 300mm, morgen in het veld eens heel goed nakijken.
Iedereen bedankt voor het meedenken, en djunclesam voor het aantippen van de puntjes die ik niet zag, top :D

1 van de eerste plaatjes, zo goed als rechtstreeks uit de camera.
Afbeelding_WKL1791 copy by sportplaatje.nl, on Flickr

Oja, ook een flitser erbij gekocht, een SB600, wel handig in de Ardennen, ik ken er alleen echt helemaal niets van, word een sprong in het diepe.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Highlander » ma apr 24 2017 10:53 pm

Ik denk, dat jij hier heel gelukkig van gaat worden, heel veel plezier mee.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6480


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Nikkormaat » ma apr 24 2017 11:29 pm

Het was een lang verhaal met een goed overwogen slot. Veel plezier ermee.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Vincent » di apr 25 2017 7:49 am

Tijd voor een D3s meet! :D

Mooie koop! Benieuwed naar je eerste resultaten!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor JurjenF » di apr 25 2017 7:43 pm

En dan te bedenken dat ik vroeger (eind 70-er en begin 80-er jaren van de vorige eeuw) al mijn motorsport fotografie deed met een (sorry) Canon AE-1 Program met aangekoppelde winder gevuld met Ilford iso 400 (zw/w : ben de typenaam ff kwijt) en een Vivitar 75-205 CF draaizoom. En daar hele mooie foto's aan overgehouden. Tja, afzien.....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor mozes » di apr 25 2017 11:36 pm

Lol ik met een Pentax SF7, die moet hier nog ergens op de zolder rond zwerven. (trouwens die was van eind jaren 80).
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor JurjenF » wo apr 26 2017 7:20 pm

We zijn verwend geworden. En hebberig. Die groeiende rot-economie ook :prost:
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten