Mijn eerste echte shoot

Onderwerp:

Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor Janvis » zo apr 23 2017 7:57 pm

Hallo allemaal,

Een kennis van me (mede beginnend hobbyist) ging een shoot doen met haar neef en zijn vriendin i.v.m. hun verloving. Ze had mij gevraagd of ik wel mee wilde omdat ik graag wat meer wilde gaan oefenen met portretfotografie, die kans greep ik natuurlijk met beide handen aan.

Aangezien ik er zelf best trots op ben deel ik er een paar met jullie (met toestemming). Het is natuurlijk nog lang niet perfect maar voor een eerste keer ben ik best tevreden :angel:

1.

Afbeelding

2.

Afbeelding

3.

Afbeelding

4.

Afbeelding

5.

Afbeelding

6.

Afbeelding

7.

Afbeelding


Edit: Foto 1 stond scheef, deze ff recht gezet
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor mozes » zo apr 23 2017 8:44 pm

Mooi, Foto 6 is favoriet en dan nr 7.
In foto 4 zou ik de achtergrond/takken zachter proberen te maken met de blur tool of via surfaceblur met behulp van een masker.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor Janvis » zo apr 23 2017 8:49 pm

mozes schreef:Mooi, Foto 6 is favoriet en dan nr 7.


Bedankt voor je compliment :-)

mozes schreef:In foto 4 zou ik de achtergrond/takken zachter proberen te maken met de blur tool of via surfaceblur met behulp van een masker.


Kan dat ook in lightroom? Of zijn dat juist de dingen waar PS een voordeel biedt t.o.v. LR ?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor Janvis » zo apr 23 2017 9:28 pm

Ben ff aan het googlen gegaan en heb nu met het penseel de achtergrond ingekwast en de slider van scherpte naar -100 gesleept. Is dit wat?

Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor jantom » zo apr 23 2017 9:37 pm

geweldig Jan ... ik kan geen voorkeur uitspreken want ze zijn allemaal top :)
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor HansdeJong » zo apr 23 2017 9:53 pm

Jan Willem,
Ik probeer ook eens feedback te geven!

Ik heb wat moeite met de scherpte.
In meerdere foto's zij scherper als hij afgebeeld (hier is scherp natuurlijk fotografisch bedoeld).
Als je een koppel fotografeert is het dan niet de bedoeling dat beiden scherp afgebeeld worden?

Hans
D5500, D7200, Nikkor 70-200 2.8 VRII; Nikkor 35 f 1.8; Nikkor 50 f 1.4; Tamron 90 Di Macro f2,8; SB5500
Gebruikersavatar
HansdeJong

Forumlid
Berichten: 156


Locatie: Brunssum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor Janvis » zo apr 23 2017 10:07 pm

HansdeJong schreef:Jan Willem,

Als je een koppel fotografeert is het dan niet de bedoeling dat beiden scherp afgebeeld worden?

Hans


Bedankt voor je reactie Hans,

Ik kan me volkomen in je reactie vinden, dat is ook de kritiek die ik op mijn eigen foto's zou hebben gegeven. Bij een aantal had ik beter het diafragma een stop kunnen knijpen om de scherptediepte iets groter te maken. Vooral bij foto 3 is het storend. Bij foto 5 was het juist weer wel mijn bedoeling om hem onscherp te hebben achter haar rug.

Maar al met al is het voor mij vooral een leerzame les geweest om bij het fotograferen van meer dan één persoon het diafragma niet té groot te willen maken.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor jantom » zo apr 23 2017 10:36 pm

ik zie niets opmerkelijks (in negatieve zin) bij foto 3... 'k word wel een dagje ouder :)
Foto 5 is zoals bedoeld is... keurig gedaan! Mooie serie met liefde gemaakt
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor Tzigane » ma apr 24 2017 9:19 am

Leuk, zeker voor een eerste keer!

composities zijn prima in orde.
Wat ik bij bijna alle foto's zie is een storende achtergrond! Probeer of minder scherptediepte, ga dichterbij staan of zoek een achtergond uit die rustiger is.
Als je dit vaker wil gaan doen kan het interessant zijn om op zoek te gaan naar een lens met een mooiere bokeh. :)
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor Janvis » ma apr 24 2017 9:57 am

Tzigane schreef:Leuk, zeker voor een eerste keer!
composities zijn prima in orde.


Dank je wel voor je mooie compliment, geeft toch wel een erg lekker gevoel die complimenten en veel belangrijker nog, het geeft zelfvertrouwen voor de volgende keer.

Tzigane schreef:Wat ik bij bijna alle foto's zie is een storende achtergrond! Probeer of minder scherptediepte, ga dichterbij staan of zoek een achtergond uit die rustiger is.


Maar als ik de scherptediepte nog kleiner ga maken dan wordt het natuurlijk wel steeds lastiger om ze er beide (bij dus een shoot met meer dan één persoon) scherp op te krijgen. Maar wellicht dat dat natuurlijk ook een kwestie is van de modellen goed uitlijnen en zorgen dat van beide de ogen even ver van de lens zijn verwijderd. Dan kan je theoretisch de scherptediepte zo klein maken als je wil en toch van beide een oog scherp hebben.

Tzigane schreef:Als je dit vaker wil gaan doen kan het interessant zijn om op zoek te gaan naar een lens met een mooiere bokeh. :)


Ik ben voornemens (maar ik wil nog zo veel :mryellow: ) om absoluut vaker dergelijke shoots te gaan doen. Ik heb de gedachte om er een 85mm 1.8G bij te gaan kopen (de 1.4 kan ik helaas niet betalen) Ik heb gemerkt dat ik bij veel foto's de 70-200 heb gebruikt en dan met brandpunten voorbij de 100mm. Met de 85mm kan ik iets dichterbij gaan staan dus de scherptediepte kan dan natuurlijk een stuk kleiner (vooral op 1.8, maar dan zou het wel eens TE klein kunnen zijn denk ik)



Wanneer is er trouwens weer een glasdag?? Heb wel weer eens zin om wat lenzen te gaan proberen. Inmiddels is de kennis en kunde op een wat hoger niveau dan de vorige glasdag die ik heb bijgewoond dus ben benieuwd of ik de objectieven de volgende keer wat beter kan testen. :angel:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor Tzigane » ma apr 24 2017 10:23 am

De 85mm is een hele fijne lens! Een van mijn favorieten. :)

Bij foto 6 zou ik die tak rechts trouwens weghalen!
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor Janvis » ma apr 24 2017 10:37 am

Die tak.... Daar ben ik een poos mee bezig geweest in lightroom maar kreeg hem maar niet netjes weg, werd er helemaal gek van :evil:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor Vincent » ma apr 24 2017 4:13 pm

Tzigane schreef:composities zijn prima in orde.


Ik vind ze eerlijk gezegd allemaal wel erg aan de krappe kant gekadreerd rond de schouders. Daar had van mij best iets meer arm op gemogen bij een aantal. Verder nog een paar dingen die mij opvallen:

- Let verder goed op je lichtval. Gebruik de schaduwen en open plekken van je omgeving in je voordeel. Met name 5 en 6 hebben wat onplezierige schaduwen op het gezicht (neus, voorhoofd). Dat kun je eenvoudig voorkomen door bij de plaatsing van je onderwerpen rekening te houden met je zonlicht. Dat is ook ervaring en handigheid. Maar als ik het nu niet zeg dan ga je er niet op letten de volgende keer :wink:

- Een reflector of flitsertje voor wat fillight zou de foto's ook ten goede komen. Nu worden kinnen, neuzen en wallen geaccentueerd door het licht van boven. Ook lijken de ogen wat donker bij een aantal.

- Ik zou je ook adviseren om een beetje te verdiepen in naverscherping. Dan valt er een hoop meer uit de halen, of komt het door het herschalen? Ik mis in elk geval een beetje scherpte in de gezichten.

En ik weet dat het moeilijk is :wink: Teschnisch je camera bedienen is een stuk eenvoudiger dan een persoon of koppel goed neerzetten, ontspannen laten kijken, en vooral hun liefde te tonen en vast te leggen. Deze set is prima voor een eerste keer dus. Leren van je ervaring, en de opmerkingen in dit topic en snel weer proberen! :wink2:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor Janvis » ma apr 24 2017 5:22 pm

djunclesam schreef:Ik vind ze eerlijk gezegd allemaal wel erg aan de krappe kant gekadreerd rond de schouders. Daar had van mij best iets meer arm op gemogen bij een aantal. Verder nog een paar dingen die mij opvallen:


Ik ben het deels met je eens maar toch niet bij allemaal. 1 t/m 4 heb ik zelf eerlijk gezegd niet zo'n moeite mee. Bij 5 t/m 7 vind ik ze zelf ook wel enigszins krap gekaderd. Probleem was daarbij voornamelijk het niet goed opletten op storende elementen in het beeld tijdens het maken van de opname. Dus vervolgens moest er in de nabewerking redelijk gecropt worden, of een arm waarvan de elleboog was afgesneden, dus dan maar de onderkant omhoog halen en tot net boven de hand kaderen om geen rare afgesneden ledematen te krijgen. Maar het is wel iets om de volgende scherper op te zijn, dus ook daar zit weer een leermomentje.

djunclesam schreef:- Let verder goed op je lichtval. Gebruik de schaduwen en open plekken van je omgeving in je voordeel. Met name 5 en 6 hebben wat onplezierige schaduwen op het gezicht (neus, voorhoofd). Dat kun je eenvoudig voorkomen door bij de plaatsing van je onderwerpen rekening te houden met je zonlicht. Dat is ook ervaring en handigheid. Maar als ik het nu niet zeg dan ga je er niet op letten de volgende keer :wink:

- Een reflector of flitsertje voor wat fillight zou de foto's ook ten goede komen. Nu worden kinnen, neuzen en wallen geaccentueerd door het licht van boven. Ook lijken de ogen wat donker bij een aantal.


Volledig mee eens, vooral bij de foto's die je al noemt werd ik op harde wijze met de slechte belichting geconfronteerd. Ik heb bij foto 6 nog een poging gedaan om het witte deel in haar gezegd te selecteren met het penseel maar kreeg er geen informatie meer bij, hooglichten waren te ver uitgebeten helaas. En eigenlijk geldt voor foto 5 een beetje hetzelfde, door het felle zonlicht aan de rechter kan van haar gezicht was de linker kant erg donker, dat heb ik gelukkig redelijk kunnen ophalen zonder al te veel ruisvorming waardoor ik er nog wel wat scherpte in heb kunnen houden, vooral in de ogen.

Ik heb toevallig vanochtend wat tutorials gelezen over portretfotografie en daar kwam ook het inflitsen en het gebruik van reflectieschermen in aan bod. Een flitser stond al op mijn lijstje (de meike mk-910 voor het bedrag wat die kost kun je het nog eens proberen) Maar aangezien flitsen een studie/techniek opzich is ga ik me daar eens rustig in verdiepen.

djunclesam schreef:- Ik zou je ook adviseren om een beetje te verdiepen in naverscherping. Dan valt er een hoop meer uit de halen, of komt het door het herschalen? Ik mis in elk geval een beetje scherpte in de gezichten.


Verscherpen i.c.m. ruis verwijderen daar kun je wel een studie opzich aan wijden, ik vind het erg moeilijk om dat volledig onder controle te krijgen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik over de scherpte van deze foto zelf best tevreden ben. Maar ik ben wel eens jaloers op bijvoorbeeld foto's van Maurice, die heeft altijd de ogen zo vreselijk mooi in zijn portretfoto's. Maar gelukkig kom ik langzaam en stapje voor stapje ook dichter bij mijn eigen WAUW foto's :angel:
Maar ik ben het volledig met je eens dat er in het werken met lightroom (en misschien nog wel eens PS) nog veel winst te halen is.

djunclesam schreef:En ik weet dat het moeilijk is :wink: Teschnisch je camera bedienen is een stuk eenvoudiger dan een persoon of koppel goed neerzetten, ontspannen laten kijken, en vooral hun liefde te tonen en vast te leggen. Deze set is prima voor een eerste keer dus. Leren van je ervaring, en de opmerkingen in dit topic en snel weer proberen! :wink2:


Zeg dat wel zeg dat het moeilijk is om mensen aan te sturen voor de lens, probleem is natuurlijk dat je eigenlijk zelf nog niet helemaal goed weet wat het beste is dus probeert in ieder geval de foto's zo goed mogelijk te maken. Maar de hele pose en houding van de modellen speelt natuurlijk een minstens zo grote rol in het uiteindelijk resultaat.
Ik hoop ook nog eens 1 op 1 met een model op pad te kunnen gaan, die zeg maar alle tijd voor me heeft en waarmee ik alle facetten van belichting en pose enzo mee kan oefenen. Dat oefent denk ik toch wat makkelijk dan wanneer je als tweede man mee mag om te oefenen.

djunclesam schreef:Deze set is prima voor een eerste keer dus. Leren van je ervaring, en de opmerkingen in dit topic en snel weer proberen!


YES!!! Je vind ze dus toch best goed gelukt (voor mijn doen dan :lol: ) Alle ervaringen en tips staan weer op de harde schijf en ik hoop z.s.m. weer te kunnen gaan oefenen. Want ik moet zeggen dat ik het toch wel een heel erg leuke vorm van fotografie vind waar ik echt meer mee wil gaan doen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn eerste echte shoot

Berichtdoor DannySan » za apr 29 2017 9:05 pm

Hoi hoi Janvis,

ook ik 'waag' mij eens aan wat feedback; wat leuk dat je je eerste shoot (als mede-fotograaf) deelt!
Altijd spannend, maar - wat je al door had/hebt denk ik - ook erg leerzaam.

Er is al veel gezegd, dus mocht wat ik 'roep' ergens een overlap vertonen dan mijn excuses 8)

Foto 1:
Leuke spontane foto, ik zou íets meer 'licht' op het koppel hebben gezet (in de nabewerking bijvoorbeeld) om ze er iets 'uit' te trekken (maar dat is mijn ding).

Foto 2:
Ook erg leuk! Het idee van het 'hout' in de voorgrond is leuk, ik zou dit hebben gedaan met een nog groter diafragma om het hout nog iets 'vager' te maken (maar je moet het doen met wat je hebt natuurlijk).

Foto 3:
Duidelijk een foto waarbij de 'hoofd' fotograaf de aandacht heeft en de scherpte iets afneemt (1/200e bij 130mm is 'op de grens') en waarbij vooral het gezicht van de dame een wat andere kleurbalans lijkt te hebben dan haar rechterhand (geel/rood).

Foto 4:
Ook een leuke foto (val ik in herhaling?); niet heel op aan te merken eigenlijk.

Foto 5:
Leuk idee zo achter elkaar! Over het harde licht en de positionering is al gesproken dus :silent:

Foto 6:
Goede positionering, en de frustratie over 'die tak' is al genoeg geweest (in in LR bijkans onmogelijk om 'naadloos' weg te halen hoor)

Foto 7:
Iets intiemer, prettig om naar te kijken (alleen de kleurbalans lijkt wat 'off' hier ook).

Ga zo door!
Groet Danny
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten