Gekartelde kleuren in de lucht?

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor Ressiv » ma apr 24 2017 9:33 am

Hallo!

Ik heb vorige week een paar foto's geschoten van een mooie lucht hier in de buurt (normaal niet mijn onderwerp).
Heb het NEF bestand bewerkt in Lightroom, geëxporteerd als 16bit Tiff en daarna in Photoshop weggeschreven als JPEG.
Het probleem is dat iedere keer als ik het opsla als JPEG en ik open de foto weer dat de kleurovergangen niet meer mooi zijn en je gekartelde lijnen ziet.

Dit is de foto waar het omgaat:
Afbeelding

Als ik de foto print zie ik het kartelen behoorlijk goed.
Op mijn scherm zie ik het niet (iMac 27 inch) en op mijn telefoonscherm (HTC) zie ik het dan weer wel.

Hierbij 2 screenshots als ik de foto een stuk lichter maak, want dan ga ik het namelijk wel zien!
Afbeelding

Ik wil de foto aanbieden voor print, maar vraag mij af of dit problemen gaat geven als ik het ergens goed laat afdrukken...
Aangezien het op mijn werk (een grote xerox printer) te zien is als ik print vermoed ik dat het ook te zien is als ik het professioneel laat printen?

De foto is genomen met een D5100, RAW normal stand, Kleurinstelling sRGB

Het probleem lijkt te ontstaan al in Lightroom en het uiteindelijk opslaan als JPEG in Photoshop lijkt het dan weer heel erg te versterken waardoor het zichtbaar wordt.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Ressiv op ma apr 24 2017 9:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor Ressiv » ma apr 24 2017 9:35 am

Dit is het origineel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor Tzigane » ma apr 24 2017 9:55 am

Je foto afdrukken vanuit jpg is ongeveer hetzelfde als een analoog negatief eerst even in de modder trappen voordat je hem onder de vergroter legt. :)

Een print maak je nooit vanuit jpg, maar je biedt beter gewoon het tiff-bestand aan bij de drukker. Bij een jpg wordt informatie weggegooid, en dan krijg je artefacten zoals je hebt gezien.

(mooie foto met dat licht zo trouwens!)
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor Ressiv » ma apr 24 2017 10:10 am

Bedankt voor je reactie Tzigane!!
Blij dat je de foto mooi vind ;)

Oke hmmm, ik zet mijn foto's ook altijd op werkaandemuur en Fine Art America en daar kun je het alleen plaatsen als JPEG.
Ik hoop niet dat mensen die de foto bestellen duidelijk dat artefacten gaan zien. Normaal maak ik geen foto's van dit soort luchten en is het geen enkel probleem.

Denk je wel dat het artefacten te voorkomen is in een foto zoals deze?
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor Tzigane » ma apr 24 2017 12:27 pm

Nee. Is niet te voorkomen. Zorg dat je jpg altijd als kwaliteit 10 of hoger exporteert, dan kun je het minimaliseren.
Bij het omzetten naar jpg gaat gewoon kleurinformatie verloren, en bij subtiele kleurovergangen ga je dan gekke dingen zien.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor EdvandeZilver » ma apr 24 2017 2:59 pm

Hier wordt door Ator 'n soortgelijk iets omschreven met een mogelijke oplossing om het te verminderen:
viewtopic.php?f=88&t=14309&p=856046#p856046
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor Ressiv » ma apr 24 2017 3:06 pm

Dankje Ed, dat had ik inderdaad al ergens gevonden, maar het effect wat ik heb lijkt niet echt op het typische "banding".
Ik heb ook al ruis toegevoegd over mijn foto om het effect iets te verdoezelen ;)
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor ReneG » ma apr 24 2017 3:07 pm

Ik wil wat kanttekeningen/aanvullingen plaatsen bij bovenstaand verhaal van Tzigane. Het ligt wat genuanceerder:

  • Het fenomeen dat je is inderdaad een vorm van artefacten, specifiek gaat het om 'banding' (zie google).
  • Banding is niet beperkt tot JPEG (en andere 8-bit formaten); banding kan ook optreden bij 16-bits TIFF en zelfs bij originele, onbewerkte RAW foto's, al is dat laatste zeldzaam. in RAW ben ik het welgeteld één keer tegengekomen. Banding kan dus in alle vormen van digitale bestanden optreden, maar meestal pas na bewerking.
  • Banding treedt meestal op wanneer foto's vrij extreem bewerkt/gecorrigeerd worden. In jouw geval lijk je bijvoorbeeld flink met de schuiven te hebben gespeeld in LR. Niet erg, maar het werkt banding in de hand. Je hebt dan waarschijnlijk al hele subtiele banding gecreërd (in de originele RAW of TIFF) maar die komt bij JPEG nog veel duidelijker naar voren.
  • Een andere veel voorkomende oorzaak van banding is verkeerde instellingen bij bewerking (foto al dan niet bewust terugschalen naar 8 bits) of verkeerde instellingen bij export (kwaliteit/resolutie instellingen etc). Verkleinen van de foto's bijvoorbeeld kan ook weer banding verergeren.

Het advies om in TIFF af te drukken voorkomt idd. veel problemen, maar is in de moderne tijd lastig haalbaar. Steeds meer drukkers en kanelen accepteren uitsluitend JPEG, dus dan zit je daaraan vast. Maar banding is op zich niet zo moeilijk te corrigeren in je JPEG; er zijn complete PS acties voor te downloaden en je kunt het zelf ook door het weg te halen uit de geëxporteerde JPEG met bijv. de healing brush (dat is nogal grof) of bijvoorbeeld door het toevoegen van ruis (minder grof) of met de techniek in het linkje hieronder (nog minder grof).

Overigens ervaar ik banding zelden als een probleem. Ik kom het zelden tegen omdat ik mijn foto's vaak niet extreem hoef te corrigeren. Verder valt subtiele banding bij het afdrukken veelal weg omdat de inkt in elkaar overloopt, maar toegegeven dat is niet iets waar ik blind vanuit zou willen vertrouwen.

Wat je kunt doen aan banding:
1. Fotografeer in RAW
2. Check je settings tijdens bewerking én export (werk in 16-bits, exporteer naar 16-bits als je van LR naar PS gaat).
3. Ga er vanuit dat je bijj 'extreme' bewerkingen banding kan veroorzaken; controleer ge-exporteerde bestanden.
4. Exporteer op de juiste manier (maximale kwaliteit, resolutie etc). Kwaliteit op max, minimale/geen compressie en liefst een zo hoog mogelijke resolutie.
5. Corrigeer desnoods de JPEG in kwestie ná export, bijvoorbeeld door licht toevoegen van ruis.

Een link met een techniek die ik af en toe gebruiken en wat andere manieren om banding te verminderen/verwijderen:
https://www.slrlounge.com/remove-banding-photoshop/
Laatst gewijzigd door ReneG op ma apr 24 2017 5:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor Ressiv » ma apr 24 2017 3:44 pm

Thanks voor de extra info Rene!
Hier heb ik echt wat aan, ook voor de volgende keer als ik weer een luchtje ga schieten :)
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor ATOR » ma apr 24 2017 3:51 pm

Goed verhaal Rene maar je bedoelt neem ik aan ruis toevoegen waar je noise reduction schrijft. De ruis zorgt er namelijk voor dat de te geleidelijke overgang die banding veroorzaakt wordt opgebroken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor ReneG » ma apr 24 2017 5:08 pm

ATOR schreef:Goed verhaal Rene maar je bedoelt neem ik aan ruis toevoegen waar je noise reduction schrijft. De ruis zorgt er namelijk voor dat de te geleidelijke overgang die banding veroorzaakt wordt opgebroken.


Dank je, goed opgemerkt, dat was een foutje in de haast. Bij deze gecorrigeerd. Normaal 'reduce' ik de ruis alleen maar... :lol:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor Marten » ma apr 24 2017 6:15 pm

Tzigane schreef:....Een print maak je nooit vanuit jpg, maar je biedt beter gewoon het tiff-bestand aan bij de drukker.....


Ik laat mijn afdrukken maken bij Profotonet. Toch niet de eerste de beste.
Daar lees ik:
https://www.profotonet.nl/support/aanleveren/hoe-kan-ik-mijn-foto-het-best-aanleveren/item372

lees ook:
https://statief.nl/tips-links/aanleveren-foto-s-bij-printcentrale-profotonet
(converteert hoort hier met een t te worden geschreven, maar dat terzijde)
Ik weet niet hoe het gaat bij andere centrales.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor evelakes » ma apr 24 2017 6:17 pm

Mooie link Rene thx
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor Tzigane » ma apr 24 2017 8:29 pm

Marten schreef:
Tzigane schreef:....Een print maak je nooit vanuit jpg, maar je biedt beter gewoon het tiff-bestand aan bij de drukker.....


Ik laat mijn afdrukken maken bij Profotonet. Toch niet de eerste de beste.
Daar lees ik:
https://www.profotonet.nl/support/aanleveren/hoe-kan-ik-mijn-foto-het-best-aanleveren/item372

lees ook:
https://statief.nl/tips-links/aanleveren-foto-s-bij-printcentrale-profotonet
(converteert hoort hier met een t te worden geschreven, maar dat terzijde)
Ik weet niet hoe het gaat bij andere centrales.


Dat het kan betekent niet dat het optimaal is. :)
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gekartelde kleuren in de lucht?

Berichtdoor Marten » ma apr 24 2017 10:49 pm

Tzigane schreef:..Dat het kan betekent niet dat het optimaal is.

Dat beweer ik ook niet.
Ik geef slechts aan dat bij een professionele centrale TIFF's standaard worden omgezet naar Jpg's en dat het aanleveren van TIFF's dus geen zin heeft.
Wellicht geldt dat ook voor andere ontwikkelcentrales?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten