D5200 inruilen voor D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor Saartje » za apr 29 2017 2:43 am

Ik heb een vraagje, ik heb en D5200 kleur red met 3000 clicks.
Nu krijg ik een mogelijkheid een D7000 met 1500 clicks te kopen voor 325 euro.
Mijn D5200 kan ik waarschijnlijk verkopen voor 250 euro.
Ik moet dan 75 euro bij leggen voor de D7000.
Ik weet dat de fotograaf de foto maakt en niet de camera.
Vraag: zouden jullie dit doen al is het alleen al voor de robuustere body (magnesium en langere levensduur)?
En heeft de D7000 nog andere voordelen boven de D5200?
Ik heb een 18-55 en 55-200 kitlens met ingebouwde scherpstelmotor in de lens.
Nu heeft de D7000 een ingebouwde scherpstelmotor in de body als ik het goed begrepen heb.
Zijn mijn lenzen dan wel te gebruiken in de D7000?
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor Hans Braakhuis » za apr 29 2017 8:30 am

Een 2 jaar jongere camera inruilen voor een andere? Er is bij nieuwere camera's een betere definitie, minder ruis bij hogere ISO's, etc.
Magnesium, langere levensduur? Er zijn weinig verhalen over een "korte" levensduur van de camera's uit de D5xxx serie.
Je geeft niet aan wat er allemaal gemakkelijker is bij een camera uit de D7xxx serie. Er is verschil, maar dat zul je niet missen.
Ja, je objectieven passen (Nikon: alles past) en werken ook op een D7xxx camera.

De verschillen: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Nikon-D-cameras.xls
en haal de kolommen weg die je niet nodig hebt.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor gijs sandberg » za apr 29 2017 9:28 am

Saartje,
Eens met Hans
Als je een D5nnn serie twee jaar lang heel kan houden, is een 7nnn niet nuttig steviger.
re: levensduur
Wat is nu 3000 beelden in twee jaar (ik weet de aantallen niet voor de D5nnn serie, maar volgens mij kan je nog vele jaren vooruit)
Bedenk ook dat alle gemelde aantallen levensduur een ontwerp/schatting zijn.
re: 75 euro bijleggen
Ik zou liever een koel drankje nuttigen.
re: andere voordelen
Ja en neen, voor-en nadelen, Hans heeft op zijn website uitgebreide vergelijkingen staan.
re: lenzen dan wel te gebruiken
Ja, hoewel sommigen er niet blij van worden.
Lees de PDF handboeken van de 7nnn serie (www.nikon.nl)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor Bob42 » za apr 29 2017 11:21 am

gijs sandberg schreef:re: lenzen dan wel te gebruiken
Ja, hoewel sommigen er niet blij van worden.



Dat begrijp ik niet helemaal. Bij mijn weten doen die objectieven het gewoon prima op de D7000.
Overigens ben ik het met de commentaren eens. Ik denk niet dat omruil in dit geval iets toevoegt, integendeel.
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor Richard » za apr 29 2017 11:30 am

Zwart wit gezegd: € 75 betalen voor een minder presterende camera?: https://www.dxomark.com/Cameras/Compare ... ___850_680

Ik zou zeggen doorsparen voor iets beters; glas of body.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor Saartje » za apr 29 2017 2:28 pm

gijs sandberg schreef:Saartje,
Eens met Hans
Als je een D5nnn serie twee jaar lang heel kan houden, is een 7nnn niet nuttig steviger.
re: levensduur
Wat is nu 3000 beelden in twee jaar (ik weet de aantallen niet voor de D5nnn serie, maar volgens mij kan je nog vele jaren vooruit)
Bedenk ook dat alle gemelde aantallen levensduur een ontwerp/schatting zijn.
re: 75 euro bijleggen
Ik zou liever een koel drankje nuttigen.
re: andere voordelen
Ja en neen, voor-en nadelen, Hans heeft op zijn website uitgebreide vergelijkingen staan.
re: lenzen dan wel te gebruiken
Ja, hoewel sommigen er niet blij van worden.
Lees de PDF handboeken van de 7nnn serie (http://www.nikon.nl)
Groeten, Gijs


De camera van mij de D5200 heb ik 2500 clicks mee gemaakt in een half jaar. Toen ik hem kocht had de camera 500 clicks. In het begin is het uitproberen maar ik verwacht dat ik aan 5000 clicks per jaar kom. Waardoor ik ging nadenken is dat de D5200 ongeveer een levensduur van de sluiter heeft van 50000 clicks. De D7000 kan 125000 clicks aan. Ik dacht daar kan ik dus langer mee voort. Verder mis ik de commanderfunctie op de D5200 bij off camera flitsen, is alleeen op TTL of handmatig in te stellen. Lijkt me dat ik bij de D7000 meer mogelijkhedeen heb wat ik in filmpjes gezien heb op youtube.Gebruikt vragen ze voor de D7000 ook veel meer, waarom is dat dan?
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor gijs sandberg » za apr 29 2017 2:45 pm

Saartje,
re: clicks
Ik zou niet zo strikt rekenen, levensduur is o.a. een kwestie van enige voorzichtigheid en een beetje geluk.
Sommigen gebruiken decennial ang Nikon kamera's zonder ooit een sluiter te verslijten.
Mocht je (zoals sommige liefhebbers) van degelijk houden, kijk dan naar D3/4/5, maar daar hangt een ander prijskaartje aan.
re: flitsen
Je hebt gelijk, de commander functie is één van de extra's in de D7nnn serie.
re: vragen ze voor
Vragen staat vrij, bedenk dat een gebruikte D7000 ouder kan zijn dan een D5200.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor Saartje » za apr 29 2017 4:34 pm

Hans Braakhuis schreef:Een 2 jaar jongere camera inruilen voor een andere? Er is bij nieuwere camera's een betere definitie, minder ruis bij hogere ISO's, etc.
Magnesium, langere levensduur? Er zijn weinig verhalen over een "korte" levensduur van de camera's uit de D5xxx serie.
Je geeft niet aan wat er allemaal gemakkelijker is bij een camera uit de D7xxx serie. Er is verschil, maar dat zul je niet missen.
Ja, je objectieven passen (Nikon: alles past) en werken ook op een D7xxx camera.

De verschillen: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Nikon-D-cameras.xls
en haal de kolommen weg die je niet nodig hebt.


Hans, heb de verschillen bekeken, dank daarvoor. Ik zie echter weinig verschillen, wat bedoel je met een betere definitie? Voor wat betreft minder ruis bij hogere iso zie ik dat ze beiden gelijk zijn toch?
In eeen eerder bericht gaf ik aan dat de D7000 een commanderfunctie heeft voor off camerera flitsen. De D5200 kan dat ook wel, alleen dan krijg ik toch onwenselijk licht op de foto als ik hem laag zet in de handmatige stand. Want ik neem toch aan dat ik dat op handmatig moet zetten in plaats van TTL?
Heb wel een TTL flitser, de 565 ex van Yongnuo. Nu las ik dat als je de commanderfunctie gebruikt voor de D7000 en deze op "--" zet je de flitser uitzet.
Ik lees ook verhalen dat dat niet waar is en dat de camera altijd een flits afgeeft. Nu heb ik een GS-3IR paneel voor de D5200 aangeschaft en vraag me af of ik dan in feite hetzelfde heb als dat ik de D7000 zou aanschaffen. Is dat zo?
Kun je me verder vertellen wat er nu aan de D5200 beter is, ik kan het niet vinden?
Voor wat betreft de langere sluitertijd (50. 000 voor de D5200 en 125.000 voor de D7000 vind ik toch wel een groot verschil en ook de spatwaterdichte magnesium body.
Overigens is de D7000 die ik kan kopen eind 2013 aangeschaft maar nauwelijks gebruikt (1851 clicks)
Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor Peter » za apr 29 2017 4:39 pm

De d7000 had toch een olie probleem bij bepaalde productie series? Zou daar eens naar kijken als je het toestel in handen hebt
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor Patrick » za apr 29 2017 4:56 pm

De D7000 is meer camera maar minder sensor.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor gijs sandberg » za apr 29 2017 5:05 pm

Saartje,
re: in feite hetzelfde heb
Neen, een IR paneeltje is optioneel op een kamera als de D7nnn.
Het grote verschil is dat de D7000 als flits-commandant met lichtmeting kan optreden, op een 3nnn/5nnn kan dat niet.
re: kan kopen
Ik zou het risico niet nemen, tenzij het een vertrouwde Nikon dealer is die garantie wil geven.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor Saartje » za apr 29 2017 5:11 pm

Een IR paneeltje is altijd optioneel toch?
Snap je bericht niet zo goed, wat bedoel je met "als flits-commandant met lichtmeting kan optreden"?
Dat kan een D5200 toch ook als je off camera flitst? dan is je popup flitser toch de master?
Laatst gewijzigd door Robert op zo apr 30 2017 7:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor ben42 » za apr 29 2017 5:52 pm

Saartje schreef:Nu las ik dat als je de commanderfunctie gebruikt voor de D7000 en deze op "--" zet je de flitser uitzet.
Nee, de flitser zet je niet uit, de flitser draagt dan nauwelijks bij aan het licht, maar er is nog wel licht nodig voor de commanderfunctie. Dat licht is in de meeste scenes niet meer zichtbaar. Maar als je zoiets als een kerstbal fotografeerd of iets anders dan glimt, dan kun je het licht van de flitser nog terug vinden.

Mijn ervaring is dat het terugvinden van de cameraflitser in het uiteindelijke beeld al lastig is. Alleen in bijzondere gevallen zou het zijn dat je zelfs dit geringe effect zou willen uitschakelen. In de gevallen dat ik de flitser van de camera af heb gebruikt heb ik nog nooit behoefte gehad aan een IR schermpje. (Nu flits is niet zo heel veel).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor ben42 » za apr 29 2017 6:04 pm

En zoals Patrick aangeeft:

De D7000 is meer camera maar minder sensor.

Zelf schrijf je al:
Ik weet dat de fotograaf de foto maakt en niet de camera.
Omdat jouw camera's geen foto's maakt, maakt het niet uit of je een D5200 (met betere sensor) hebt of een D7000.

Voordelen van de D7000: Snellere bediening en ik vind de bediening ook prettiger. Iets meer mogelijkheden, zoals flitscommander en eventueel oudere AF lenzen, AF finetuning.
Voordelen van de 5200: Iets nieuwe model (vooral de sensor), eventueel het klapschermpje, lichter in gewicht, kleiner in maat.

Als je de inruil eventueel doet, is mijn advies een testfoto voor de sensor te maken. Hoe ? Maak een foto van een wit vel papier, kleinste diafragma, lange sluitertijd (gewoon automaat), scherpstelling op oneindig. Bestudeer deze foto op sensor gebreken en/of stof of olie. Dit kun je vooraf even proberen met je D5200 om te oefenen. Sensorstof en gebreken maak je zichtbaar door op de computer een hoog contrast aan te brengen in het gebied van het witte vel papier en dan de foto sterk vergroot te bekijken.
Overigens ook een nieuwe camera direct uit de verpakking zal onder deze omstandigheden kleine stofjes vertonen. Dat is geen probleem. Zijn er wel echte problemen, dan zijn die met deze methode zichtbaar te maken.

Succes met je keuze.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 inruilen voor D7000

Berichtdoor Saartje » za apr 29 2017 6:22 pm

Bedankt voor je antwoord, het wordt me een beetje duidelijker nu.
Dat van de flitscommander, dan kan ik net zo goed mijn D5200 behouden, dan zet ik in de camera de flitser op handmatig in de laagste stand en gebruik eventueel dan nog het IR paneeltje om het licht nog verder te blokkeren.
Zeg ik dat goed of begrijp ik er nog niets van haha?

Blijft dus over de vraag van het veel hogere aantal clicks dat normaal gesproken met de D7000 gemaakt kan worden en de garantie die ik op de D7000 dan niet meer heb (die is eind 2013 aangeschaft) Maar ja 1800 clicks is natuurlijk helemaal niks lijkt me dus wat kan er mis mee zijn?
Laatst gewijzigd door Robert op zo apr 30 2017 7:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten