Objectief voor trip naar New York

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor Vincent » do apr 27 2017 7:59 am

Ik heb onderschriften uit staan dus zag de fuji niet als optie staan. Dan ga ik mee met Patrick ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor Patrick » do apr 27 2017 10:01 am

Gezellig Vincent! :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor martinh123 » za apr 29 2017 7:47 am

Gebruik je een fulframe camera neem de 24-70mm mee. Ben er voor een paar jaar geleden geweest en tijdens verschillende trips met de hop op hop of bus zul je merken dat de 24-70 een goede keuze is. verder de gebouwen zijn hoog erg hoog hier zul je zien dat ook deze lens niet voldoende is. Ook bij het Vrijheidsbeeld heb je de lens zeker nodig.
Kortom alleen een 35mm kom je tekort en zult zeker spijt krijgen als je terugkomt.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor Vincent » za apr 29 2017 3:41 pm

Mijn laatste bijdrage want het lijkt bijna alsof ik mijn mening wil doordrukken.m :wink:

Ik heb al diverse seires van New York en andere wereldsteden gezien met enkel een 50mm en dat zag er meer dan voortreffelijk uit. Fotografen die denken dat je altijd een (extreme) groothoek nodig hebt om grootsheid weer te geven hebben naar min idee juist ongelijk. Je kunt de schaal en enormheid vaak ook heel goed, en soms zelfs beter weergeven met een langer brandpunt. Desalnietemin, opmerkingen als:

martinh123 schreef:de gebouwen zijn hoog erg hoog hier zul je zien dat ook deze lens niet voldoende is.
[...]
Ook bij het Vrijheidsbeeld heb je de lens zeker nodig.
[...]
Kortom alleen een 35mm kom je tekort en zult zeker spijt krijgen als je terugkomt.


Vind ik gewoon per definitie onjuist. Zelfs als het voor jou persoonlijk wel zo werkt. Voor mij is fotografie zoveel meer dan alles beeldvullend op de foto zetten.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor martinh123 » za apr 29 2017 4:08 pm

Nou dat is dan heel mooi voor jou dat je zo beeldvullend bent.
Laatst gewijzigd door Robert op za apr 29 2017 5:27 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor Marten » za apr 29 2017 5:30 pm

djunclesam schreef: Voor mij is fotografie zoveel meer dan alles beeldvullend op de foto zetten.

Kijk, hier ben ik het volstrekt mee eens. Vanuit dat vertrekpunt is het ook onmogelijk om millimeters "te kort te komen".
De laatste stap kan dan zijn dat je met een vast brandpunt objectief op pad gaat, gekozen bij het soort foto's dat je wilt gaan maken.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor Renekuipers » za apr 29 2017 10:37 pm

Beste Henri,

Ik heb zelf ook deze discussie gehad, vakantie naar Zuid Spanje, steden als Murcia en Cartagena bezocht. Ik miste mijn 24-70mm, en vooral de 24mm. Maar omdat alleen de 50mm 1.8 in de tas zat word je erg creatief, dat wil zeggen, ik heb nog nooit zoveel platen gemaakt waarbij ik op de knieën en de camera voor mij op de grond foto's gemaakt. Dus maakt een keuze, je gaat de andere missen, maar jouw creativiteit lost het op. Veel plezier.
Renekuipers

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor ReneG » ma mei 01 2017 3:25 pm

djunclesam schreef:Ik vind het argument 'once-in-a-lifetime' nooit echt steekhoudend omdat het impliceert dat je slechtere foto's maakt als je niet 'alles' meeneemt. Ik durf zelf te beweren dat het tegendeel waar is... voor mij persoonlijk in elk geval wel, maar wat voor mij werkt hoeft niet voor anderen te werken natuurlijk.

Dat betekent trouwens niet dat ik de andere mening verwerp trouwens, wel het argument ;)


Het gaat me er niet om dat ik slechtere foto's maak, maar dat je bepaalde foto's niet kunt maken. Oftewel, géén foto of een goede foto. Toegegeven, in de stad komt het weinig voor, al heb ik in Brugge wel eens een baalmoment gehad omdat ik met primes een foto wilde maken die ik niet kon maken. En je kunt niet alles oplossen met voetenwerk (ik kan bijvoorbeeld nog steeds niet over water lopen :mryellow: ). In 'het veld' komt het me vaker voor, dat er net een vogel langskomt en ik geen tele bij heb omdat ik voor landschappen op pad ben. Dan baal ik echt.

Het gaat me er dus om dat ik de kans niet wil missen om bepaalde foto's te maken omdat ik bepaalde apparatuur niet bij heb. En dan sleep ik soms maar wat meer of wat zwaarders mee dan me uitkomt, ik voel me daar een stuk beter bij.
Laatst gewijzigd door ReneG op ma mei 01 2017 5:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Online
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor diatoontje » ma mei 01 2017 4:09 pm

Als reactie op de mm nodig in een stadse omgeving. Kun je onderstaande foto ook maken als je alleen laten we zeggen 35mm of 24mm FF bij je hebt?

Afbeelding
London Underground.

Hier is gebruik gemaakt van 14mm FF.
Naar mijn mening is een discussie over wat mee te nemen op een trip zuiver individueel. De 1 maakt overzichten, de ander details en weer anderen doen beide.
Geef jezelf een opdracht en bedenk wat je daarvoor nodig hebt.
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor Patrick » ma mei 01 2017 6:43 pm

Waarom zou dat moeten? Mijn ervaring is dat ik anders ga kijken als ik met primes werk. Ik hoef niet op vogels te letten als ik met een 35mm rondloop. En dat vind ik geen probleem; ik heb niet het gevoel dat ik dan wat mis. Idem voor nog meer groothoek. Doe je dat wel, dan moet je dat niet doen... :-)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor Marten » ma mei 01 2017 7:30 pm

En zelfs iets niet doen moet niet, maar kan wel.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor ATOR » ma mei 01 2017 7:57 pm

Mijn foto's worden een stuk beter als ik met een plan en een prime aan het werk ga. Met een zoom schieten wat ik tegenkom gaat meestal nergens over.
Ik zou bijvoorbeeld veel liever kijken naar een serie portretten van taxichauffeurs in NYC dan naar de zoveelste serie NYC highlight kiekjes.

Dus voor mij een plan en een prime :thumbup:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor XanderL » wo mei 03 2017 9:13 am

Als ik er 1 zou moeten kiezen zou ik ook voor de 24-70 gaan, vanwege de iets grotere beeldhoek en de vaak krappe ruimte in NY. Je kan echter nooit fout, want je kan altijd naar BHPhoto en een andere lens kopen / huren ter plaatse. (Let op winkel wordt gerund door Joodse mensen en die houden vanwege de Sabbat andere openingstijden aan dan wat wij gewend zijn). Ook als je niks wil kopen is een bezoekje zeker iets dat gewoon leuk is voor een fotograaf.
XanderL

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor Highlander » wo mei 03 2017 9:43 am

Het hangt er denk ik ook vanaf met wat voor foto`s wil je thuiskomen, een leuke reportage en herinnering aan de trip naar NY.
Of ga je daar heen om met tien top platen terug te komen, die aan de muur moeten.
Ga je alleen ?? of met nog een fotograaf, en heb je tijd voor de hierboven genoemde creativiteit ?? of loop je mee met een georganiseerde excursie en is de tijd beperkt en moet het eerste schot ook raak zijn.

Voor mijzelf neem ik de 24-70 mee in gevallen waar ik niet weet wat mij te wachten staat, altijd goed !! ik denk dat je 95% van de foto daarmee wel kunt maken, ook als je wel even creatief wilt zijn.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectief voor trip naar New York

Berichtdoor Henri » wo mei 03 2017 10:00 am

Leuk al die reacties: zoveel hoofden zoveel fotograverende zinnen!
Ik ga met mijn vrouw en de bedoeling is dat ik in 10 dagen hoop wat van New York te zien.
Ik moet een keuze maken v.w.b. de mee te nemen objectieven en mijn gedachte ging uit naar de 24-70 of de sigma 35mm f/1.4. Art, een standaardzoom een prime. Uit ervaring zijn het beide uitstekende objectieven.
D500 + D750 // Tamron 24-70mm f/2.8 VC + Sigma 35mm fl/1.4 Art + AFS VR 105mm f/ 2.8G ED micro + AF-S 70-200mm f/2.8G ED VRII + AF-S 200-500mm, etc.etc.
Gebruikersavatar
Henri

Forumlid
Berichten: 192


Locatie: Hilversum
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten