Lens AF-S 85mm 1:18G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Lens AF-S 85mm 1:18G

Berichtdoor JaapV » za mei 06 2017 6:41 pm

Nikkormaat schreef:Beste Jaap.
Een laatste reactie voordat wij verder gaan met zinvolle informatie aan Amal.

...waarmee je jezelf het recht van reageren toekent en het mij op basis van "on topic blijven" probeert te onthouden. Oude forumtruc.
Jij schrijft, dat een erg oude gewoonte om zich op het forum voor te stellen het voordeel heeft dat de aanwezigen zich ondanks de fysieke afwezigheid toch een idee kunnen vormen van de persoon die zich achter de avatar bevindt. In die Avatar van Amal staat slecht één ster. Het krijgen van achterdocht of hoon, wordt dus uitdrukkelijk niet veroorzaakt door de vragensteller, maar door degene die in zijn reactie totaal geen rekening houdt met de mate van ervaring die met de éne ster toch duidelijk genoeg had kunnen zijn.
En dat is om zou woorden te herhalen helaas "wel erg jammer".
Amal, trek het je niet aan. Ga er gerust vanuit dat iedereen hier van goed wil is.

Ik heb slechts in herinnering gebracht wat in het forum erg vaak gebeurt wanneer iemand argeloos meldt iets duurs gekocht te hebben en vervolgens dat hij/zij geen idee heeft waarvoor het dient, zonder daarover zelfs Google te hebben ingeschakeld, EN (@Highlander) daarvóór geen duidelijk profiel van zichzelf te hebben geschetst.
Wat wél mijn - niet erg succesvolle - bedoeling was, is om precies dit soort "ethische" discussies af te snijden...
Ik heb niet het gevoel daarmee hier "het kwaad" te hebben geïntroduceerd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens AF-S 85mm 1:18G

Berichtdoor Ben Lautoe » zo mei 07 2017 9:41 pm

DannySan schreef:
Tzigane schreef:Als je je bovenlichaam naar voren of naar achteren laat vallen en jezelf vervolgens opvangt met een van je benen en dat een paar keer achter elkaar doet gaat zoomen prima! Klinkt omslachtig, maar ik gebruik deze techniek al jaren met succes!


De meest briljante reactie die ik in de afgelopen dagen heb gelezen :clap:

---

Back on topic:
De 85/1,8 is een TOPlens, sinds ik die op mijn D7100 heb gedraaid zit 'ie er op vast gebeiteld.
Als je graag portretten doet (ik wel) is dit echt 'n TOP objectief, ook op f/1,8 haarscherp en een heerlijke bokeh (het onscherpe deel). Zomaar wat ogen die dit ook beamen :)

Afbeelding

Veel plezier met dit objectief!


Wat een lekker scherpe foto!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Nikon D7200 - Sigma 17-55 1:2.8 EX HSM
Gebruikersavatar
Ben Lautoe

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens AF-S 85mm 1:18G

Berichtdoor oud0001 » zo mei 07 2017 10:01 pm

Beste Amal,

Iedereen is, net zoals jij, begonnen bij het begin. Daar horen foutjes en het ontbreken van kennis bij.
Je hebt een uitstekend objectief gekocht echter zonder enige kennis van zaken. Dat gaat veranderen. ;-)
Dat is niet erg, zolang het je niet financieel nekt, maar niet verstandig om te doen. Voor je het weet gaat het mis.
Je kunt wel meteen aan de slag met portretten, waarvoor deze het meest gebruikt wordt.

Zoals gezegd is het een prime objectief dat niet kan zoomen maar perfect is afgesteld en geslepen voor dat ene brandpunt van 85mm.
Een prime is daardoor net ff een stuk beter dan een zoom. Een zoom heeft zoveel verschillende brandpunten dat er een compromis is gemaakt en het nergens helemaal perfect is m.u.v. de hele dure lichtsterke f2.8 professionele zoom objectieven.

Kun je misschien vertellen over welk type camera je hebt? Dan weten we ook of we het hebben over een crop sensor of een FullFrame sensor.
oud0001




Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten