Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor Vincent » wo mei 10 2017 6:09 pm

Landerd schreef:@Vincent: De gebruikte camera is de D810 en de lens de 24-70.


Daar hebben we 4 merken van. En Nikon zelf heeft twee types... :angel:

Highlander schreef:had hij het er ook al over dat het eigenlijk vreemd is dat dit in de fotografie niet getest wordt.


DxO test dat wel. Als we gemakshalve uitgaan van de oude 24-70mm dan is het effect hier niet te verklaren omdat de t-stop (volgens deze test) op 70mm 0,2 lager is dan op 50mm. Dan zou je dus een donkerdere foto moeten hebben op 70mm.

link en dan measurements -> transmission.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor Nikkormaat » wo mei 10 2017 6:38 pm

Op mijn laptop is de linker foto in zijn geheel echt een fractie donkerder dan de rechter.
In de video op de onderstaande koppeling wordt op een simpele manier het verschil tussen f-stop en t-stop uitgelegd.

https://www.photofacts.nl/fotografie/ru ... t-stop.asp
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor MarcvanZuylen » wo mei 10 2017 7:02 pm

@golden-eye, op welke afstand stond je van het model? Weet je dat nog?

Ook voor mijn 'gevoel' lijkt de linker een ietwat donkerder, maar niet zo 'extreem' als bij mij. Maar misschien kan dat ook met de huidtoon van het model te maken hebben. Jouw model heeft denk ik wat visagie ondergaan, terwijl mijn model puur natuur was. Ik hoop dat je de moeite wil nemen om de test alsnog uit te voeren (en dan misschien met een naturel model? En waarom ik bovenstaande vraag stel, in dit geval stond ik op een afstand van zeker 3 meter van het model. Ik weet natuurlijk niet of dat er iets mee te maken kan hebben in vergelijking met jouw foto's hier. Maar als je de test zou willen uitvoeren zou je dan ook eens de foto's willen maken met een afstand van zo'n 3 meter tussen jouw en je model?

@Vincent, het is, hoe raar het ook mag klinken, de Nikon 24-70. De 24-70 2.8G.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor ben42 » wo mei 10 2017 7:19 pm

Vincent Schreef:
"Welk objectief wordt er precies gebruikt? Sommige vaste diafragma (f-stop) objectieven hebben een verloop in de daadwerkelijke transmissie (t-stop). Een halve stop is niet heel ongewoon."

Maar als het diafragma niet gecompenseerd wordt dan zou je bij een 70 mm juist een donkerdere foto verwachten en bij een 50 mm een lichtere foto. Een objectief maken waarbij de transmissie meer wordt als je inzoomt is wel mogelijke, maar dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Bij Nikon camera's wordt het diafragma over het algemeen wel 'gecompenseerd'. Indien het diafragma op de body wordt ingesteld wordt het diafragma voor het gebruikte brandpunt op die waarde ingesteld. Voor inzoomen betekend dit een 'groter' gat. De nauwkeurigheid waarmee dat gaat is beperkt. Dacht dat het diafragma nog steeds mechanisch wordt doorgegeven. De slag van het diafragma pennetje is bij Nikon relatief klein. Het kan zijn dat dit puur mechanisch wordt aangestuurd. Mogelijk is ook dat tijdens het aansturen van het diafragma de lichtmeting bepaald hoever het diaframa is gesloten. Maar ik weet niet hoe dat met moderne lenzen zit.
Als het zoals Landerd aangeeft iedere keer op dezelfde manier gebeurd, dan zou ik het toch hier in zoeken.

Overigens in de achtergrond van de foto's zit geen echt waarneembaar verschil.
In het gezicht zit er een duidelijk verschil. (pipetje, of clone een stukje van de ene foto in de andere en je ziet duidelijk een verschil.).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor golden-eye » wo mei 10 2017 8:15 pm

Landerd schreef:@golden-eye, op welke afstand stond je van het model? Weet je dat nog?

Ook voor mijn 'gevoel' lijkt de linker een ietwat donkerder, maar niet zo 'extreem' als bij mij. Maar misschien kan dat ook met de huidtoon van het model te maken hebben. Jouw model heeft denk ik wat visagie ondergaan, terwijl mijn model puur natuur was. Ik hoop dat je de moeite wil nemen om de test alsnog uit te voeren (en dan misschien met een naturel model? En waarom ik bovenstaande vraag stel, in dit geval stond ik op een afstand van zeker 3 meter van het model. Ik weet natuurlijk niet of dat er iets mee te maken kan hebben in vergelijking met jouw foto's hier. Maar als je de test zou willen uitvoeren zou je dan ook eens de foto's willen maken met een afstand van zo'n 3 meter tussen jouw en je model?

@Vincent, het is, hoe raar het ook mag klinken, de Nikon 24-70. De 24-70 2.8G.


Afstand tot het model was anderhalve meter.
Verder zou ik er geen groot probleem van maken.
Ik heb ook wel eens een iets te donkere foto gemaakt. Met nabewerking is dat eenvoudig op te lossen.
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor MarcvanZuylen » wo mei 10 2017 8:28 pm

golden-eye schreef:Verder zou ik er geen groot probleem van maken.
Ik heb ook wel eens een iets te donkere foto gemaakt. Met nabewerking is dat eenvoudig op te lossen.


Het is niet dat ik er een groot probleem van wil maken, maar het ging me meer om de oorzaak van dit verschijnsel en een eventuele oplossing hiervoor. Natuurlijk is het in de nabewerking op te lossen, maar het gaat me er meer om waardoor dit verschijnsel bij mij (of ook bij anderen) optreedt. En gezien de reacties op dit onderwerp is het toch iets wat meer mensen aanspreekt.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor diatoontje » wo mei 10 2017 9:39 pm

Misschien een gekke vraag. Kun je de foto's ook nog een posten in hun eigen perspectief. Nu is de ene of verkleind of de ander is vergroot om hetzelfde beeld te krijgen. Misschien is er bij de verwerking wel wat fout gegaan.
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor MarcvanZuylen » do mei 11 2017 6:25 pm

Afbeelding
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor ben42 » do mei 11 2017 7:39 pm

Dit werpt weer wat nieuw licht op de zaak. Je hebt een uitsnede genomen aan de rand van de foto. Lichtafval aan de randen bij 50 mm is normaal gesproken meer dan de lichtafval bij 70 mm. (Dat verschil is subtiel, maar wel aanwezig).

Echter bij de volledige foto zie ik het effect ook nog steeds in het midden van het beeld. Dan kom ik toch weer terug op de oude verklaring. Het verschil aan de randen zal wel groter zijn dan in het midden van de foto. Hoe groot het verschil hier is, is niet goed te bepalen omdat het een JPG foto is en er daardoor al een curve overheen gegegaan is. De preciese hoeveelheid vaststellen wordt lastig, omdat je dan met belichtingstrappetjes aan de gang moet en alles zeer precies moet reproduceren.

Voor een goede vergelijking zou ik toch uitgaan van een grijskaart die opgesteld staat op een vaste plek en dan in het midden van het beeld. (Om alle andere factoren uit te schakelen). Om dan goed te kunnen vergelijken kun je belichtings trappetjes maken. De tijden van de meeste Nikons kun je instellen op 1/3 en op 1/2 stappen. Op die manier kun je dus de volgende waarden bereiken. 0,1/3,1/2,2/3, 1. Een combinatie van bracketing en de stap grote veranderen geeft misschien de mogelijkheid om op 1/6 stapjes uit te kunnen komen. Maar een en ander is wel een hoop gedoe.

Ben

Even snel de afdonkering doorrekenen:

De 'theoretische' afdonkering snel doorgerekend.
Uitgaande van de volgende waarden.
Hoogte van het beeld 36 mm.
Gezicht op ongeveer 3 mm van de rand.
Het gezicht bevindt zich dus op ongeveer 15 mm van het midden.

De theoretische afdonkering voor een 50 mm lens is dan 1.1881, dit komt overeen met ongeveer een 1/4 stop.
De theoretische afdonkering voor een 70 mm lens is dan 1.09395, dit komt overeen met ongeveer een 1/8 stop.

De berekening is theoretisch. Voor beide gevallen 3 mm vanaf de rand genomen. Als ik voor de 70 mm op 4 mm vanaf de rand ga zitten wordt de afdonkering nog iets minder.

(gebruikte formule voor de afdonkering: factor C = WORTEL(1+(x*x+y*y)/(f*f)), waarbij x en y de afstand tot het midden van de optische as of het midden van de sensor is. f is de brandpuntsafstand. Factor C^4 of geeft de afdonkeringsfactor.
1/(C^4) geeft de hoeveelheid licht).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor Vincent » do mei 11 2017 8:38 pm

Volgens DxOmark vignetteert de 24-70mm meer op 70mm dan op 50mm... en is het bij f5.6 en groter al vrijwel volledig weg.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor ben42 » do mei 11 2017 11:38 pm

Vignettering is meestal een 'mechanisch' probleem.

De theoretische afdonkering waar ik het over heb komt puur voort uit de optiek. Dit verminderen kan met complexe lens ontwerpen, of door een deel van de lens kunstmatig af te donkeren. Dit afdonkeren is zonde van je lichtsterkte, dus deze methode wordt volgens mij bij moderne lensen niet gebruikt. Het verminderen met een complexe lens wordt zichtbaar doordat het diafragma van de voorkant van de lens er onder een hoek groter uitziet dan recht van voren. Bij extreme groothoeken komt dit wel voor bij 'normalere' lenzen heb ik dit effect nog nooit waargenomen.

De afdonkering gebeurd door de Cos^4 regel. Hiervan is e'e'n macht doordat het diafragma er ovaal gaat uitzien als je deze onder een hoek bekijkt. De ander Cos^3 ontstaan omdat je 'dezelfde' hoeveelheid licht over een groter oppervlakte 'uitsmeerd'.

Grofweg, dezelfde hoeveelheid licht over meer oppervlakte uitsmeren, betekend minder licht per vast oppervlak. Lees minder licht per pixel. Overigens als ik het goed heb uitgerekend was de afdonkering een 1/4 stop. En het verschil maar 1/8 stop. De Cos^4 regel gaat op voor iedere diafragma grootte.

Bij de getoonde foto's trad het effect van een donkerder 50 mm ook op in het midden van de foto. Maar het is niet helemaal duidelijk of de afstanden exact gelijk zijn gebleven en of er nog andere factoren meespelen, jpg interpretatie door de camera of de bewerkingssoftware.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor MarcvanZuylen » vr mei 12 2017 10:34 am

@Ben, de afstanden waren exact gelijk, en de beelden die je hier ziet zijn inderdaad jpg's maar op de NEF-bestanden is precies hetzelfde zichtbaar.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor ben42 » vr mei 12 2017 8:42 pm

Als het niet door de variatie komt van licht, afstand etc. en het effect zich consequent voordoet.

Dan is het volgende mogelijk. Bij inzoomen zal het diafragma iets verder open moeten. Wellicht gebeurd dit in stapjes en niet precies gelijkmatig. Bij 50 mm is het stapje net de ene kant afgerond, bij 70 mm is het stapje net de andere kant afgerond. Bij inzoomen zou dan op verschillende zoomstanden het diafragma net een klein stukje verder opengezet worden.
Dit is niet zichtbaar door de zoeker, omdat het diafragma dan vol open staat. En wellicht zijn de stapjes zo klein dat dit niet waarneembaar is met het blote oog.

Als het diafragma continu iets groter wordt bij zoomen, dan zou het kunnen dat dit net niet precies genoeg gebeurd, maar wel altijd op dezelfde wijze.

Het verschil is overigens dusdanig klein (Je kunt ook maar in 1/3 of in 1/2 stappen belichten) dat dit er eigenlijk niet toe doet.

Vraag: Enig idee hoeveel het verschil in belichtingsstops is ?
Bij het model is het wel te zien, maar omdat dit een JPG betreft is niet meer in te schatten hoeveel het is. In de achtergrond is het nagenoeg gelijk.

Leuke vraag, ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het antwoord, hoewel het practisch niets opleverd.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor ATOR » vr mei 12 2017 10:29 pm

Het hoofd iets naar achteren kantelen, een arm wat verder van het lichaam, een kleine afwijking in het uitgangsvermogen van je flitsers en je hebt al een verschil in belichting.

Hebben we het hier nou alleen over het verschil tussen deze twee foto's of heb je elke keer een zelfde belichtingsafwijking als je met een statisch onderwerp test?
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor MarcvanZuylen » za mei 13 2017 9:10 am

@Ator, nee het is niet het verschil tussen deze twee foto's Dit is elke keer zo. Honderd keer achter elkaar. Deze foto's zijn gemaakt tijdens het fotograferen van kinderen op een school. Dus ik heb 100 kinderen voor de camera gehad en bij alle 100 is dit zichtbaar. Dus geen incident, gewoon structureel. Vandaar ook mijn vraag.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten