meer megapixels = sneller onscherp??

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: meer megapixels = sneller onscherp??

Berichtdoor ben42 » do mei 11 2017 11:53 pm

Janvis gaf in zijn tweede bericht in deze draad al aan:
"Wel is het zo dat die hogere pixeldichtheid resulteert in meer detail per vierkante eenheid (mm of cm of wat je ook wil) daar heb ik al heel erg veel filmpjes en testjes over bekeken op het net. Zo zijn er al enorm veel vergelijkingen gedaan tussen de D500 en de D5 waarbij duidelijk zichtbaar is dat bij sterk uitvergroten de D500 meer de detail heeft dan de D5."

Hierin geeft hij al duidelijk aan dat hij het inderdaad heeft over een vierkante eenheid (mm of cm of wat je ook wil). Voor een D5 is dit inderdaad een kleiner deel van het beeld dan van een D500. Maar hij geeft al duidelijk aan dat hij die vergelijking op die manier wil maken.

Als je dezelfde lens gebruikt en voor een vergelijking is dat niet onredelijk en je fotografeerd hetzelfde onderwerp van dezelfde afstand (ook niet onredelijk voor een vergelijking). Dan zal een hogere pixeldichtheid eenzelfde of een beter beeld op leveren. De resolutie (of te wel het oplossend vermogen, of het scheidend vermogen) van een hogere pixeldichtheid is groter (per mm of per cm) dan een lagere pixeldichtheid.

In de tekst heeft Janvis dat volgens mij duidelijk genoeg verwoord. En ja als je het in het extreme doortrekt en je gebruikt b.v. een zeer goede 50 mm lens op een zeer kleine sensor (b.v. uit een mobiele telefoon), dan zal deze een veel beter oplossend vermogen leveren dan dezelfde lens op een Full Frame sensor.

Ben
(Die nog steeds vindt dat resolutie van een lens of een systeem het scheidend vermogen van een lens of een systeem is. Dit mag dan in lijnparen of in punt afstanden worden gemeten. Maar niet die moderne fratsen waarbij het aantal pixels de resolutie wordt genoemd. He getverdemme. :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: )
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: meer megapixels = sneller onscherp??

Berichtdoor Patrick » vr mei 12 2017 12:51 am

Als je hetzelfde objectief op dezelfde afstand gebruikt dan krijg je gewoon een andere foto als je DX en FX vergelijkt. Als je een object in het midden gaat bekijken dan zullen er best meer details te zien zijn. Maar op de FX foto staan zaken die niet eens op de DX foto voorkomen. Om op deze basis te stellen dat er een beter oplossend vermogen is bij een DX sensor is natuurlijk op zijn zachtst gezegd "niet logisch".
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer megapixels = sneller onscherp??

Berichtdoor Janvis » vr mei 12 2017 12:23 pm

Ben, jij begrijpt idd exact wat ik bedoelde.

Ik ben bang dat het geen slimme actie van me was om een vergelijking te pakken tussen een FX camera en een DX camera wat dat levert gegarandeerd misverstanden op. Waar het me enkel om ging (en heb dat meerdere keren proberen uit te leggen) dat het me puur gaat om het aantal pixels per mm2. Het was handiger van me geweest als ik bijvoorbeeld de D810 naast de D5 had gezet. Dan hadden we het over hetzelfde formaat sensor gehad maar met verschillende pixeldichtheden. Wellicht was het dan minder verwarrend geweest.

Wat er namelijk nu is gebeurd is dat de discussie eigenlijk niet meer over pixeldichtheid ging maar over de DX vs FX beeldhoek en dat was in dit verhaal helemaal niet relevant. Ik probeerde enkel en alleen de verhouding duidelijk te maken tussen detail en pixeldichtheid.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: meer megapixels = sneller onscherp??

Berichtdoor martinh123 » vr mei 12 2017 12:29 pm

Misschien eens kijken wat beroemde fotografen voor camera en lenzen gebruiken voor modellen fotografie voor je iets nieuws aanschaft.
Op het internet meer dan genoeg voorbeelden te vinden.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: meer megapixels = sneller onscherp??

Berichtdoor Patrick » vr mei 12 2017 12:56 pm

Voor de meeste foto's maakt het model camera helemaal niet zoveel uit. Elke beetje moderne camera kan de meeste foto's prima maken. Objectieven zijn al een stuk belangrijker. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk (sport, ultra-hoge ISO waarden, etc.)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer megapixels = sneller onscherp??

Berichtdoor lamw » ma mei 15 2017 12:13 am

Bedankt voor alle reacties. Ga alles nog eens nalezen...
lamw

Clublid
Berichten: 45


Locatie: Schouwen-Duiveland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer megapixels = sneller onscherp??

Berichtdoor mozes » ma mei 15 2017 11:59 am

martinh123 schreef:Misschien eens kijken wat beroemde fotografen voor camera en lenzen gebruiken voor modellen fotografie voor je iets nieuws aanschaft.
Op het internet meer dan genoeg voorbeelden te vinden.

Dat is een hele goede tip.
ik heb laatst eens gekeken welke lenzen D3s gebruikers gebruiken.
Best wel interessant om eens doorheen te kijken.

Zoek je camera op https://explorecams.com/
klik dan op Mostly used Nikon (jouw) camera.
En klik daarna links in het scherm op View Photo Samples.
En dan nog een keer op Click to see full report.
Je krijgt dan een lijst met lenzen die op je camera gebruikt zijn.
Het zegt natuurlijk niet alles, maar is wel prettig om wat dingen eens te bekijken.
Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: meer megapixels = sneller onscherp??

Berichtdoor Patrick » ma mei 15 2017 1:01 pm

Het zegt mij niet veel. Al geef je me alle verf en penselen van de beste 10 schilders aller tijden, ik ga echt geen meesterwerk produceren...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: meer megapixels = sneller onscherp??

Berichtdoor martinh123 » ma mei 15 2017 6:05 pm

Dat is een hele goede tip.
ik heb laatst eens gekeken welke lenzen D3s gebruikers gebruiken.
Best wel interessant om eens doorheen te kijken.

Zoek je camera op https://explorecams.com/

Mozes.

Dat bedoel ik dit is zelfs nog beter om de juiste lens te zoeken.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten