D7100 beetje regen en werkt niet meer

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor Richfocus2017 » vr mei 12 2017 11:18 pm

Hallo,

Tijdens mijn vakantie is mijn camera een beetje nat geworden toen het begon te regenen en heb hem meteen afgeveegd en in de tas gestopt.

Display bovenop de camera geeft geen beeld meer en camera werkt niet meer. Het info display achterop de camera werkt nog wel maar geeft ERROR" aan.
Camera is nu in reparatie en ik wacht af wat het gaat kosten. Heb geen garantie meer.
Ik begrijp niet dat zo'n camera niet bestand is tegen een beetje regen, en zo snel kapot is :? :evil:

Zijn er leden met gelijkaardige ervaring?
Richfocus2017

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor mozes » vr mei 12 2017 11:37 pm

Mijn D7100 word regelmatig behoorlijk nat.
slechts 1x kon ik niet meer door het oculair kijken, maar de camera werkte verders prima.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor imaginary_nl » vr mei 12 2017 11:40 pm

Mijn D100 is best een aantal keren flink nat geweest wat ik niet kon vermijden. Hoewel hij daarvoor niet is gemaakt heeft hij dat wel overleefd. Inmiddels heb ik een camera die er wat beter tegen kan.

Mischien is er toch wat water in jouw camera gelopen via bijvoorbeeld de draaiwieltjes en bij wat elektronica gekomen. Wanneer je de accu dan in de camera laat is de kans aanwezig dat er wat is doorgebrand.
Hopelijk valt het mee.

Mocht je dit vaker gaan doen, dan zou ik een meer professionele body en objectieven aanschaffen.
Een regenhoes doet ook wonderen...
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor Patrick » vr mei 12 2017 11:42 pm

Dit soort camera's kan echt wel wat hebben. Wellicht een gevalletje pech. Wat vocht op een plek waar je het echt niet moet hebben... Welk objectief had je erop?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor René S64 » za mei 13 2017 12:37 am

Vreemd,
Heb zelf al regelmatig met de D7100 rondgestruind en nooit andere problemen gehad dan wat condens op de zoeker off op het glas van het objectief.
Deze Nikon staat er toch om bekend dat die redelijk waterafstotend is en wel wat kan hebben.
Kan het zijn dat er water binnen gedrongen is via de klepjes van de connectoren voor overdracht of afstandsbediening?
Besmet met het NAS-virus, Intussen gevaccineerd met het Sony-vaccin.
René S64

Clublid
Berichten: 531


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor rodyheerlen » za mei 13 2017 1:16 am

Heb met een standaard regenbui nooit klachten gehad,afgelopen kerst een flinke tropische stortbui en viel t grote display uit.
Nikon Beverwijk heeft toen gekeken en een rapportje gestuurd met fotos, door vocht waren de contactjes aangeroest.
Kosten rond de 200,= ex BTW.
rodyheerlen

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor EdvandeZilver » za mei 13 2017 1:34 am

Het gebruikte objectief kan ook verschil maken, want het zou zomaar kunnen dat er vocht via de lensvatting naar binnen is gedrongen.
Niet alle objectieven hebben een weather sealing.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor Peter » za mei 13 2017 3:55 pm

Spatwaterdicht zijn ze, betekent dat als het begint te regenen je de zaak moet inpakken. Het is geen pro toestel. :wink2:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor JurjenF » za mei 13 2017 5:01 pm

Een D7100 moet wel wat kunnen hebben maar geen echte regenbui zo recht op z'n bassie. Dan kan het zomaar einde oefening zijn. Mijn D200 had na enkele druppels (!) ook druppels achter het bovenste display. Gelukkig zonder gevolgen. Maar 'spatwaterdicht' is een flexibel begrip....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor RobbyRoos » za mei 13 2017 8:14 pm

Spatwaterdicht en badwaterdicht zijn toch 2 hele verschillende baden ;-)

Groeten, Robby Roos
RobbyRoos

Forumlid
Berichten: 225


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor Robert » za mei 13 2017 9:22 pm

Mocht de camera nat zijn geworden en is hij afgeveegd dan niet vergeten de camera zsm uit de tas te halen
en te laten drogen. Dus geen dag in de tas laten zitten.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor Richfocus2017 » za mei 13 2017 9:27 pm

Patrick schreef:Dit soort camera's kan echt wel wat hebben. Wellicht een gevalletje pech. Wat vocht op een plek waar je het echt niet moet hebben... Welk objectief had je erop?


Sigma 17-70mm
Richfocus2017

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor Richfocus2017 » za mei 13 2017 9:29 pm

Tja, afwachten dus maar. Ik zal jullie laten weten wat de kosten zijn.
Richfocus2017

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor Richfocus2017 » za jun 10 2017 7:23 pm

Hallo,

Zoals beloofd zou ik even laten weten hoe het is afgelopen met mijn camera. SLECHT !!

Ik kreeg afgelopen week het reparatieverslag met de mededeling dat het niet de moeite is om de camera te laten repareren omdat de reparatiekosten de waarde van de camera overstijgen. Met daarbij een total loss verklaring. Wil ik de kapotte camera terug dan dien ik 85 euro te betalen. Wil ik hem niet meer terug dan betaal ik niets. Wat het laatste betreft ligt de keuze voor de hand want wie gaat er 85 euro betalen voor een kapotte camera.
Wat ik mij wel afvraag (en ik niet alleen) is,..........wat gaan zij met die camera doen? En die vraag heb ik ook gesteld aan Nikon maar nog geen antwoord op gekregen.

Ik begrijp en erken dat ik in de fout ben gegaan door mijn camera die nat werd door een beginnende regenbui, vlug af te drogen en in mijn rugzak te stoppen waardoor het vocht niet meer kon verdampen.
Ik was op dat moment in de bergen in de Filippijnen en was op de terugweg van een bezoek aan de Pinatubo vulkaan. De vochtigheidsgraad was die dag 72% en ik vraag me ook af of dat mede heeft bijgedagen tot schade aan mijn camera. Ik heb altijd een compact camera bij me voor het geval van, en heb gelukkig nog wat foto's kunnen maken van deze onvergetelijke tocht.

En toch vind ik het niet kunnen dat een camera van 1000 euro niet is opgewassen tegen wat waterdruppels en vocht.

De conclusie is dus, andere camera kopen en ik zit al een paar dagen te dubben over de D7200, D7500, en D500. Ik ga geen full frame kopen want dan wordt het te duur want dan moet ik weer andere lenzen kopen. Geen optie dus.
Fijn weekend allemaal.
Richfocus2017

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 beetje regen en werkt niet meer

Berichtdoor Marten » za jun 10 2017 8:57 pm

Wat ze met de camera gaan doen: gebruiken voor onderdelen tegen de tijd dat die niet meer leverbaar zijn.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten