fotograferen van micromounts

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

fotograferen van micromounts

Berichtdoor buvumu » di mei 16 2017 11:30 am

Hallo.
Wie kan mij helpen bij het volgende probleem.
Ik wil micromounts fotograferen.M.M. zijn kleine kristallen van 5tot 15 m.m.
die wil ik scherp en vergroot op de foto.
Ik heb een Nikon D-80 en een balg.
De vraag is welk objectief heb ik daar voor nodig.
Alle tips zijn welkom.
Groeten.
Bernard.
buvumu

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: fotograferen van micromounts

Berichtdoor henkk » di mei 16 2017 12:16 pm

Met een balg kom je gemakkelijk aan 1:1. Of met een macro-objectief (micro-Nikkor bijv. 60 of 105 mm of ander merk 90 mm). Die kun je ook op een balg zetten.
Op de balg kun je ook een vergrotingslens zetten bijv. een 50 mm EL-Nikkor. Kost een (paar) tientje(s) en is speciaal voor dat gebied gecorrigeerd/ontworpen.
Ik heb bijv. een 50 mm EL-Nikkor in een bodydop gezet en dat pas weer op de bajonet van de balg.

Liever geen G-lenzen gebruiken want dan wil het diafragma niet open/op tussenstanden ingesteld worden. Voor dit soort werk werk je in beginsel volledig handmatig qua scherpstelling en belichting.

Succes !
Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotograferen van micromounts

Berichtdoor Jaap Driest » di mei 16 2017 1:49 pm

Je kunt op ebay ook voor een paar euro een adapter kopen, waarmee je een vergrotingsobjectief op een balg kunt klikken.
Een andere optie is ook om een groothoekobjectief omgekeerd op de balg te zetten, met een BR-2 omkeerring.
Je moet geen extra geld uitgeven aan autofocus-objectieven, want je zit hier helemaal handmatig te werken. Mooie Ai-objectieven zijn niet zo duur.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotograferen van micromounts

Berichtdoor ATOR » di mei 16 2017 2:11 pm

Automatisch een 50 foto's focus stack kunnen maken vind ik zelf een groot voordeel van AF bij macro objectieven. Als je gaat stacken dan zou dat een afweging kunnen zijn om het in een andere hoek dan de balg te zoeken.

Of daar software voor is die met de D80 werkt dat weet ik niet.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotograferen van micromounts

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo mei 17 2017 8:58 am

Zit te denken aan groter dan 1:1.
Als ik dit zie: http://www.ijssellandgeologie.nl/werkgr ... intro.html dan is dat wel erg klein.
Maar goed, macro is veelal 1:1. En voor een beetje werkafstand heb je dan al zo een 105 mm macro objectief nodig. Maar dan ben je nog maar tot 1:1. Wil je meer dan zet je er een balg tussen, dan kom je zo tot 4 à 5:1.
Heb je nog geen macro objectief, zet dan eens 1 of meerdere wc rolletjes tussen een telezoom. In de hoop dat je daarvan het diafragma open kunt krijgen (even met plakband, touw) vastzetten. Focussen door met de camera en alles wat er dan op zit naar voren of achteren te bewegen. Wil je zien welk bereik je hebt, fotografeer even een centimeter. Als je iets van 15x23 millimeter beeldvullend kunt fotograferen zit je op 1:1. Zie je minder dan ben je op weg naar een grotere vergroting.

Meer lezen: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/macro.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotograferen van micromounts

Berichtdoor buvumu » do mei 18 2017 4:44 pm

Hallo.
Bedankt voor de reacties.Heb een El-Nikkor 50 m.m. gekocht. Helaas past deze niet op mijn Nikon D-80.
Nu op zoek naar een adapter.Bajonet Fvan Nikon naar 38 M.M.van de Nikkor.
Zoek tocht heeft nog geen resultaat gehad.
Groeten Bernard.
buvumu

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: fotograferen van micromounts

Berichtdoor henkk » do mei 18 2017 5:24 pm

Uiteraard past die EL-Nikkor niet op je D80. Je schreef dat je een balg hebt. Daar moet de EL op. Als je 'm rechtstreeks monteert, werkt hij als gewone 50 mm dus niet macro.
Als het een balg met Nikon-bajonet is, kun je een adapter maken van een bodydop (zoals ik al schreef). Of goed geld naar kwaad geld gooien door een metalen adapter te kopen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotograferen van micromounts

Berichtdoor EdvandeZilver » do mei 18 2017 8:10 pm

Die EL Nikkors zijn uitermate geschikt voor macro.
Geld verspillen valt wel mee, via Ebay kost het een habbekrats en er kan niets aan kapot,

Afbeelding
M42/T2 adapter – step down ring 42 > 39mm
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotograferen van micromounts

Berichtdoor Jaap Driest » do mei 18 2017 10:22 pm

je kunt voor dezelfde habbekrats ook een adapter kopen die rechtstreeks van 39mm naar F-mount gaat. scheelt weer een ring in kosten en nauwkeurigheid.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:


Onderwerp:

Re: fotograferen van micromounts

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr mei 19 2017 12:31 pm

Gebruik wel eens een EL Nikkor 105mm f5,6N op een balg PB-4. Haal er geen 1:1 mee. Wel een schitterend objectief.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotograferen van micromounts

Berichtdoor oud0001 » vr mei 19 2017 3:55 pm

Micromounts zijn idd wel erg klein maar dat is geen probleem zolang je voldoende licht hebt.
Binnen gebruik ik 2 goedkope 10 euro kostende led burolampjes van een gerenommeerde meubel verkoper waar je kunt ontbijten.
Dan maak ik reflectoren, shootthrue schermpjes en vlaggen van wit en zwart papier. Kost geen moer en werkt prima. Wel je MUP gebruiken en een remote.

Afbeelding_DSF0378 by André van der Molen, on Flickr

Een goede manier, de ik gebruik om echt te vergroten is een El Nikkor 50mm f2.8N omgekeerd op tussenringen.
Een balg geeft het zelfde effect, maar ik doe het meeste macro werk buiten en dan zijn tussenringen praktischer.
Zoals hier:
Afbeelding20160530-_XE10976 by André van der Molen, on Flickr

Daarvoor heb je een omkeerring (br2a) en een adapterring van de BR2a naar de filterdraad van de EL Nikkor nodig (40.5-52mm).
Daarbij is de 52mm een binnenraad die je op de BR2A schroeft en de 40.5mm is de draad die je in de filterdraad van de EL Nikkor schroeft.
Die adapter is werkelijk goedkoop dus bestel er meteen een stuk of 2. Dan heb je een backup.
De BR2a is prijzig maar ook werkelijk super sterk en gaat mogelijk langer mee dan jij zelf. Koop er eentje op MP. Dat is goedkoper. Als je dat te duur wordt kun je ook een kopietje kopen. Als je voor de El Nikkor gaat probeer dan de 50mm f2.8N te pakken voor 30 tot 50 euro maximaal. Die is kwalitatief net weer een stapje verder en moderner. Zodra je door hebt hoe mooi de beeldkwaliteit er van is pak je er nog wel een paar als backup. ;-) Lukt El Nikkor niet denk dan ook eens aan Schneider Kreuznach Komponon. Let op Componon en geen Componar of andere afgeleide.

Op die manier haal je gemakkelijk:
Afbeelding20160526-_DSF3908 by André van der Molen, on Flickr

Met een balg kun je nog veel verder gaan., zeker als je er dan nog ringen bij gebruikt.
Wil je nog verder vergroten kom je in deze richting:

Afbeelding
oud0001




Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten