Belichtingsmethode bij bosfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor Ressiv » vr mei 19 2017 9:32 am

Ik werk al sinds dat ik ben begonnen met bossen fotograferen met de spotmethode.
Daarna check ik of de hoge lichten niet clippen in mn display en als dat niet is ga ik weer op naar de volgende locatie.
Werk bijna altijd met statief omdat ik niet boven iso 100 wil gaan en fotografeer vaak op 100mm, in het bos kan ik dan eigenlijk niet meer uit de hand fotograferen.

Ik vraag mij af of deze methode eigenlijk de meest geschikte methode is of dat meervlaksmeting beter zou werken?

Ik denk ook dat ik spotmeting vooral fijn vind omdat ik weet dat ik zowel belicht als focus op hetzelfde punt en niks aan het toeval overlaat :roll:
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor Nikkormaat » vr mei 19 2017 11:05 am

Ervaring is de beste leermeester. Heb je wel eens geprobeerd vanuit dezelfde positie, direct na elkaar de diverse belichtingsopties te gebruiken? Dan kun je daarna zelf uitmaken waarmee je het beste resultaat bereikt.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor gijs sandberg » vr mei 19 2017 11:26 am

Beste R,
re: Ervarng
Eens met N, al doende leert men.
Enkele centen (ideeén)
-in een schaduwrijk bos kunnen de contrasten te hoog zijn voor iedere sensor/kamera.
-spotmeting en een stationaire kamera zullen zelden samengaan (je wilt zelf kunnen mikken), vandaar dat er nog steeds losse (spot) meters gemaakt en verkocht worden.
-overweeg bracketing/HDR, afhankelijk van de kamera.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor justme » vr mei 19 2017 12:30 pm

Ressiv schreef:Werk bijna altijd met statief omdat ik niet boven iso 100 wil gaan en fotografeer vaak op 100mm, in het bos kan ik dan eigenlijk niet meer uit de hand fotograferen.

Ik vraag mij af of deze methode eigenlijk de meest geschikte methode is of dat meervlaksmeting beter zou werken?



ik zou eigenlijk willen zeggen als het voor jou tot nu toe altijd de platen opgeleverd heeft, die je graag wilde, waarom zou je dan wijzigen?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor Ressiv » vr mei 19 2017 1:13 pm

wiebeterpstra schreef:
Ressiv schreef:Werk bijna altijd met statief omdat ik niet boven iso 100 wil gaan en fotografeer vaak op 100mm, in het bos kan ik dan eigenlijk niet meer uit de hand fotograferen.

Ik vraag mij af of deze methode eigenlijk de meest geschikte methode is of dat meervlaksmeting beter zou werken?



ik zou eigenlijk willen zeggen als het voor jou tot nu toe altijd de platen opgeleverd heeft, die je graag wilde, waarom zou je dan wijzigen?


Het werkt voor mij inderdaad, maar heb nog niet echt iets anders geprobeerd en vroeg het me ineens af :)
Dacht dat er misschien een standaard was voor bosfotografie..
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor Stijn Smits » vr mei 19 2017 1:15 pm

ik zou het principe expose tot the right proberen, afgaan op het histogram en inderdaad zorgen dat de hooglichten niet gaan clippen. Daarna in de nabewerking de belichting finetunen.

Grt Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor justme » vr mei 19 2017 1:27 pm

Stijn Smits schreef:ik zou het principe expose tot the right proberen, afgaan op het histogram en inderdaad zorgen dat de hooglichten niet gaan clippen. Daarna in de nabewerking de belichting finetunen.

Grt Stijn


dan ga je af dat het hele beeld zo belicht moet worden, maar zegt niet alles over hoe je onderwerp er uit komt te zien ;)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor Gerrit » vr mei 19 2017 2:56 pm

Overigens is het histogram dat je op de camera ziet het jpeg histogram.
De raw opname heeft aan beide kanten van dit getoonde histogram wat meer "ruimte".
D4s, Nikkor 24-70mm 1:2.8G ED, Nikkor 70-200 1:2.8GII ED, SB 900
kvk 73686913
www.fotockers.nl
Gerrit

Forumlid
Berichten: 156


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor Stijn Smits » vr mei 19 2017 3:15 pm

wiebeterpstra schreef:
Stijn Smits schreef:dan ga je af dat het hele beeld zo belicht moet worden, maar zegt niet alles over hoe je onderwerp er uit komt te zien ;)


vandaar het finetunen, donkerder maken is altijd wel mogelijk, donkere delen oplichten lijdt meestal tot ruis.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor Stijn Smits » vr mei 19 2017 3:15 pm

Gerrit schreef:Overigens is het histogram dat je op de camera ziet het jpeg histogram.
De raw opname heeft aan beide kanten van dit getoonde histogram wat meer "ruimte".


klopt dat geeft je wat extra speelruimte
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor justme » vr mei 19 2017 3:19 pm

Stijn Smits schreef:
wiebeterpstra schreef:
Stijn Smits schreef:dan ga je af dat het hele beeld zo belicht moet worden, maar zegt niet alles over hoe je onderwerp er uit komt te zien ;)


vandaar het finetunen, donkerder maken is altijd wel mogelijk, donkere delen oplichten lijdt meestal tot ruis.


pas wel op, juist zijn donkere delen beter te 'redden' dan overbelichte.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor Stijn Smits » vr mei 19 2017 3:22 pm

dat klopt helemaal, vandaar ook zorgen dat het niet uitbreekt.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor Vincent » vr mei 19 2017 7:53 pm

Maar als je niet boven iso 100 wenst/durft te gaan (vanwege ruis neem ik aan) dan doe je jezelf ook geen plezier als je de schaduwen een aantal stops op moet halen achteraf. RAW of niet...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor Nikkormaat » za mei 20 2017 2:21 pm

Op dit forum. Iets voor jou? Sekonic spotmeter. viewtopic.php?f=5&t=67439
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Belichtingsmethode bij bosfotografie

Berichtdoor Stijn Smits » za mei 20 2017 7:17 pm

djunclesam schreef:Maar als je niet boven iso 100 wenst/durft te gaan (vanwege ruis neem ik aan) dan doe je jezelf ook geen plezier als je de schaduwen een aantal stops op moet halen achteraf. RAW of niet...

zeker! iso 200 is voor veel nikon camera's tegenwoordig de basis iso, iso 100 voegt daar niks op toe.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten