Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor rbnhoman » zo mei 21 2017 12:30 pm

Goedemorgen allemaal,

Afgelopen week heb ik een Sigma 35mm f/1.4 ART aangeschaft. Deze gebruik ik op een Nikon D700. De lens is aangeschaft in een fotozaak, tweedehands.

De lens getest in de fotozaak, prima lens op het oog. Bij thuiskomst een aantal foto's geschoten, geen problemen. Wat me wel opviel, is dat de foto's waar het scherpstelpunt ver weg lag op f/1.4 niet scherp waren. (Foto van gebouwen op 20 meter afstand aan de horizon) Verder niet op gelet en gedacht: zal wel fout van mezelf zijn. De rest van de foto's waren prima.

Gisteren hebben we de lens voor het eerst gebruikt bij een koppelshoot in Maastricht. Merkte al dat ik moeite had en foto's vaak niet scherp waren. Als 'veilige marge' maar op f/4 geschoten vaak. Bij thuiskomst blijkt 80% van de foto's gewoon echt onscherp. Het scherpstelpunt zit er echt ver naast, of er is niets scherp in de foto. Als we inzoomen is de kwaliteit echt ronduit slecht.

Dus vanochtend nog eens geprobeerd:

Focus op horizon vanuit ons appartement. F/1.4. Hele onscherpe, wazige foto. Daarna Nikon 85mm af-s op f/1.8: scherp bij inzoomen. Daarna dus ook de Sigma op f/1.8 ingesteld. Niet scherp, lijkt wel geschetst.

Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? Ik lees dat de lens gecalibreerd zou kunnen worden bijvoorbeeld (back/frontfocus). Maar op sommige foto's ligt gewoon geen scherptepunt en lijkt alles wel getekend/geschetst.

Zou de in camera calibratie van de D700 hier uitkomst kunnen bieden, of is teruggaan met de lens een betere optie?

Fijne zondag.
rbnhoman

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor imaginary_nl » zo mei 21 2017 3:36 pm

Wat denk je van terug naar het verkooppunt?
Garantie, misschien wat tips en wanneer het niet voldoet retour.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor henkk » zo mei 21 2017 3:44 pm

Terug naar de handelaar kan uiteraard maar het kan ook een minder gelukkige instelling van de camera zijn. Camera kalibreren helpt alleen als het scherpstelpunt niet helemaal op de goede plek ligt. Als er niets scherp is, is er niet (goed) scherpgesteld.
Welke scherpstelinstellingen heb je gebruikt? Wat doet hij bij AF-S(ingle), enkelveld scherpstellen en ontspanprioriteit= scherp ?
Als je een foto kunt plaatsen (met bewaarde exif-gegevens) , helpt het te analyseren wat er fout gaat.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor imaginary_nl » zo mei 21 2017 4:00 pm

Misschien voorbarig, maar ik ging er vanuit dat er met andere objectieven wel goede resultaten behaald worden.
Dus instellingen en basiskennis aanwezig. Foto kan helpen.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor rbnhoman » zo mei 21 2017 4:23 pm

Afbeelding

Deze is bijvoorbeeld genomen op f/1.4 & 1/400 sec sluitertijd ISO 800. Er is scherpgesteld met singlepoint focus op het Douwe Egberts logo. Het Douwe Egberts logo is dus alles behalve scherp. Hieronder ligt wel scherpte op het woord cappuccino, maar daar is totaal niet op scherpgesteld. Dit is ook zo als ik de foto op f2.8 maak bij wijze van.

Als ik van buiten een foto maak van een gebouw tegenover me, op f3.2 of op f7.1 met beide een sluitertijd die meer dan voldoende is om uit de hand te fotograferen, zijn de foto's ook niet scherp. Er ligt dan zelfs nergens een scherpstelpunt.

Foto is niets mee gedaan overigens, komt zo uit de camera.
rbnhoman

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor rbnhoman » zo mei 21 2017 4:27 pm

Afbeelding

Dit is een beetje wat ik bedoel. F 1.4 ook en 1/200 sluitertijd. De Nikon f1.8 maakt deze foto met dezelfde instellingen wel gewoon scherp. Sorry voor de foto' s maar dit is even het beste wat ik zo snel kan uploaden. Hier is ook gewoon op het midden van het beeld scherpgesteld. Ik zie nergens scherpte in de foto in Lightroom.

Thanks voor de snelle reacties overigens.
rbnhoman

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor bulke41 » zo mei 21 2017 4:41 pm

Ik zou de lens toch eerst een afregelen voor je met living foto's afkomt, daar zie je te weinig op, download een lens-focus testblad van het www en kijk wat er moet bijgeregeld moet worden, als het objectief dan zeer wisselvallig is zal je de garantie moeten aanspreken

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 85mm AFS 1.8, sb900, fuji x100t
https://www.flickr.com/photos/bulke41/
Gebruikersavatar
bulke41

Forumlid
Berichten: 36


Locatie: adegem, belgië
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor John'47 » zo mei 21 2017 6:47 pm

Waarschijnlijk is de lens met het Sigma dockje afgeregeld op de body van de vorige bezitter
Koop of leen een dockje en regel de lens af op jouw body, het is een echte toplens mits je hem precies afstemt in de combi die je gebruikt
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor John'47 » zo mei 21 2017 6:54 pm

Nabrander: als je bij me in de buurt woont kun je mijn dockje lenen
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor signxpress » zo mei 21 2017 9:03 pm

Ik heb exact dezelfde lens, een van mijn favoriete lens.
Maar zo'n dock heb ik niet, is dit een raadzame aankoop?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor henkk » zo mei 21 2017 9:49 pm

In ViewNX2 zie ik geen scherp(ge)stel(d) punt in beide foto's. Dus niet met AF-Single gemaakt en scherpteprioriteit want dan zou de foto niet gemaakt zijn of er zouden scherpstelpunten zichtbaar zijn. In de exif zie ik niet hoe is scherpgesteld maar dat kan aan de beperkte viewer liggen.
Er gaat m.i. eerder iets mis met het scherpstellen als geheel dan met het afregelen (dan zou er toch een scherpstelpunt zichtbaar moeten zijn).
Wat gebeurt er als je handmatig scherpstelt? Reageert het 'groene bolletje' ?

Edit: zo'n muur en ook zo'n beker hebben wellicht onvoldoende structuur voor de AF om op te reageren. Sommige paddenstoelen hebben dat ook. Probeer het eens met een onderwerp dat een duidelijke structuur/relief heeft. De muur kan wellicht met 85 mm scherpgesteld worden maar niet met 35 mm.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor John'47 » zo mei 21 2017 11:02 pm

signxpress schreef:Ik heb exact dezelfde lens, een van mijn favoriete lens.
Maar zo'n dock heb ik niet, is dit een raadzame aankoop?


Je gebruikt het dockje eenmalig voor een combinatie body/lens
Ik heb twee sigma's en twee body's dus is soms afstellen handig, en daarom heb ik er een. Ik overweeg ook nog een telezoom erbij en daaraan is heel wat te kiezen qua afstelling
Als je 1 body en 1 objectief gebruikt zou ik er eenmalig een voor een dag lenen
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor martinh123 » ma mei 22 2017 6:59 am

Dat is het nadeel als je tweede hands een Sigma lens koopt, begrijp mij niet verkeert.
Het voordeel/nadeel van de lens is dat je de lens kunt zelf kunt kalibreren. Nadeel is dat als je een andere camera gebruikt je de lens opnieuw moet kalibreren.

Vraag in de fotozaak of zij de lens voor jou camera willen kalibreren, als je dan nog steeds niet tevreden bent kun je de lens altijd nog terug doen.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor rbnhoman » ma mei 22 2017 9:58 am

henkk schreef:In ViewNX2 zie ik geen scherp(ge)stel(d) punt in beide foto's. Dus niet met AF-Single gemaakt en scherpteprioriteit want dan zou de foto niet gemaakt zijn of er zouden scherpstelpunten zichtbaar zijn. In de exif zie ik niet hoe is scherpgesteld maar dat kan aan de beperkte viewer liggen.
Er gaat m.i. eerder iets mis met het scherpstellen als geheel dan met het afregelen (dan zou er toch een scherpstelpunt zichtbaar moeten zijn).
Wat gebeurt er als je handmatig scherpstelt? Reageert het 'groene bolletje' ?

Edit: zo'n muur en ook zo'n beker hebben wellicht onvoldoende structuur voor de AF om op te reageren. Sommige paddenstoelen hebben dat ook. Probeer het eens met een onderwerp dat een duidelijke structuur/relief heeft. De muur kan wellicht met 85 mm scherpgesteld worden maar niet met 35 mm.


Thanks voor je reactie en de moeite voor het nakijken!

De camera is ingesteld op AF single point. Ik heb in het menu de playback van het scherptepunt uitstaan, misschien dat het daaraan ligt. Als ik deze aanzet, zie ik bij het terugkijken van de foto's waar het scherptepunt was. Met de camera is verder niks mis, hij reageert en geeft ook aan dat hij scherp is linksonder in beeld. Ik heb onlangs een 35mm af-d f/2.0 verkocht. Deze was binnenshuis en op alledaagse voorwerpen gewoon scherp. Zou het dan kunnen dat een Sigma van pakweg €600 meer dan niet reageert op hierop wat betreft autofocus? Ik zie foto's van deze combinatie (Sigma en D700) online en in reviews en deze foto's zijn ontzettend scherp en helder. Dat is mijn combi absoluut niet.

Ik merk dat het gewoon ontzettend wisselvallig is. Als hij scherp is waar ik hem scherp wil (deze foto's zitten ook wel eens ertussen, 2 op de 10 keer) dan is de lens top. Maar 8 van de 10 foto's zijn echt onscherp. Zodra ik de 85 erop schroef heb ik geen problemen, daaraan weet ik dat het niet aan de D700 ligt.

Deze middag ga ik terug naar de winkel ermee. Ik houd jullie op de hoogte!
rbnhoman

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm f/1.4 ART niet scherp?

Berichtdoor rbnhoman » ma mei 22 2017 10:00 am

John'47 schreef:Nabrander: als je bij me in de buurt woont kun je mijn dockje lenen


Thanks! Ben bang dat ik niet in de buurt woon. Kom zelf uit Landgraaf. :)
rbnhoman

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten