Defect Nikon 200-500mm

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor Vincent » za mei 20 2017 9:40 pm

Klopt. Je kunt natuurlijk ook heel principieel gaan doen. Maar als Nikon Service Center zwart op wit concludeert dat er stoot of valschade is dan is dat dus waarschijnlijk zo. Zelfs als je het niet door had.

Als je dan zelf even langs gaat om het bewijs te zien en ze kunnen duidelijk aantonen waar het probleem zit en wat de mogelijke oorzaken zijn (en 'spontaan' daar niet onder valt) dan zou ik me geen seconde bezwaard voelen om dat als valschade of stootschade op te geven bij de verzekering...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor w.wind » za mei 20 2017 10:20 pm

Even voor alle duidelijkheid, Ed geeft aan dat zijn lens geen val of stoot schade heeft. Heeft het er ook niet over gehad
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1686


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor ReneG » zo mei 21 2017 12:58 pm

djunclesam schreef:Als je dan zelf even langs gaat om het bewijs te zien en ze kunnen duidelijk aantonen waar het probleem zit en wat de mogelijke oorzaken zijn (en 'spontaan' daar niet onder valt) dan zou ik me geen seconde bezwaard voelen om dat als valschade of stootschade op te geven bij de verzekering...


Sterker nog, je hebt dan een bevestiging op papier van een gecertificeerd servicecentrum dat er sprake is van val- en stootschade (wat gedekt kan worden bij de juiste verzekering). Daar gaan verzekeraars meestal wel in mee.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor Ronald Jan » zo mei 21 2017 7:45 pm

djunclesam schreef:
George Fennes schreef:Maar het is wel een hard gelach als je een kostbaar objectief hebt en je kan 50% van de nieuwwaarde versleutelen.


Voor een paar tientjes per jaar dek je dat risico af bij een van de partners van de club.

Als je voor duizenden euro's aan apparatuur bezit is een goede verzekering altijd een goede investering als je het mij vraagt...

Ik weet niet wat je bedoeld met een paar tientjes per jaar , want ik heb mijn spullen verzekerd bij onze partner en ben toch een kleine €300 per jaar kwijt en een paar is twee maar dit zijn er dertig.
Dus ik vermoed dat niet iedereen een verzekering afsluit.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor Ad B » ma mei 22 2017 7:17 am

Hoi,
Nogmaals...
w.wind schreef:Even voor alle duidelijkheid, Ed geeft aan dat zijn lens geen val of stoot schade heeft. Heeft het er ook niet over gehad

Ed (topic starter) heeft daar (nog) geen woord over gerept.

Ook ik vind verzekeren belangrijk... €6000 verzekerd, een goede €100 premie.
Maar hier, in Ed's topic, hoeft geen verzekeringskwestie "uitgevochten" te worden... :think:
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor Vincent » ma mei 22 2017 8:14 am

Ronald Jan schreef:Ik weet niet wat je bedoeld met een paar tientjes per jaar , want ik heb mijn spullen verzekerd bij onze partner en ben toch een kleine €300 per jaar kwijt en een paar is twee maar dit zijn er dertig.


Hoe meer je verzekerd hoe duurder het wordt. Een paar doel ik niet op twee, maar je kunt voor €5500 verzekeren voor €100 per jaar. Dat lijkt me niet heel duur en helemaal geen reden om het te laten.

Dus ik vermoed dat niet iedereen een verzekering afsluit.


Dat is een eigen keuze. Veel nederlanders zijn oververzekerd op een hoop dingen, ben ik geen voorstander van maar een ongelukje met een camera is zo gebeurd, die neem je meestal overal mee naar toe. Pemiekosten tov aanschafkosten zijn dusdanig laag, daar zou je het eigenlijk nooit voor moeten laten...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor pveenstra » ma mei 22 2017 6:09 pm

Vraagje: als de eigenaar zegt dat het objectief niet gestoten of gevallen is, wat is er dan aan de hand als ze bij reparatie wel val- of stootschade constateren? Ik ga er daarbij van uit dat ieder de waarheid spreekt. Wat is dan de verklaring? Of hoe voorkom je dat dan voortaan?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor Ericb » ma mei 22 2017 6:17 pm

Volgens mij moet de leverancier, dus niet Nikon, aantonen dat er wel degelijk val of stootschade is. BW
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor pveenstra » ma mei 22 2017 6:22 pm

Hrt gaat me niet om het juridische aspect. Maar als de apparatuur zo gevoelig is, Hoe met je schade dan voorkomen? Dus niet alleen niet laten vallen of stoten maar wat nog meer?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor JurjenF » ma mei 22 2017 7:10 pm

Poehee, mijn opmerking mbt val- en stootschade heeft nogal wat losgemaakt... :shock: . Het is overigens niet mijn bedoeling geweest om reparateurs van NSP te beledigen of anderszins in een kwaad daglicht te stellen. Ik heb alleen de ervaring dat ik tot 2 x toe tegen 'val- en/of stootschade' aangelopen ben zonder dat er hier sprake van is geweest. (En verzekeren is zeker een optie maar dan moet dat wel in verhouding tot de apparatuur staan. Dus voor de één is dat een ja en voor een ander misschien een nee). Dus ja, ik heb er ook zo mijn eigen gedachten over.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor Ed van Loon » ma mei 22 2017 7:15 pm

Even voor alle duidelijkheid. Het was mijn bedoeling een ieder van jullie te informeren. Een discussie over wel of niet verzekeren staat hier los van, eveneens de integriteit van het/ de medewerkers van het Nikon Service Point.

De lens is niet gestoten, gevallen of iets dergelijks. Ik gebruik m wel veel, in- en uitzoomen moet bij gebruik en opbergen. Ook wordt deze lens het hele jaar door gebruikt, in winter en zomer, en op vakantie waar het best warm wordt. Om het uitzetten van de verschillende materialen in het objectief gebruik ik een bescherming tegen de zon.

Helaas heb ik mijn lens nog niet terug dat is de enige update tot nu toe.

Dus graag reacties die met het zoomprobleem te maken heeft, dank daarvoor.
Wildlife photography "Capture that moment, you got only one chance!"

Groeten, Ed

http://www.flickr.com/photos/edvanloon/
Gebruikersavatar
Ed van Loon

Forumlid
Berichten: 15


Locatie: Spijkenisse
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor coosc » ma mei 22 2017 7:39 pm

Beste Ed,

Een vergelijkbaar probleem heb ik gehad met een 18-70 kitlens. Het begon met een hikje midden in het zoomgebied en eindigde met een beperkt zoombereik. Bleken een paar loszittende boutjes te zijn. Achteraf een bekend probleem bij dat objectief. Ik vond dit uitgelegd op het internet met tevens daarbij een reparatiehandleiding. Omdat dit een erg goedkoop objectief is heb ik reparatie zelf aangedurfd.

Wanneer je weet wat het probleem is bij jouw objectief, wil je dit dan melden? Ik heb namelijk hetzelfde objectief.

Groeten,

Coos
coosc

Forumlid
Berichten: 284


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor Ed van Loon » ma mei 22 2017 7:43 pm

coosc schreef:Beste Ed,

Een vergelijkbaar probleem heb ik gehad met een 18-70 kitlens. Het begon met een hikje midden in het zoomgebied en eindigde met een beperkt zoombereik. Bleken een paar loszittende boutjes te zijn. Achteraf een bekend probleem bij dat objectief. Ik vond dit uitgelegd op het internet met tevens daarbij een reparatiehandleiding. Omdat dit een erg goedkoop objectief is heb ik reparatie zelf aangedurfd.

Wanneer je weet wat het probleem is bij jouw objectief, wil je dit dan melden? Ik heb namelijk hetzelfde objectief.

Groeten,

Coos
Zal ik doen Coos.
Wildlife photography "Capture that moment, you got only one chance!"

Groeten, Ed

http://www.flickr.com/photos/edvanloon/
Gebruikersavatar
Ed van Loon

Forumlid
Berichten: 15


Locatie: Spijkenisse
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor Ed van Loon » ma mei 22 2017 7:56 pm

Ben niet de enige, er zijn meerdere gevallen met hetzelfde probleem.

https://www.dpreview.com/forums/thread/ ... t-59596214

Alleen een wat snellere reparatietijd. ;-) Got the lens back after ten days at Nikon and they replaced the front lens carriage system.
Wildlife photography "Capture that moment, you got only one chance!"

Groeten, Ed

http://www.flickr.com/photos/edvanloon/
Gebruikersavatar
Ed van Loon

Forumlid
Berichten: 15


Locatie: Spijkenisse
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Defect Nikon 200-500mm

Berichtdoor Daniel123 » ma mei 22 2017 8:22 pm

Ed, ik heb er nog geen last van. Maar hoop wel voor je dat je hem snel gerepareerd terug krijgt.
Het is voor de rest een heerlijke lens.
Gebruikersavatar
Daniel123

Clublid
Berichten: 698


Locatie: Rotterdam


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten