D5200 stelt foutief scherp op lichte of donkere vlakken

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

D5200 stelt foutief scherp op lichte of donkere vlakken

Berichtdoor Sijmen » di jun 06 2017 10:06 pm

Afgelopen Zondag (1e pinksterdag) naar een vliegshow geweest om vliegtuigen te fotograferen. Begonnen met de Sigma 24-70, zonder problemen, later verwisseld voor de Nikkor 70-300 en eerst ook nog zonder problemen, totdat die ineens volledig verkeerd begint scherp te stellen bij foto's met veel lucht (veel licht). Foto's van onderwerpen op de grond gingen perfect, maar iedere keer als er veel lucht te zien was, focuste de lens op dichtbij, dus onscherp. Handmatig scherpgesteld op een vliegtuig, vervolgens de focusknop weer ingedrukt en draait er weer volledig bij weg. Heb 3 lenzen in mijn bezit en bij alle 3 gaat het verkeerd.
Dag later de sensor vanuit het menu gereinigd, waar het niet slechter van werd en wel ineens weer goed scherp stelt, maar bij de antraciete loods van de buurman, geeft die nu hetzelfde probleem als ieder bij onderwerpen in de lucht.
Inmiddels weer de sensor vanuit het menu gereinigd, maar nu is het probleem bij zowel donkere (loods) als lichte (lucht ed) onderwerpen.

Wat kan ik hieraan doen?

Bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
Sijmen

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 stelt foutief scherp op lichte of donkere vlakken

Berichtdoor Richard » di jun 06 2017 10:27 pm

Met een brandschone sensor kan het autofocussysteem volledig van slag af zijn omdat het autofocussysteem met spiegel in rust stand een eigen sensor heeft. Een mooie afbeelding daarvan staat op http://www.btobey.com/learn/autofocus.php

Met 3 objectieven waarbij de focus van slag af is lijkt de kans groot dat er iets mis is met het autofocussysteem.

Met live view gaat de focus denk ik wel via de sensor - de spiegel is immers opgeklapt, hoe gaat dan de focus?

Wat je er aan kan doen is:
o naar de winkel gaan waar je de camera heb gekocht als er garantie op de body zit.
o naar een Nikon service punt gaan, op sturen of bellen. Beverwijk is het Nederlandse punt, België of Duitsland is ook een optie als dat geografisch beter uit komt
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 stelt foutief scherp op lichte of donkere vlakken

Berichtdoor Sijmen » di jun 06 2017 10:43 pm

Vergeten te vermelden inderdaad, met live view stelt de camera wel goed scherp en ondervind ik deze problemen dus niet
Ik woon in Oost-Groningen, ik weer niet waar die in Duitsland zit, maar anders zitten ze dus niet echt om de hoek.
Camera gekocht op 20-09-2015 bij de mediamarkt, maar wel direct geregistreerd
Gebruikersavatar
Sijmen

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 stelt foutief scherp op lichte of donkere vlakken

Berichtdoor Richard » di jun 06 2017 10:54 pm

Met hoe lang garantie?

Met live view goed scherp stellen bevestigd dat er iets mis is met de autofocusmodule. Wat ik onder andere opgestoken heb met uitje bij het servicepunt is om daar vooral van af te blijven.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5200 stelt foutief scherp op lichte of donkere vlakken

Berichtdoor Sijmen » di jun 06 2017 10:57 pm

Bedankt voor de tip, maar was ook niet van plan om daar zelf mee te gaan stoeien!
Tja, hoe lang garantie? Toch wel minimaal 2 jaar hoop ik haha..
Enig idee hoe de camera aanmeld voor reparatie?
Gebruikersavatar
Sijmen

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5200 stelt foutief scherp op lichte of donkere vlakken

Berichtdoor Patrick » di jun 06 2017 11:07 pm

Als het scherpstellen fout gaat in bepaalde situaties en in andere niet zal het geen defect zijn. Bijzonder onwaarschijnlijk.

Je camera heeft licht en contrast nodig om scherp te kunnen stellen. Is dat er in de probleemsituaties?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten