Photoshop korrelig na masker

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor HannahV » vr jun 02 2017 12:40 pm

Hoi :D

Ik zal een poging doen om het uit te leggen (blond en vrouw, zet u zich schrap).

Zodra ik een selectie maak in photoshop, en bijvoorbeeld een blur toevoeg aan de achtergrond, wordt alles in het geselecteerde korrelig. Bijvoorbeeld een haar die uitsteekt en niet volledig 100% strak met de selectie eromheen zit, dus de ruimte tussen de haar en het stippellijntje van de selectie, wordt dan korrelig in Photoshop.

Een vrij extreem voorbeeld:

https://ibb.co/n5nTkv

Iemand enig idee waar het aan ligt? Ik gebruik CC2017 en LR5.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor ATOR » vr jun 02 2017 12:52 pm

Hoe maak je precies de selectie en hoe pas je de blur toe?
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor HannahV » vr jun 02 2017 12:56 pm

Ik selecteer met de quick selection tool, pas de selectie nog aan in select and mask, en voeg blur toe bij filter (gaussian blur, of doe is gek, een tilt-shift. Het gedeelte dat dan niet geblurd wordt bij de tilt-shift, is korrelig). Ik doe exact hetzelfde als de youtube tutorials, gebruik pas sinds kort PS, hiervoor alles met LR gedaan maar merkte toch dat je voor bepaalde dingen écht naar PS moet. De foto in het voorbeeld is trouwens gedaan met de druppel, om het verschil in blur/masker en korrel te laten zien.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor ATOR » vr jun 02 2017 1:25 pm

Gebruik je de Refine Edge Brush in Select and Mask? Die kan op een stipachtige manier randen verprutsen.

Maak eens een masker van de uiteindelijke selectie voordat je hem gebruikt om te blurren. Dan kun je goed zien of de stippen in de selectie al aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor Patrick » vr jun 02 2017 1:51 pm

Het niet gemaskeerde deel ziet er totaal over-verscherpt uit. Is dat zonder maskeren niet zo?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor HannahV » vr jun 02 2017 1:59 pm

Ja, alsof er korrels zichtbaar zijn door het oververscherpen, terwijl ik nog niets verscherpt heb.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor HannahV » wo jun 07 2017 3:03 pm

Ik word echt gek.. Ieder klein masker dingetje dat ik toepas veroorzaakt een vreemde korrel....
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor stefan75 » wo jun 07 2017 3:15 pm

Heb je ook de opties die boven in de balk verschijnen goed staan?
Zelf heb ik dat ik daar nog wel eens overheen wil kijken als PS iets doet wat ik niet wil / verwacht...
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor HannahV » wo jun 07 2017 3:30 pm

Ja daar zit ik inderdaad ook naar te kijken, ik heb alleen geen idee wat er dan precies aan/uit zou moeten staan..
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor ATOR » wo jun 07 2017 3:39 pm

Heb je mijn tweede post hier gelezen?
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor HannahV » wo jun 07 2017 4:02 pm

Ja, gedaan (vergeten te melden, excuus), maar kan niets bijzonders ontdekken. Ik zie wel íets van een korreltje, maar dat is bij inzoomen..

Wat me overigens wel opvalt is dat de scherpe korrel (nu) ook te zien is na brushen in LR over de achtergrond.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor ATOR » wo jun 07 2017 4:28 pm

Je schrijft dat deze korrels verschijnen als je in PS een selectie maakt. Is dat echt zo of maak je ze in LR met extreme Sharpness en Clarity settings? Het kan zijn dat ze pas opvallen als je de achtergrond iets blurt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor Vincent » wo jun 07 2017 4:34 pm

Ik heb ook het idee dat de ruis over de hele hond zichtbaar is. Lijkt er dus meer op dat je de ruis in een ruisige foto aan het blurren bent met een 'slecht' masker. Is het mogelijk dat je het originele bestand deelt, of een deel ervan?
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor HannahV » wo jun 07 2017 4:57 pm

Naar mijn idee worden ze dan pas (extra) zichtbaar.
Originele bestanden heb ik even niet bij de hand ivm nieuwe laptop.

Overigens kan het ook mijn intense lompigheid zijn, dat ik eroverheen kijk en het inderdaad probeer te verhullen met een masker. Maar toch...

Edit: hoe meer ik erover na ga denken hoe meer ik ervan overtuigd ben dat het mijn lompigheid is 8) 8) 8) Manmanman. Inderdaad. Als ik er voor de lol even overheen ga met een brush in LR met clarity op -100, blijft het eromheen gewoon exact hetzelfde maar gebruik ik gewoon een zeer crappy manier om het te verhullen.

:clap: :clap: deze schrijf ik bij op mijn lijstje (samen met een ei proberen te pellen dat nog niet gekookt was en een broodje in de oven doen terwijl die niet aan staat).
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Photoshop korrelig na masker

Berichtdoor ATOR » wo jun 07 2017 6:34 pm

Dat is geen lompigheid, het zijn de fouten die iedereen maakt die nieuwe dingen probeert. Als je begint met bewerken zie je vaak alleen wat er beter wordt. De meeste bewerkingen hebben helaas bijwerkingen die je pas gaat zien als je, zoals jij nu, kritischer gaat kijken. Iedereen die voor het eerst Clarity gebruikt gaat helemaal los op hoe geweldig veel pop er daarmee in je foto komt. Pas later ga je zien hoe lelijk het is dat er daarmee allerlei geestranden om contrastrijke contouren heen zitten en ga je het subtieler gebruiken.

Nog een paar tips:
    - Als je na LR nog naar PS gaat dan kun je beter niet eerst in LR verscherpen. Het verscherpen doe je dan pas op het laatst als je de PS file weer terug in LR importeert.
    - Wat je hier rondom de oren ziet, is dat als er geen detail aanwezig alleen de ruis verscherpt wordt. Je kunt dan beter lokaal verscherpen in PS met een masker of in LR met de Adjustment Brush. Blijf dan binnen de hond zodat je niet de ruis in de achtergrond verscherpt.
    - Gebruik bij het verscherpen in LR de Masking slider, schuif hem naar rechts met Alt ingedrukt tot er bijna geen witte dingen meer zitten op plaatsen die je niet wilt verscherpen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten