MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto spreekt jou het meest aan?

Peiling eindigde op zo jul 02 2017 2:36 pm

Richard
1
3%
Jur001
1
3%
Faiz
2
6%
Annette
0
Geen stemmen
w.wind
0
Geen stemmen
Janvis
0
Geen stemmen
HuibS84
1
3%
KeesH
0
Geen stemmen
josti
2
6%
ReinaB
2
6%
LJ-Jochem
5
14%
Jon
3
9%
Mieke53
3
9%
Belinda
0
Geen stemmen
Alex
4
11%
MarcB
11
31%
 
Totaal aantal stemmen: 35

Onderwerp:

MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor Mieke53 » vr jun 02 2017 2:36 pm

Hoi allemaal,
Dank aan iedereen die mee heeft gedaan deze maand met het thema Zwart-Wit
We gaan weer stemmen en zoals altijd mag je -maar hoeft niet-, je stemming onderbouwen of mening geven over alle foto's.

Linkje naar de zwart-wit foto's: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=67332&start=15

Linkje naar de winnaar (LJ-Jochem) van mei 2017 "Lente": http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=67154
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor LJ-Jochem » vr jun 02 2017 3:22 pm

Dank jullie wel voor het stemmen op mijn foto in het Lente thema :)

Mijn keuze gaat naar Faiz. Het gat met MarcB was maar heel klein. Toch voor Faiz want deze spreekt mij het meeste aan.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor Janvis » wo jun 07 2017 4:52 pm

Jochem heeft mijn stem gekregen, vind de diepte werking erg mooi.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor bcvthul » wo jun 07 2017 7:32 pm

Maar voor de variatie op LJ-Jochem gestemd (sorry)
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor sled9e » do jun 08 2017 10:53 am

Josti sprak mij meeste aan
-/
sled9e

Forumlid
Berichten: 144


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor NikonRose » vr jun 09 2017 4:18 pm

Ik vind MarcB erg mooi!
Gebruikersavatar
NikonRose

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor daanwijngaard » vr jun 09 2017 8:57 pm

Op MarcB gestemd zeer mooie foto knap gedaan !
Gebruikersavatar
daanwijngaard

Clublid
Berichten: 61


Locatie: drunen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor daanwijngaard » vr jun 09 2017 8:59 pm

Op MarcB gestemd zeer mooie foto knap gedaan ! :thumbup:
Gebruikersavatar
daanwijngaard

Clublid
Berichten: 61


Locatie: drunen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor schilder » vr jun 09 2017 9:07 pm

ook maar op marcB gestemd toch wel mooi vooral de details en scherpte tegen de donkere achtergrond.
Online
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor josti » vr jun 09 2017 10:31 pm

Geïnspireerd door mijn gebrekkige kennis van zwart-witfotografie :eh: , een ander draadje en natuurlijk door de ingezonden foto's maar een keer een uitgebreidere beoordeling van de foto's. Hopelijk heeft iedereen er wat aan.

Richard: wat mij bij deze foto aanspreekt is het moment en het verhaal erachter en vooral de fraaie luchtpartij
Jur001: mooie macrofoto met een prima compositie. Weer eens een andere foto dan de standaard pluizenbol. Prettig bokeh. Het enige wat ik jammer vind is de iets lichtere baan aan de linkerkant. Die trekt mijn aandacht net iets te veel.
Faiz: toen deze geplaatst werd, was mijn eerste gedachte: dat is 'm! Mooie belichting en het moment prima gevangen. De lichte zak aan de rechterkant van zijn jasje, zou van mij ook onzichtbaar mogen zijn.
Annette: leuk moment met mooie lijnen van het water. Ik mis de scherpte op het meisje en de lichte partijen zijn wat uitgebeten.
w.wind: een beeld van de solextour neem ik aan. Als je zelf als model had geposeerd (of een andere ncn'er met een karakteristiek hoofd) had hij hoge ogen gescoord bij mij. Nu door de pop spreekt hij mij minder aan.
Janvis: prima portret waarbij de man goed loskomt van de achtergrond. Ik kan niet helemaal ontdekken of hij naar zijn buurman/vrouw kijkt of in de lens. Als ik zijn gezichtsuitdrukking goed interpreteer, is dat het eerste. Dan had ik de buurman/vrouw iets duidelijker in beeld willen zien. Als hij echt poseert, dan mag de buurman/vrouw eraf van mij.
HuibS84: leuke foto van een stukje nostalgie. Ik vind de rechterkant wat krap. Als je een stapje naar rechts had gedaan, zou dat de foto beter maken volgens mij.
KeesH: deze foto spreekt mij ook wel aan. Leuk dat analoog ook weer zo'n opleving kent. Ik weet niet hoe je dit digitaliseert, maar de afwerking kan beter. Tenzij je dit bewust zo wilt laten omdat het analoog is. Anders kan er wel wat aan vlekjes en stofjes gedaan worden.
josti: mijn favoriet deze maand haha. Ik hoor wel wat jullie ervan vinden.
ReinaB: ik ben geen echte dierenvriend en heb niet zoveel met hondenfoto's, maar deze spreekt mij zeker aan. Mooi scherp en de door de grijze haren wordt ik door de foto heen geleidt. Mooi portret met een fraai contrast.
LJ-Jochem: op zich ben ik wel een fan van foto's met mooie lijnen zoals hier. Toch spreekt deze mij minder aan dan ik zou denken. Ik mis wat contrast en als ik hem inzoom, wordt hij voor mijn gevoel beter.
Jon: hier vind ik het contrast weer prima in orde. Ik merk dat ik daar wel van houd. Het moment vind ik mooi gevangen en de compositie prima. De dame lijkt iets scherpte te missen.
Mieke53: mooi, contrastrijk stilleven. Niets mis mee. De lijnen leiden mij de foto in en de sprekende lucht maakt het af.
Belinda: ook een fijn portret qua belichting, scherpte en bokeh. Wat ik jammer vind is de gezichtsuitdrukking van de man. Van mij hoeft niet iedereen lachend op de foto, maar deze heer kijkt mij een tikkie te... boos?
Alex: heerlijke compositie en goed gebruik gemaakt van de spiegeling, althans zo lijkt het. Intrigerend beeld waar ik langer bij blijf hangen.
MarcB: rust,verstild, scherp, goede compositie, de kracht van het weglaten. Allemaal termen die in mijn hoofd komen bij deze foto.

En dan moet je ook nog stemmen :problem:: moeilijk deze maand omdat alle foto's zo verschillend zijn. Toch zijn er voor mij vijf favorieten; Faiz, Jochem, Jon, Alex en Marc. Bij alle drie blijf ik langer kijken en elk van deze vijf heeft iets wat mij aantrekt. Uiteindelijk kies ik voor de foto van Alex.

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor Alex » zo jun 11 2017 10:07 pm

@josti

Was idd een spiegelende wand; ik kreeg nog een opmerking van de zaalwachter omdat ik afsteunde op de wand.

Fijn dat je het kan waarderen
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor Mieke53 » zo jun 11 2017 10:49 pm

Jos,
Super dat je weer zulk mooi en leerzaam commentaar geeft.
Dank!
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor Mieke53 » di jun 20 2017 11:50 pm

Je gaat goed Marc.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor edrocket » di jun 27 2017 9:21 am

Omzetting naar zwartwit is moeilijk en doet soms afbreuk aan een foto en soms mist kleur gewoon. Ik vind er bij deze opdracht een aantal heel sterke foto’s bij.

Mijn vijf favorieten:
Alex’ La Poupee. Valt voor mij veel in te zien. Pas na een paar keer kijken zag ik hoe het echt zat met het tegenlicht en de reflecties. Minder fraai vind ik dat de silhouetten samenvallen met de raamstijlen.

Faiz’ was bij de eerste blik een gedoodverfde winnaar. Goed onderwerp, mooie techniek, sterke foto om zonder kleur te doen.

Annettes meisje op het strand voelt als pure nostalgie. Mooie lijnen, mooie horizon. Er wordt vaak gesteld dat kinderen het sterkst op ooghoogte kunnen worden vastgelegd. In dit geval voegt het hoge standpunt voor mij iets toe aan het nostalgisch gevoel. Dat de foto niet helemaal scherp is, doet er voor mij niet toe. Sterker nog, ook dat voegt iets toe. Kleur zou afleiden, zwartwit is de perfecte keus. De lichte vignettering neem ik op de koop toe.

Jons ‘passing by’ roept bij mij meteen het gevoel van klassieke straatfotografie uit de vorige eeuw. Knappe foto met een goed gevoel voor compositie en een goede beheersing van techniek.

Josti’s foto is erg krachtig. Er gaat veel energie van uit het onderwerp zelf. De vormen en patronen vind ik mooi, al vechten de ruitjes om voorrang met de golven van het wasbord.

Ik heb op Jon gestemd.
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO mei 2017, Beoordelen foto's - "Zwart-Wit"

Berichtdoor Mieke53 » di jun 27 2017 11:30 am

Moeilijke keuze. Vond ze allemaal wat hebben.
Uiteindelijk voor Richard gekozen.
Mooie sobere foto.

Faiz, pracht foto.
Jos, ook heel.mooi, je was mijn tweede keuze.
Flessenpost ook mooi. Roept inderdaad vorige eeuw-gevoel op.
Jochem, strakke foto.

Maar nogmaals ik vond het allemaal erg mooie foto's.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten