Projectje: De Lijsthond

Onderwerp:

Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor HannahV » vr jun 09 2017 6:47 pm

Gegroet :)

Ik dacht bij mezelf, waarom ook niet eigenlijk. Dus opende een topic hier, zodat de mede-nikonschutters op de hoogte kunnen blijven van iets waar ik met veel passie mee bezig ben. Als jullie dat leuk vinden natuurlijk, zo niet, sorry :D

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat 'bepaalde hondenrassen' nogal in opspraak zijn gekomen de afgelopen tijd. 21 van deze rakkers zijn op een lijst gezet door de Overheid. De honden van deze rassen zonder stamboom zullen met hun baas op cursus moeten. Is daar dan iets mis mee? Nou, nee, dat vind ik niet; het wordt wel eens tijd dat er wat gedaan wordt aan honden afkomstig van fokschuren die gekocht kunnen worden door Jan en alleman, die eigenlijk niet weet hoe hij moet omgaan met bepaalde raseigenschappen. Maar waar ik mij dan wél aan stoor, dat is de toon waarmee bepaalde nieuwsitems geschreven worden. 'Onze rassen' kunnen geen goed meer doen, nieuwsitems worden voorzien van een plaatje van een bebloede bek van een grote hond. Het is dan ook niet gek dat men angstig wordt door al deze berichten; er is immers weinig positiefs te zien of lezen over honden die voldoen aan bepaalde kenmerken.
En dus kwam ik het idee om dat te doorbreken. Niet helemaal natuurlijk, dat lukt nooit, maar als ik ook maar iets kan doen om mensen hun geliefde hond gezellig en vrolijk op de foto te zetten... dan grijp ik die kans.

Ik plaatste dus een oproep op Facebook voor eigenaren van honden die op de lijst staan. Binnen een week 1000 reacties, ongelofelijk. 7 Juni kwam dus de eerste hond langs.

Dus.. Als er animo voor is..... dan plaats ik hier regelmatig een update en wat plaatjes van deze fotoserie. Pak je vrijmibo-borreltje erbij, hier komen vrolijke brede bekken.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor mozes » vr jun 09 2017 7:15 pm

Yess please.....
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor Highlander » vr jun 09 2017 7:34 pm

Goed plan, succes bij de uitvoering :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor HannahV » vr jun 09 2017 8:28 pm

Hee animo :) welkom.

De eerste kwam dus op dinsdag haar vrolijke gezicht laten zien. Dit is Jersey, anderhalf jaar en heel gezellig.

AfbeeldingJersey by Hannah Verhoeven, on Flickr

Nikon d7000, 50mm f/1.4. Trouwens een heerlijk objectiefje voor deze dingen. Kneiterscherp en de lichtsterkte kwam goed van pas met dat slechte weer van de afgelopen week. Dat plastic neem ik voor lief.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor HannahV » vr jun 09 2017 11:48 pm

Over de volgende twijfel ik nog wat. Ergens vind ik hem wel wat hebben. Zina (de hond :)) kijkt zo mooi en ik vind de sfeer van de foto wel prettig, maar weet niet wat ik er verder van vind. De compositie is niet je van het. Maar ergens blijf ik ernaar kijken.

AfbeeldingSweet by Hannah Verhoeven, on Flickr
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor DannySan » za jun 10 2017 12:57 am

Wat 'n mooi initiatief over een zeer controversieel onderwerp...
De tante van mijn dochter (12) heeft 2 van deze 'rakkers' van het formaat 'OMG' maar als ze daar op bezoek gaat ligt ze bij ze in de bench; wordt compleet 'schoongewassen' door ze en ze luisteren braaf naar ieder commando en zelfs met alleen een vingerwijzing worden deze dames (die elk meer wegen dan mijn dochter) op hun plaats gezet.

Maar okay, back to the foto's:

Foto 1 is érg leuk! De speelsheid en interesse knalt er vanaf; helemaal super!
Ik dénk dat ik wel weet wat er bij foto 2 'mist'... de staart....
En dat is niet 'dom' bedoeld, maar met die erbij heb je meer een feel met wat de hond voelt; want deze blik zweeft tussen 'hey wat is daar' en 'hey wat is daar wat mij misschien aanvalt en vertrouw ik dat wel'. De staart zou uitkomst bieden voor wat betreft 'state of mind'.

#aanvulling: ik ben echt geïnspireerd door je idee, wellicht dat ik dat hier in de omgeving ook wel wil doen; als ik zo vrij mag zijn :oops:
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor Frankie » za jun 10 2017 8:47 am

Gaaf idee en lekker die eerste foto. Succes !
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor HannahV » za jun 10 2017 11:36 am

Bedankt voor de reacties :)

@DannySan:
ja zeker doen, spread the word hahaha. Is alleen maar goed.

Ik mis ook nog wel iets. Het is meer denk ik dat de andere foto's van deze hond te 'eng' zijn met die grote open bek ('t is meer een brede lach). Ik hou ervan, maar voor een ander kan het alsnog best angstaanjagend zijn denk ik. Deze is het onschuldigst. Maar de foto moet wel goed zijn vind ik. Zal vanmiddager weer even voor gaan zitten.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor Vincent » za jun 10 2017 3:24 pm

Als je foto 2 bijcropt tot boven de lichte vlek onder zijn buik, dan kijkt hij wat mij betreft al een stuk rustiger. Nu wordt mijn aandacht onbewust getrokken door de linker onderzoek.

Misschien kun je de shadows ook heel iets optrekken om iets meer doortekening in de hond te krijgen.

Verder leuk project. Ben benieuwd naar het vervolg.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor Peter » za jun 10 2017 4:22 pm

Gek hè
Heb zelf 2 staby honden. Ben me hele leven al omringd met honden. Het karakter van een hond zegt meer over de fokkers en of baasjes dan de hond zelf. Ze zouden een ieder verplicht een cursus moeten laten volgen. Daar doe je primair je huisdier een groot plezier mee. Het is namelijk niet de hond die op cursus moet. Ik zou de hond wel meenemen, dat dan wel weer :-)

Succes met je initiatief
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor Robert » za jun 10 2017 4:52 pm

Mooi project Hannah, ik zou van de 2e foto een portrait gemaakt hebben,
Als je hem niet mooi vindt haal ik hem weer weg. De eerste is fantastisch.

0,7 stop meer belichting, zo is het histogram beter. hooglichten en schaduwen wat aangepast:

Afbeelding
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor John'47 » za jun 10 2017 6:27 pm

Ik vind het als fotoproject ontzettend leuk gevonden. Je kunt er heel wat van maken en je verhaal zet me wel aan het denken.
Ik realiseer me dat als ik een hond van een van deze rassen aan zie komen, dat ik daar soms wel wat ongemakkelijke gevoelens bij heb. En dat komt denk ik niet door de honden zelf die vrij stoïcijns op mij overkomen, maar wel door sommige van hun baasjes, die wat mij betreft dan uitstralen: ik voel me zo onzeker als de pest, maar kijk maar uit voor mijn hond.
Wat dat betreft zou ik wel benieuwd zijn naar de baasjes van de door jou te fotograferen honden. In de buurten waar ik vaak kom valt toch wel minstens de helft van de baasjes in een categorie waar ik liever voor oppas.
Misschien kun je ook dat beeld bijstellen.
Overigens vind ik je eerste twee portretjes van behoorlijk grappige beesten.


John
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor Marten » za jun 10 2017 6:40 pm

Suggestie: ook de baasjes fotograferen. Een dubbelportret?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor Peter » za jun 10 2017 7:09 pm

Ze zeggen wel eens dat de hond op zijn baas lijkt. Of andersom. Kan me trouwens wel vinden in de woorden van John, zonder trouwens een ieder over een kam te scheren. Het grappige is dat ook honden blijkbaar hun voorkeur hebben. In ieder geval wel mijn honden. Die lopen er met een boog om heen. Onbekend maakt onbemind, ook in de dierenwereld.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor Richard » za jun 10 2017 9:10 pm

Heel mooi initiatief Hannah!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten