op zoek naar monopod statief een ball statiefkop

Discussies over statieven

Onderwerp:

op zoek naar monopod statief een ball statiefkop

Berichtdoor phavi » zo jul 03 2016 8:18 pm

Doordat ik nu moet fotograferen vanuit een rolstopel ben ik op zoek naar een monopod statief zodanig dat ik het fotoapparaat niet meer hoef vast te houden.
Waarom geen tripod? Omdat er tussen de steunen van de rolstoel geen plaats genoeg is.
Verder zou ik daarop een ball statiefkop willen plaatsen omdat ik niet meer zelf zo goed kan bewegen.
En daarbij een grip dat ik daarmee de kop kan draaien.
Welke zouden jullie kuezes zijn?
Ik vond reeds de Novoflex BALL 30
en als statief o.a. SER.5 6X MONOPOD 4 S. G-LOCK of de Sirui P-326 carbon monopod maar met een grip want mijn verminderde motoriek laat mij niet meer toe
om schokloos de camera te verdraaien.

Bedankt voor alle inspanningen en hopelijk tot gauw,
Groetjes,
Phavi
phavi

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: op zoek naar monopod statief een ball statiefkop

Berichtdoor Vincent » zo jul 03 2016 8:29 pm

Als kracht een probleem is dan weet ik niet of de draailocks echt een goede oplossing zijn. Dat moet je zelf even proberen. Als je er een lichte ste op plaatst (wat ik uit jouwe andere topics opmaak) dan maakt het vrij weinig uit welke monopod je neemt. Pas bij grote zwaardere sets maakt stevigheid echt een verschil. Hoogte is bij gebruik vanuit een rolstoel in elk geval ook geen belemmering. Je kunt een hoop geld besparen door niet voor de gitzo te gaan, dat is echt overkill in jouw situatie.

Is het trouwens geen beter idee om de camera áán de roltoel te monteren, bijvoorbeeld met een Manfrotto magic arm op een superclamp (met een balhoofd erop). De magic arm kun je positioneren zoals jou het beste uitkomt, maar hoef je dan niet steeds in te schuiven en op te bergen als je wilt verplaatsen. En als jouw rolstoel stevig staat doet hij gelijk dienst als een prima statief waardoor je ook lange sluitertijden kunt schieten mocht je dat willen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: op zoek naar monopod statief een ball statiefkop

Berichtdoor ATOR » zo jul 03 2016 8:56 pm

Je zou op zoek kunnen gaan naar een videokop, dat is een gedempte statiefkop met een handvat eraan. Daar zou je meteen je remote control op kunnen bevestigen.

Zoals djunclesam al zei: maak dan die kop vast aan je rolstoel. Dat is een ideaal stabiel fotoplatform, veel stabieler dan een monopod. En als je gaat filmen heb je meteen een video camera dolly.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: op zoek naar monopod statief een ball statiefkop

Berichtdoor John Jansen » ma jul 04 2016 9:45 am

Neem eens contact op met Cameranu deze mensen hebben bijzonder veel ideeën voor speciale aanpassingen.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: op zoek naar monopod statief een ball statiefkop

Berichtdoor JvdKooij » ma jul 04 2016 9:47 am

je kan ook contact opnemen met Marco de Jong, die maakt het gewoon zelf: http://www.mdjfotografieshop.nl/
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: op zoek naar monopod statief een ball statiefkop

Berichtdoor Richard » di jun 13 2017 7:41 pm

Is deze gemotoriseerde gimbal misschien iets?: https://www.kamera-express.nl/product/1 ... martphone/
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: op zoek naar monopod statief een ball statiefkop

Berichtdoor evelakes » di jun 13 2017 9:23 pm

Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: op zoek naar monopod statief een ball statiefkop

Berichtdoor Nikkormaat » di jun 13 2017 9:57 pm

Tof, Evelakes. Ik denk dat enkele gehandicapte fotografen met spiegelreflexen op mijn werk er misschien mee geholpen zijn. Ik heb Phavi al eens een PB gestuurd met hetzelfde advies als van Vincent. Beugel op de rolstoel in combinatie met een raamstatief. Die mogelijkheid wordt op mijn werk veel voor compactcamera's gebruikt.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten