Manfrotto Be Free MKBFRC4-BH

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Manfrotto Be Free MKBFRC4-BH

Berichtdoor PeeJees » za jun 24 2017 11:50 pm

Hallo,

Iemand ervaring met dit statief?
https://www.manfrotto.nl/befree-carbon- ... head-black

Ik zou het mee op reis willen nemen en gebruiken met een D500 en de 70-200

Groeten,
Paula
Nikon dSLR (DX high end) | Nikon glaswerk | Manfrotto accesoires
Gebruikersavatar
PeeJees

Forumlid
Berichten: 26


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Manfrotto Be Free MKBFRC4-BH

Berichtdoor ReneG » zo jun 25 2017 12:00 am

Leuk ding, maar dat is waarschijnlijk niet stabiel/stevig genoeg voor die combi. Ik heb ernaar gekeken maar vond het niet stabiel genoeg, zeker niet met de 70-200.

Als stelregel is het gewicht van je lens + camera + 1 kg. +1 kg voor elke 100mm . Dat komt dan neer op minimaal 5-6 kg. voor je set.

Ik ben zelf een Manfrotto-fan (al doe ik wel overal Arca-Swiss compatible platen van RRS op). Ik zou dan eerder eens kijken naar een Manfrotto 190GO Carbon 4-sectie of een MT190CXPRO4; ik gebruik de voorganger daarvan als reisstatief; die is maar ietsje zwaarder en langer (6cm.) maar kan 7 kg. dragen. Ik gebruik een voorganger ervan als reisstatief en dat werkt afdoende. Er moet dan nog wel een kop bij die ook minimaal 7 kg kan dragen, maar voor iets meer geld ben je er al.

Verder vermoed ik dat er voor die prijs nog wel wat alternatieven zijn, zoals van Siriu. Ook heb ik recent een mini-hout statief gezien wat niet erg licht maar wel erg compact was. Merk weet ik helaas niet.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Manfrotto Be Free MKBFRC4-BH

Berichtdoor MarcoEos70D » zo jun 25 2017 2:20 pm

ReneG schreef:Ook heb ik recent een mini-hout statief gezien wat niet erg licht maar wel erg compact was. Merk weet ik helaas niet.

Berlebach, misschien? Zoiets als dit?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Manfrotto Be Free MKBFRC4-BH

Berichtdoor ReneG » zo jun 25 2017 3:35 pm

Ja dat was hem.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Manfrotto Be Free MKBFRC4-BH

Berichtdoor PeeJees » ma jun 26 2017 3:04 am

Bedankt voor je reactie ReneG
Ik was er al bang voor dat de Be Free niet zou voldoen, nadat ik een recensie op B&H had gelezen was dat ook al wel duidelijk. Deze persoon had meerdere incidenten gehad waarbij camera en lens beschadigd was.

Bij ons thuis hebben we al een 190CXPRO4 gekocht 3 jaar geleden toen we naar Cuba gingen, alleen gaan we van de zomer tegelijkertijd apart naar het buitenland waardoor we toch nog een tweede of eigenlijk derde statief moeten kopen. Dus uiteindelijk is mijn keus ook op de 190GO carbo 4 gevallen. Nu wil ik voor beide statieven een lichtere balhoofd hebben dan die ik nu heb dus denk aan een MHXPRO-BHQ2 of 496RC2.
Nikon dSLR (DX high end) | Nikon glaswerk | Manfrotto accesoires
Gebruikersavatar
PeeJees

Forumlid
Berichten: 26


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Manfrotto Be Free MKBFRC4-BH

Berichtdoor ReneG » ma jun 26 2017 11:57 am

Ik heb er zelf een 498RC op zitten (met een arca swiss plaat, maar dat doet er niet zo heel erg toe). Ik heb de 8kg. versie gekozen omdat de kop meestal iets kritischer is dan het statief zelf. Een setup is zo zwak als zijn zwakste component.

Ik zou in dit geval dus kiezen voor de MHXPRO-BHQ2 (ik heb het grote broertje daarvan op mijn grote statief zitten). 10 kg. draaggewicht en erg licht. De 496RC2 zou ik niet nemen, die kan maar 6 kg. aan.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Manfrotto Be Free MKBFRC4-BH

Berichtdoor ATOR » ma jun 26 2017 3:25 pm

Naast een Manfrotto 498RC2 heb ik een Sirui K-30X balhoofd en die laatste werkt veel lekkerder. De Sirui draait soepeler en gedempter, de frictie werkt, hij verandert nauwelijks van positie als je de boel vastdraait en er zit een minimum frictie instelling op zodat je niet per ongeluk de kop te los draait. Als lichtgewicht optie heb ik een Sirui K-10X en ook die werkt prima met een 70-200. Sirui is helaas niet zo degelijk, mijn tien jaar oude Manfrotto ziet er beter uit dan mijn half jaar oude Sirui die al teveel krassen en lakbeschadigingen heeft.

Als reis/trektocht statief gebruik ik een Gitzo GT1545T traveler statief. Vier beensegmenten waarbij je de benen over de middenkolom en kop heen vouwt en zo een 43cm pakhoogte krijgt van 1 en een beetje kilo. Die is verbazend stabiel en heeft geen enkel probleem met een 70-200mm, helemaal als je de middenkolom niet uittrekt. Nu is dit niet zo'n budgetvriendelijke optie, je zit met het "stabiel, lichtgewicht, goedkoop, kies er twee" dilemma. Meerdere merken (Sirui, Mefoto, enz.) hebben zo'n zelfde type reisstatief, het is dan alleen de vraag of die stabiel genoeg zijn voor je. Wat inpakken en meesjouwen betreft is zo'n type een stuk compacter en comfortabeler dan een normaal statief.

Normaal vs Travel statief, 75cm hoog 2 nog wat kilo vs 43cm hoog 1 en een beetje kilo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Manfrotto Be Free MKBFRC4-BH

Berichtdoor PeeJees » di jun 27 2017 1:07 am

Bedankt ATOR!

Vandaag bij Kamer-Express geweest en inderdaad die Sirui K-20 bekeken mooi balhoofd en inderdaad qua instellingen e.d. top!
Denk dat dit een goed licht gewicht kop is. Daarnaast daar ook gekeken naar de SIRUI T-2205X. Dit statief is ook aan de prijs 329 euro. Lees er wel goede verhalen over en is ongeveer 10 cm korter dan de 190GO Carbon 4-sectie. Ondanks het feit dat ik de Gitzo voor 549,00 euro kan krijgen is deze toch wel wat boven mijn budget...

Denk dat de combi Manfrotto 190GO Carbon 4-sectie plus Sirui K-20 een goed alternatief zouden kunnen zijn.
Nu nog opzoek naar een goede/lichte tas waar ik mij spullen in kan vervoeren en nog wat ruimte heb voor wat spulletjes voor mij en mijn dochtertje
Nikon dSLR (DX high end) | Nikon glaswerk | Manfrotto accesoires
Gebruikersavatar
PeeJees

Forumlid
Berichten: 26


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Manfrotto Be Free MKBFRC4-BH

Berichtdoor Kees H » di jun 27 2017 7:03 pm

Ik ben heel tevreden met mijn Sirui T-2204x. paar cm langer ingeklapt dan de 2205
vond stabiliteit met 4 segmenten beter dan met 5 segmenten (de onderste worden steeds wat dunner)

D8x0 met 70-200 of 300f4 geen enkel probleem
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten