CPU-contacten verschil tussen 8 - 10

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

CPU-contacten verschil tussen 8 - 10

Berichtdoor Nikkormaat » di jun 27 2017 4:49 pm

Het viel mij op dat de recent aangeschafte converter en objectieven en een al wat oudere 105mm micro allemaal10 cpu-contacten hebben. Mijn D750 inclusief de 24-120mm hebben er slechts 8.
Is er iemand die mij kan vertellen welke van de 2 extra functies in de recentste objectieven door mijn camera niet worden benut?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CPU-contacten verschil tussen 8 - 10

Berichtdoor gijs sandberg » di jun 27 2017 5:00 pm

Beste N,
Inderdaad, sommige objectieven hebben tien cpu contacten.
re: Is er iemand
Nikon zelf natuurlijk, maar die beschouwen dat soort zaken als bedrijfsgeheim.
Zelfs de betekenis van 1-8 vergt speurwerk, in een enkel technisch handboek staat enige toelochting.
Mogelijk zijn contacten 9 en 10 gewoon gedefinieered voor toekomstig gebruik.
Overigens heb ik nog noooit een body gezien met meer dan acht contacten.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

CPU-contacten verschil tussen 8 - 10

Berichtdoor Vincent » di jun 27 2017 5:14 pm

Het makkelijke antwoord Gijs ;)

Met een beetje zoekwerk is een hoop te vinden. Sterker, de derde link in Google (en de tweede link in Google, plus 1x doorklikken)...

http://hpgarland.blogspot.nl/2008/12/ni ... tacts.html

9 en 10 zijn voor gebruik met teleconverter.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CPU-contacten verschil tussen 8 - 10

Berichtdoor Nikkormaat » di jun 27 2017 9:40 pm

Hartelijk dank Vincent. Compleet over het hoofd gezien dat het aantal in- en uitwendige contacten bij de converter verschilde.
Voor geïnteresseerden het tekstdeel over de converters.

Nikon AF-S (and older AF-I) lenses have 10 contacts. Two of these are for use with teleconverters. AF-S teleconverters have 10 contacts on the front (lens side), and 8 on the camera side. The two contacts let the converter send a "hi, I'm a 1.4x teleconverter" message to the lens. This allows the lens to send a "I'm not really a 105mm f2.8 macro, I'm really a 147mm f4 macro" to the camera. Even AF-S lenses that aren't normally used with teleconverters, like the 12-24mm f4 DX, have 10 pins, and often work properly on Kenko teleconverters.


Ik heb de teleconverter vanwege de aanwezige andere brandpunten nooit met die 24-120mm in combinatie met de 1.4 x teleconverter gebruikt. Toen ik dat net toch probeerde bleek het meteen logisch waarom de 24-120mm in tegenstelling tot de andere objectieven slechts 8 contacten heeft. De achterste lens van de 24-120mm steekt in tegenstelling tot bij de andere objectieven zover naar achteren uit dat de voorste lens van de teleconverter niet bij de lens naar binnen kan.
Kortom een 24-120mm kan niet op een Nikon 1.4 x teleconverter worden gekoppeld en dan heeft het ook geen enkele zin om het objectief van 10 in plaats van 8 contacten te voorzien.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op wo jun 28 2017 7:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CPU-contacten verschil tussen 8 - 10

Berichtdoor Ad B » wo jun 28 2017 7:24 am

Hoi,

een Nikon 1.4 past niet, althans, je kunt dan niet naar 24 mm gaan...
Echter, een after-market extender past wel, b.v. de Kenko PRO300 DGX 1.4X
Deze werkt ook goed met een 24-120 F4 lens, het hele zoombereik.
Het gevaar van gebruik maken van een Nikon extender op deze lens, is dat het glas van de lens en extender tegen elkaar aan gaan.
Met een behoorlijke kans op beschadigingen...
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CPU-contacten verschil tussen 8 - 10

Berichtdoor Nikkormaat » wo jun 28 2017 7:56 am

Ad B. Tekst aangepast in, "kan niet op een NIKON 1.4 x".
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten