Ik ben kort geleden van de D750 naar de D500 gegaan (en heb D7100 als back-up). Als je veel hoge ISO moet schieten is de D750 altijd wel beter. Maar het verschil is niet heel groot meer t.o.v. de D500.
Wat me het meeste stoorde aan de D750 is de bouw van de body (niet pro), dat heb ik nu weer bij de D500 terug.
De autofocus is wel beter bij de D500 en hij is aanzienlijk sneller dan de D750. Dat kan met concerten wel van pas komen.
Denk dat qua beeld bij lage ISO niet veel verbetering gaat zien bij de D500 t.o.v. de D7100. De D750 is wel FX en heeft een net iets rustiger beeld voor mijn gevoel. Al is dat wel miniem.
Ik had geen specifieke reden om mijn D750 body te wisselen.
Doe wat meer sportfotografie (omdat zoontje op voetbal zit) en was benieuwd hoe de D500 zou zijn, en heb het gewoon maar geprobeerd. Hij bevalt prima en doet niet echt onder t.o.v. de D750 in mijn mening. Wel merk je verschil met de corpfactor. Ik heb de laatste 5 jaar FX geschoten en dan is het wel even wennen aan de aantal mm. Maar daar heb jij geen last van. Ik vergis me nu wel eens in welk objectief ik erop moet zetten.
De D800E is een heel ander verhaal.(heb ik ook gehad, althans de D800) Redelijk langzaam, grote bestanden (die ik eigenlijk maar zelden nodig had en veel ruimte in beslag namen.) en met ongeveer 20.000 foto in een jaar tikt dat redelijk aan. Wel is het fijn dat je redelijk kan croppen in foto's zonder dat je echt kwaliteit verliest.
grootste voor en nadelen in mijn mening en voor mijn fotografie soort: (dit kan dus voor iemand anders weer heel anders zijn)
Voordelen D750
- Minder ruis bij hoge iso.
- "kleine lichte body"
- Allrounder
Nadelen D750
- Geen pro body
- niet supersnel (maar zeker goed genoeg voor het meeste werk)
- Wel AA filter
Voordelen D500
- 10fps
- AF systeem dat snel is en over de hele breedte loopt van de zoeker. (wel problemen buitenste rij bij de 18-35mm van sigma)
- Pro Body
- geen AA filter.
Nadelen D500
- geen FX
- meer ruis dan D750 (al is het niet veel)
- XQD en SD (jammer dat het niet 1 soort is)
Voordelen D800E
- grote bestanden en hoge kwaliteit
- Pro body
- FX
- geen AA filter
Nadelen D800E
- relatief langzaam t.o.v. de andere twee
- grote bestanden (nemen veel ruimte in en langzame workflow als je veel foto's maakt)
- Duur (ook tweede hands nog.) en al oud.
Pfffff.. het zijn allemaal mooie camera's en heb bij alle geen grote belemmeringen gehad. ze zullen alle 3 een duidelijke verbetering zijn t.o.v. de D7100. De foto die je maakt is uiteindelijk het belangrijkste en dat kan met alle 3 de camera's en ook de D7100 die je nu hebt. Sommige dingen maakt het alleen wel makkelijker of iets beter met één van deze camera's. Ze zijn alleen alle 3 best nog wel verschillend.
Als je een allrounder moet hebben dan zou ik toch voor de D750 gaan. Deze heeft van alles wat en zit overal tussenin.
Maar omdat je glas DX is zou ik dan toch maar voor de D500 gaan. Denk dat als je gaat wisselen je veel duurder uit komt dan je denkt. Goede ultra groothoek voor FX is erg duur (en al het andere glas ook).
Mocht je toch voor de D750 gaan....
digimaxx heeft ze in de aanbieding voor €1600,-