D90 vervangen

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D90 vervangen

Berichtdoor Maaikiehhh » zo jul 16 2017 12:11 pm

Terug van weggeweest.
Ik zit erover te denken om mijn d90 te gaan vervangen, wil toch weer mee bezig gaan met fotografie.
Nu was mijn keuze gevallen op een d7200, maar afgelopen vrijdag naar de fotozaak om voor de d7200 te kijken en mogelijk te kopen kwam de verkoper met een
ff d610 occasion aanzetten. Ik heb me eigenlijk nooit echt in de verdiept en dus ook geen ff meegenomen in de keuze van een potentiële nieuwe camera. Nu heeft hij het een en ander uitgelegd, maar vind ik het nog steeds erg moeilijk wat nou wijs is. Mijn voorkeur ligt bij een nieuwe camera, maarja wat is slim/wijsheid. Ben uiteraard al wezen googlen en ook hier op het forum wezen zoeken, maar kom er niet uit.

Misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Groetjes Maaike en Dogs

Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm
Maaikiehhh

Forumlid
Berichten: 272


Locatie: Amstelveen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 vervangen

Berichtdoor Stijn Smits » zo jul 16 2017 12:20 pm

met jouw objectieven is een d7200 handiger, je 18-105 en je 10-20 zijn geen lenzen die bedoeld zijn voor fullframe.

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 vervangen

Berichtdoor Maaikiehhh » zo jul 16 2017 12:24 pm

Stijn Smits schreef:met jouw objectieven is een d7200 handiger, je 18-105 en je 10-20 zijn geen lenzen die bedoeld zijn voor fullframe.

Groet Stijn


Klopt, dat wist ik idd.
Maar aangezien er sowieso een lens bij moet komen ipv de 18-105mm, omdat mijn vriend met de d90 gaan fotpgraferen is dat niet persé het probleem.
Maar zit meer met dat ik vis Google niet veel wijzer word qua prijs verschil tussen dx en ff lenzen.
En wat handiger is qua specificaties etc.
Groetjes Maaike en Dogs

Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm
Maaikiehhh

Forumlid
Berichten: 272


Locatie: Amstelveen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 vervangen

Berichtdoor Cookie1397 » zo jul 16 2017 2:58 pm

Ik zou het bij de D7200 houden, dijk van een camera waar helmaal niets mis mee is en zeer waarschijnlijk aan al jouw wensen voldoet.
Tenzij jij jezelf hebt verdiept in het verschil tussen full frame (D610) en cropcamera (D7200) en je zo wie zo al een full frame camera zou ik die in mijn keuze meenemen.
Anders is de D7200 een heel goede keuze. Waarschijnlijk hebben ze een inruilcamera waar men vanaf moet.
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op zo jul 16 2017 3:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 vervangen

Berichtdoor Cookie1397 » zo jul 16 2017 3:02 pm

Ik zou het bij de D7200 houden, dijk van een camera waar helmaal niets mis mee is en zeer waarschijnlijk aan al jouw wensen voldoet.
Tenzij jij jezelf hebt verdiept in het verschil tussen fullframe (D610) en cropcamera (D7200) en je zo wie zo al een fullframe camera zou ik die in mijn keuze meenemen.
Anders is de D7200 een heel goede keuze. Bovendien is De D610 een instapper voor fullframe en de D7200 is een Semi pro DX formaat camera
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 vervangen

Berichtdoor Maaikiehhh » zo jul 16 2017 3:50 pm

Dank voor je reacties @Cookie1397. Ik ben nogal een twijfelaar en dacht eruit te zijn na lang wikken en wegen.
En eigenlijk met de intentie van ik koop de d7200 naar de winkel gegaan met enige twijfel, want het is toch veel geld. En het eerste wat de verkoper zei ik heb ook een ff d610 occasion liggen met een hele uitleg erbij.
Heb zowel de d7200 als de d610 vastgehad. En beide voelde goed in de hand. Maar eigenlijk wilde ik gewoon graag een nieuwe camera en werd ik getrokken door de d7200. Bleef de info van die man maar in mijn hoofd spoken over de ff qua betere foto's en mooiere en vloeiendere overgangen van kleuren en betere wazige achtergrond bij portret en nog veel meer.
Groetjes Maaike en Dogs

Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm
Maaikiehhh

Forumlid
Berichten: 272


Locatie: Amstelveen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 vervangen

Berichtdoor JurjenF » zo jul 16 2017 5:12 pm

De grote voordelen van de D7200 tov de D610 zijn de AF en je eigen passende objectieven. Ik heb ook voor de keuze gestaan maar heb toch voor de D7100 (destijds) gekozen omdat er kwa kwaliteit van de foto's niet veel verschil is. Ook kwa ruis komen beiden er nagenoeg hetzelfde uit. Het grote voordeel van een full frame licht vooral als je veel waarde hecht aan de kleinere scherptediepte van een ff icm een 'snel' objectief (1.8 of kleiner als grootste opening bv). De D610 is zeker geen slechte camera maar gezien het door blijven werken met de D90 lijkt mij de D7200 een betere keuze.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 vervangen

Berichtdoor Maaikiehhh » zo jul 16 2017 8:52 pm

JurjenF schreef:De grote voordelen van de D7200 tov de D610 zijn de AF en je eigen passende objectieven. Ik heb ook voor de keuze gestaan maar heb toch voor de D7100 (destijds) gekozen omdat er kwa kwaliteit van de foto's niet veel verschil is. Ook kwa ruis komen beiden er nagenoeg hetzelfde uit. Het grote voordeel van een full frame licht vooral als je veel waarde hecht aan de kleinere scherptediepte van een ff icm een 'snel' objectief (1.8 of kleiner als grootste opening bv). De D610 is zeker geen slechte camera maar gezien het door blijven werken met de D90 lijkt mij de D7200 een betere keuze.

Dank voor je reactie. Ik ben zoals ik al schreef nogal een twijfelaar. En was er eigenlijk bijna zeker van een d7200 aan te schaffen en dan brengt de verkoper je in de war...
Ik werk nog vaak met de d90, maar wil graag als ik een overstap maak wel een goede keuze maken. Eentje die beter/sneller is dan de d90. En wel een goede stap omhoog zeg maar, het is veel geld dus ga niet voor een klein verschil een andere camera aanschaffen.
Groetjes Maaike en Dogs

Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm
Maaikiehhh

Forumlid
Berichten: 272


Locatie: Amstelveen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 vervangen

Berichtdoor Maaikiehhh » ma jul 17 2017 11:43 am

Ben benieuwd of er nog andere leden ideeën hebben.
Groetjes Maaike en Dogs

Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm
Maaikiehhh

Forumlid
Berichten: 272


Locatie: Amstelveen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 vervangen

Berichtdoor jan » ma jul 17 2017 11:45 am

Ik zou zeggen volg je eerste gevoel.
De verkoper zal op de D610 waarschijnlijk een betere marge maken dan op een nieuwe D7200.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 vervangen

Berichtdoor Janvis » ma jul 17 2017 12:43 pm

Ik heb recent een middagje met een D610 mogen spelen met daarop een nieuwe Sigma 150mm Macro. Ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk was van de D610. Na die dag was ik des te blijer met mijn D7200 en dat terwijl ik best wel eens zit te denken aan een overstap op termijn naar FF, maar na deze middag is die wens wel weer een stukje kleiner geworden. Zelfs de verschillen bij hoge iso's vond ik best mee vallen, vaak lees je dat daar echt mega verschillen inzitten maar ik vond het best mee vallen. Natuurlijk zat er wel verschil in t.o.v. mijn camera maar ook de D610 produceert gewoon ruis net als mijn camera. Het is weliswaar minder maar zaligmakend was het ook weer niet.
Voor deze middag had ik nog nooit met een FF camera gewerkt en kon ik alleen oordelen o.b.v. de vele reviews die ik had gelezen door de tijd heen. Maar na deze middag had ik ook flink wat NEF's tot mijn beschikking en kon ik eens wat gaan vergelijking in de praktijk met foto's die ik zelf had geschoten.

Kijk, als je al een arsenaal FF lenzen hebt en het enkel op de body aankomt dan zou een FF camera best een overweging kunnen zijn (wel afhankelijk van je fotografie voorkeuren natuurlijk) Maar als je nog lenzen moet gaan aanschaffen naast de body dan zou ik absoluut voor de D7200 tegenover de D610. De D7200 is aanzienlijk nieuwer en heeft wat meer mogelijkheden in de software dan de D610. Zo vond de gene van wie de camera was het erg handig dat ik met de OK knop meteen kon inzoomen naar het punt waarom ik had scherp gesteld (bij het terug kijken van de foto's). Ik zou dat bij haar camera ook even instellen maar die mogelijkheid bleek er niet te zijn. Daarbij is ook het AF systeem van de D7200 wat beter dan de D610... Nee, voor mij persoonlijk absoluut geen D610 i.p.v. de D7200. Maar uiteraard is die keuze voor iedere individu anders en persoonlijk. Dit is enkel mijn idee o.b.v. heel veel reviews en inmiddels een klein beetje ervaring.

Succes met het maken van je keuze, en wat het ook wordt, alvast succes met je nieuwe camera :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D90 vervangen

Berichtdoor Jur » di jul 18 2017 10:17 am

Janvis schreef:De D7200 is aanzienlijk nieuwer ........dan de D610.


Overdrijven is ook een kunst Jan-Willem! De D610 is geïntroduceerd op 8 oktober 2013 en de D7200 op 3 maart 2015, daar zit dus slechts iets minder dan 17 maanden tussen. :wink:
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 vervangen

Berichtdoor Janvis » di jul 18 2017 10:41 am

Nou vooruit dan, strepen we het woordje "aanzienlijk" weg ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D90 vervangen

Berichtdoor ATOR » di jul 18 2017 12:58 pm

De D610, wat gewoon een D600 is uit 2012, is een D7000 met een fullframe sensor. De D7200 is twee generaties verder en dat merk je, het is een veel fijnere camera om mee te werken.
Maaikiehhh als ik jou was zou ik voor de D7200 gaan. Lenzen voor een fullframe camera zijn groter en duurder en ik hoor nergens uit je verhaal dat je fullframe nodig hebt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90 vervangen

Berichtdoor TinoK » wo jul 19 2017 3:40 am

Heel simpel,

Ik zou gewoon voor een nieuwe D7200 gaan...........
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten