Kiezen.....

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Kiezen.....

Berichtdoor Motorwybe » do mei 04 2017 1:03 pm

Ik werk al tijden met de Nikon 18-200 en naar redelijke tevredenheid, zij het dan dat de scherpte m.i. beter kon.
Nu is er bij Sigma een 18-300 uitgekomen en aangezien ik graag wat meer tele wil zou dit misschien iets voor mij zijn.
Vraag : wie heeft ervaring met die Sigma of kan me iets vertellen over de kwalitei en prestaties van deze lens t.o.v. mijn huidige Nikon 18-200 ?
Graag even een mentaal steuntje.
Met vr. groet, Motorwybe
Motorwybe

Forumlid
Berichten: 51


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kiezen.....

Berichtdoor JurjenF » ma mei 08 2017 4:40 pm

Ik zou de lens eens uit proberen op de foto fair. Kun je ook met andere merken vergelijken.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kiezen.....

Berichtdoor Patrick » ma mei 08 2017 6:23 pm

Het klinkt als heel veel, maar 200mm of 300mm is niet eens zoveel anders.

Wat ik zou adviseren is een goede 70-300 kopen. Er staat een Tamron versie op dit forum te koop voor een prikkie! En dat is een hele goede!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kiezen.....

Berichtdoor Motorwybe » ma jul 17 2017 9:49 pm

Ik had graag wat meer reacties gehad op mijn vraag.
Eigenlijk gaat het on het gegeven dat ik gebonden ben aan één lens op mijn body en ik wil graag geïnformeerd worden over de beeldkwaliteit van de Sigma 18-300 t.o.v. de Nikon 18-300. Wie ?
Motorwybe

Forumlid
Berichten: 51


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kiezen.....

Berichtdoor RobbyRoos » ma jul 17 2017 9:58 pm

Eigelijk wil je een vergelijk hebben tussen het verschil in kwaliteit tussen Nikon- en Sigmaglas?
Dan zou ik zelf denk al snel kiezen voor Nikonglas...

Groeten, Robby Roos
RobbyRoos

Forumlid
Berichten: 225


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kiezen.....

Berichtdoor schilder » ma jul 17 2017 11:01 pm

Van de 18-300 zijn 2 versies. Van nikon
Ik had de 18-300 F.3.5-5.6 een hele goede lens alleen het was een keuze om alles in 1 lens te hebben en een prime of lichtsterke lenzen zijn toch beter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kiezen.....

Berichtdoor Motorwybe » vr jul 21 2017 12:54 pm

Nou, ik ben een stapje verder gekomen.
Ik ga dan voor Nikon.
En dan moet ik nog een keus maken tussen de oude (lichtsterker, maar zwaarder) en de nieuwe. (minder lichtsterk, maar lichter om mee te zeulen). Als jullie daar ook raad in kunnen geven, dan zou dat mooi zijn......
Motorwybe

Forumlid
Berichten: 51


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kiezen.....

Berichtdoor rodyheerlen » za jul 22 2017 4:33 pm

Je schrijft dat je meer tele wilt, t.o.v. de 18-200 die je al hebt.
Als dat voor jou belangrijk is, zou ik de 18-300 F3.5-5.6 kiezen, heb zelf de 55-300 f4.5-5.6 en vind dat op 300mm al best lastig in Nederland voor een scherp plaatje.
rodyheerlen

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Kiezen.....

Berichtdoor Janvis » za jul 22 2017 4:53 pm

Ik zit de vraag te lezen en twijfel of ik zal reageren maar doe het toch maar...

Je hebt nu een 18-200 en bent er redelijk tevreden mee maar de scherpte kan wel wat beter zeg je. Maar is dat niet juist het standaard probleem met al die superzooms? Ze zijn ideaal voor algemeen gebruik en voor de meeste, niet al te veel eisende, gebruiker meer dan prima. Maar aangezien je toch wel waarde hecht aan kwaliteit en scherpte (anders stelde je deze vraag niet) dan weet ik eigenlijk niet of een andere superzoom wel DE oplossing is.

Patrick haalde al een 70-300 aan en ik dank dat je daar kwalitatief een grotere stap mee zal maken dan met de andere lenzen. Probleem is daarmee natuurlijk dat je aan de onderkant een flink stuk zoom inlevert wat eigenlijk weer opgelost zou moeten worden met een tweede lens en dat is weer wat je eigenlijk niet wilt... Lastig dus.
Als afbeeldingskwaliteit een dingetje voor je is dan zou ik toch sterk gaan overwegen om toch met meerdere lenzen te gaan werken, anders weet ik niet of de investering in een andere lens met een zeer groot zoom bereik opweegt tegen de geringe winst de je boekt in kwaliteit.

Dit is puur even hardop denken hoor, anderen zul hier meer ervaring mee hebben maar het zijn wel zaken waar ik al veel over heb gelezen op het net en wil je mijn gedachten er over niet onthouden.

Succes met de zoektocht.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kiezen.....

Berichtdoor LJ-Jochem » za jul 22 2017 7:49 pm

Ik ben het volledig met Jan Willem eens! Meerdere objectieven is de oplossing voor betere kwaliteit platen. Ook de gesuggereerde Tamron 70-300 is een goed advies. Vul deze lens aan met bijvoorbeeld een Nikkor 18-105mm en dan heb je een leuke set waar je kwalitatief op vooruit gaat. Oke je moet wisselen maar met de 18-105 heb je iets overlap op de 70-300mm wat wel makkelijk is (niet gelijk hoeven wisselen). Kijk ik naar mezelf dan weet ik 9 van de 10 keer wat ik ga fotograferen dus welke lens gewenst is op dat moment. Wil ik toch een ander bereik dan kost het me welgeteld een halve minuut om volledig gewisseld te zijn. Dus wisselen van objectief valt echt wel mee. Je "zeult" inderdaad wel extra gewicht mee maar het is het één of het andere. Betere/meer kwaliteit in je foto's of gemak. Aan jou de keuze ;)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kiezen.....

Berichtdoor Autofan1985 » vr jul 28 2017 9:18 am

LJ-Jochem schreef:Ik ben het volledig met Jan Willem eens! Meerdere objectieven is de oplossing voor betere kwaliteit platen. Ook de gesuggereerde Tamron 70-300 is een goed advies. Vul deze lens aan met bijvoorbeeld een Nikkor 18-105mm en dan heb je een leuke set waar je kwalitatief op vooruit gaat. Oke je moet wisselen maar met de 18-105 heb je iets overlap op de 70-300mm wat wel makkelijk is (niet gelijk hoeven wisselen). Kijk ik naar mezelf dan weet ik 9 van de 10 keer wat ik ga fotograferen dus welke lens gewenst is op dat moment. Wil ik toch een ander bereik dan kost het me welgeteld een halve minuut om volledig gewisseld te zijn. Dus wisselen van objectief valt echt wel mee. Je "zeult" inderdaad wel extra gewicht mee maar het is het één of het andere. Betere/meer kwaliteit in je foto's of gemak. Aan jou de keuze ;)

Die combi bevalt mij ook prima idd en door de overlap heb je er zelden de verkeerde lens op zitten. Vaak weet je al of je veel zoom nodig hebt of juist niet en voor die enkele uitzondering ben je, zeker met de juiste tas, zo gewisseld van lens.
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
Autofan1985

Clublid
Berichten: 212


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten