Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor Lucille » ma jul 17 2017 5:42 pm

@ Janvis Ook dank voor het meedenken. Heb je het over de 17-50 Tamron? Ik heb deze lens nog ergens liggen maar ik kan het er niet mee vinden. Ik vond de af te langzaam. Misschien moet ik die toch eens opzoeken. Wat jij beschrijft is wat ik bedoel overigens. Ik kom heel ver met mijn f1.8 lenzen. Maar mis net dat laatste beetje waarvan ik denk dat zou toch nog moeten kunnen zonder flits....
Lucille

Forumlid
Berichten: 37


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor Janvis » ma jul 17 2017 6:06 pm

Lucille schreef:@ Janvis Ook dank voor het meedenken. Heb je het over de 17-50 Tamron?
Ik heb de Sigma 17-50 en ben echt super dol op.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor John'47 » ma jul 17 2017 6:47 pm

Ik heb de Nikkor 35mm DX gehad en ook de Nikkor 1,4 35
De Sigma gebruik ik nu en die vind ik scherper en met mooiere kleurweergave de beste van deze drie
Het is wel een "zware jongen"
Ik heb hem op DX en FX gebruikt en op beide formaten doet hij het prima
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor Lucille » ma jul 17 2017 9:18 pm

Dank je wel John. Ga ik toch even kijken of ik hem ergens kan proberen.
Lucille

Forumlid
Berichten: 37


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor ATOR » ma jul 17 2017 10:30 pm

Hey Lucille, wat betreft mijn binnenkort wat foto's maken moet ik je helaas teleurstellen. Meestal heb ik mijn fotospullen grijpklaar staan en kan ik wel even snel wat shots maken maar omdat ik aan het renoveren ben liggen mijn fotospullen nu ergens verborgen in een kamer die volgebouwd staat met meubels en spullen uit de woonkamer omdat ik de vloer daar ga vervangen. Sorry dat ik je blij gemaakt heb met een dode mus :oops:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor Lucille » ma jul 17 2017 10:51 pm

@Ator, jammer had leuk geweest. Ik ga kijken waar ik hem kan testen. Ik ben inmiddels toch wel nieuwsgierig geworden.
Lucille

Forumlid
Berichten: 37


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor Vincent » ma jul 17 2017 11:29 pm

1.4 glas moet je niet kopen om die 1/3 stop te winnen, het verschil met 1.8 ga je in de praktijk niet merken.

Zulk glas koop je voor andere eigenschappen die al eerder zijn aangehaald, scherpte maar vooral ook onscherpte. Niet eens de hoeveelheid, maar vooral de kwaliteit en de overgang van scherp naar onscherp.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor Lucille » di jul 18 2017 7:18 am

@djuclesam Dank je wel!
Lucille

Forumlid
Berichten: 37


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor ATOR » di jul 18 2017 1:16 pm

Lucille schreef:Ik merk dat ik bijv. op feestjes bij slecht licht iets te kort komt. Mijn iso moet dan omhoog en mijn scherpte gaat dan een stuk naar beneden. Flitsen wil ik dan ook weer niet.

De beste oplossing voor je feestprobleem is flitsen. Je kunt wel een groter diafragma nemen maar dan wordt de scherptediepte kleiner, ook bij de stop winst van een FX camera halveert de scherptediepte. Bij foto's op een feestje is het leuk om af en toe meer dan één iemand scherp op de foto te hebben. Dan heb je een grote scherptediepte dus een kleiner diafragma nodig en de beste oplossing daarvoor is meer licht.
Bij flitsen denk je nu misschien aan het lelijke keihard recht in je gezicht licht met harde schaduwen maar dat kan met een beetje meer moeite ook mooi gedaan worden. Zelfs met een kale flitser op de camera die via het plafond of de muur reflecteert kun je goede natuurlijke resultaten krijgen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor Ingmar » di jul 18 2017 1:38 pm

Flitsen...Eens....En als je geen muur of plafond hebt, dan is een flashbender ook een goede oplossing. https://rogueflash.com/collections/rogue-flashbenders heb deze laatst gebruikt op een receptie/feest bij een trouwfeest. Dat was in een tent dus indirect via het plafond ervan was geen success.
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor Lucille » di jul 18 2017 2:38 pm

@Ator, @Ingmar. Ik vind flitsen idd een dingetje. Heb wel een SB 700 en niet zo lang geleden een cursus gevolgd.
Ik ga met alles weer even aan de slag. Kijken welke weg ik hiermee kan vinden.
Lucille

Forumlid
Berichten: 37


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor bulke41 » wo jul 19 2017 9:19 am

Indien je niet graag flitst, helpt de techniek "expose to the right" ook erg goed, wat ook helpt bvb voor binnen is een iets bredere hoek
Voor crop sensor camera's heeft sigma ook nog de 30mm 1.4 art, alvast goedkoper, geen idee hoe die zich verhoud tot de 35 art

En wat iemand aanvaardbaar vind van ruis is voor eenieder anders en ook te zien bij welk licht hoor, evenals de nabewerking van zo'n beeld en waarvoor het moet dienen...

Als je écht in minder licht kwalitatievere foto's wil nemen, zeker met jouw lenzen die je al hebt, is mss de idealere stap een d750 naast jouw d7100 aan te schaffen, die zal al 2 volle stops hoger in de iso kunnen voor bijna vergelijkbare resultaten, iso 12800 is vaak echt bruikbaar, jouw 50mm zal dan dezelfde beelhoek geven op de d750 als de 35mm op je d7100...

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 85mm AFS 1.8, sb900, fuji x100t
https://www.flickr.com/photos/bulke41/
Gebruikersavatar
bulke41

Forumlid
Berichten: 36


Locatie: adegem, belgië
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor Faiz » wo jul 19 2017 8:55 pm

De Sigma ART 35 F/1.4 is een prima lens. Heb hem ooit van een clublid kunnen overnemen voor op mijn D7100. Mooi scherp, maar qua gewicht wel ietsjes zwaarder dan de Nikon 35 f/1.8. Ik gebruik deze Sigma lens nu met enige regelmaat op mijn D750 als ik bruiloften ga fotograferen, of als er een andere lens op mijn D750 zit, dan de Sigma 35 op de D7100 als back up.
Enige wat ik veel over Sigma hoor is dat ze nog wat meer dan gemiddeld back of front focus hebben. Ik heb het bij de mijne niet gemerkt, dus misschien mazzel gehad.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor Lucille » do jul 20 2017 2:16 pm

@bulke41, dank voor je reactie. Ik wil het nog even met mijn D7100 doen. Op dit moment oefen ik met de 'expose to the right techniek' Het levert mij al mooiere foto's op.
Lucille

Forumlid
Berichten: 37


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 35mm F/1.4 DG HSM ART Nikon

Berichtdoor Lucille » do jul 20 2017 2:18 pm

@Faiz Blij om te horen dat deze lens jou goed bevalt. Ik ga kijken of ik de lens een keer kan proberen. Ik blijf er nieuwsgierig naar.
Lucille

Forumlid
Berichten: 37


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten