Goede (heup)tas...

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Goede (heup)tas...

Berichtdoor Matthijs » za jul 22 2017 4:32 pm

Hallo,

Ik ben opzoek naar een goede tas die niet op mijn schouders hangt maar op mijn heup. Als ik op pad ben neem ik eigenlijk altijd al mijn apparatuur mee en dat weegt bij elkaar behoorlijk wat, en als dat allemaal op de schouders hangt houd je niet lang vol (ik niet i.i.g.). Daarom zoek ik iets wat op je heup hangt.
Mijn camera + alle lenzen moet erin passen (zie onderschrift).
De telelens is niet vereist, maar het zou fijn zijn als hij erin kan.
Een lichtgewicht tas is ook wel fijn.

Ik ga nog geen budget noemen, eerst even afwachten welke richting ik op moet denken. Het liefst zo goedkoop mogelijk (2e hands is ook een optie).
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goede (heup)tas...

Berichtdoor Stijn Smits » za jul 22 2017 5:40 pm

dan toch een rugzak met een goede heupband denk ik,

zelf gebruik ik een lowepro phototrekker en een lowepro protrekker beide grote rugzakken met een fatsoenlijke heupband. (de protrekker is groter dan de phototrekker).

kijk ook eens naar tassen van mr Jan gear of naar de guragear kiboko (heel licht wel minder draagcomfort)

groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goede (heup)tas...

Berichtdoor ReneG » za jul 22 2017 11:14 pm

Tenzij je voor een toploader model (1 camera) kiest, zou ik dan ook voor een rugzak gaan. Ik heb verschillende heuptassen geprobeerd met riem. Niet fijn. Een ander alternatief is de lowepro street and field serie; dat is een compleet harnas. Erg fijn om mee te werken en verdeelt het gewicht goed, maar ziet er wel erg popi jopi uit. :P
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goede (heup)tas...

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo jul 23 2017 7:35 am

Een heuptas? Om je handen vrij te hebben? Om het gewicht te verdelen? Voor het comfort? Comfort zal per persoon wisselen. Op naar een Nikonclub veld bijeenkomst, vraag aan de deelnemers naar het waarom van hun keuze.Andere ideeen en ervaringen: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/cameratas-rugzak.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goede (heup)tas...

Berichtdoor MartinT » zo jul 23 2017 10:50 am

Zonder je 150-600 mm heb je 7 lenzen op je lijstje staan + een D800 van bijna een kilo!
Vergeet het maar om dat allemaal op je heup te dragen.
Think Tank heeft wel een handig systeem met losse tassen voor verschillende formaten lenzen die je op een speciale heupriem bevestigt, maar in jouw geval wordt het gewoon veel te zwaar.
Je zult dan van te voren een keuze moeten maken wat mee gaat en je geeft aan dat je dat niet wilt.
Dus zal je toch denk ik op een rugzak uitkomen.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goede (heup)tas...

Berichtdoor Matthijs » zo jul 23 2017 11:44 am

Hartelijk dank voor het meedenken! :thumbup:

Mijn zus heeft laatst een backpack gekocht en volgens haar hangt die (bijna) volledig op de heup. Met die tas moet je 15 kilo kunnen dragen (op je heup dus) zodat je schouders niet heel erg belast worden. Zij heeft er dan ook 2 weken lang mee gelopen.
Zoiets zoek ik eigenlijk ook, alleen ben ik bang dat er geen tassen zijn die speciaal gemaakt zijn voor camera apparatuur.
Als het echt niet anders kan moet ik inderdaad niet al mijn lenzen meenemen (dat doe ik nu ook niet, omdat het niet past), maar de Nikon 50mm, Helios 58mm, Sigma 150mm, Sigma 12-24mm en Nikon 18-35mm moeten er sowieso in kunnen. Dat zijn de lenzen die ik altijd bij me wil hebben.
Heuptassen zijn ook een optie, maar naar mijn idee ben je dan veel minder flexibel in het bewegen. Zeker op de fiets lijkt het me niet handig. Je kunt ook niet zomaar even op de grond gaan liggen (wat ik regelmatig doe :P )
Je komt dan inderdaad uit op een rugtas... Hebben jullie nog meer tips voor een comfortabele rugzak? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goede (heup)tas...

Berichtdoor JvdKooij » zo jul 23 2017 11:54 am

Matthijs,
ik gebruik de lowepro prorunner 450 en daar zit een goede heupband op, loop ik hele dagen mee.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goede (heup)tas...

Berichtdoor Matthijs » zo jul 23 2017 12:05 pm

Zit het gewicht op je schouders of op je heup als je die heupband gebruikt?
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goede (heup)tas...

Berichtdoor JvdKooij » zo jul 23 2017 12:15 pm

de tas steunt dan op de heupband, de schouderbanden houden de tas alleen rechtop, werkt prima
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goede (heup)tas...

Berichtdoor Matthijs » zo jul 23 2017 12:22 pm

Oké.
Ik neem hem mee in mijn overwegingen. Enig nadeel is dat de tas zelf al behoorlijk zwaar is (2.9 KG).
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goede (heup)tas...

Berichtdoor JvdKooij » zo jul 23 2017 1:09 pm

wel je al die spullen meenemen moet je wel een stevige tas hebben Matthijs, je zal niet gauw een lichtere vinden die ook stevig is en genoeg beschermd.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goede (heup)tas...

Berichtdoor ATOR » zo jul 23 2017 1:26 pm

Nou ja, de Flipside 400AW met dezelfde inhoud en prima bescherming weegt maar 1.5kg. Helaas ben ik niet zo'n fan van de heupband, mijn 80 liter rugzak is zoveel comfortabeler. Het flippen, dat je de rugzak met de heupband voor je draait en je zo makkelijk lenzen kunt wisselen is wel erg handig, dat zou ik niet graag missen. Daarvoor neem ik het wat mindere draagcomfort op de koop toe.
Als je je spullen als carry on meeneemt of trektochten maakt dan is die extra anderhalve kilo aan rugzak toch een flink gewicht.

Maar goed ik lees dit soort topics graag mee in de hoop dat er ondertussen een perfecte rugzak voor mij op de markt gekomen is :D
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goede (heup)tas...

Berichtdoor Matthijs » zo jul 23 2017 1:31 pm

@Jaap, Dat klopt, en dat is ook wel belangrijk. Ik zie hem op MP voor een leuk prijsje staan, dus ik denk dat ik het maar ga proberen. (Of zijn er nog meer goede opties?)
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goede (heup)tas...

Berichtdoor JvdKooij » zo jul 23 2017 1:36 pm

ATOR schreef:Nou ja, de Flipside 400AW met dezelfde inhoud en prima bescherming weegt maar 1.5kg. Helaas ben ik niet zo'n fan van de heupband, mijn 80 liter rugzak is zoveel comfortabeler. Het flippen, dat je de rugzak met de heupband voor je draait en je zo makkelijk lenzen kunt wisselen is wel erg handig, dat zou ik niet graag missen. Daarvoor neem ik het wat mindere draagcomfort op de koop toe.
Als je je spullen als carry on meeneemt of trektochten maakt dan is die extra anderhalve kilo aan rugzak toch een flink gewicht.

Maar goed ik lees dit soort topics graag mee in de hoop dat er ondertussen een perfecte rugzak voor mij op de markt gekomen is :D


de flipside 400 is een stuk kleiner, ik heb beide tassen. Ook heeft de flipside geen laptopvak (wat waarschijnlijk voor Matthijs niet belangrijk is)
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goede (heup)tas...

Berichtdoor ATOR » zo jul 23 2017 2:06 pm

Je hebt gelijk Jaap, het scheelt zo'n 4 liter.
Flipside 400 - Internal Dimensions: 27 x 15 x 42.5 cm = 17.2 liter
Runner 450 - Internal Dimensions: 32.5 x 16 x 40.8 cm = 21.2 liter

Is de Runner comfortabeler en waarom heb je ze allebei?
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten