Projectje: De Lijsthond

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor justme » zo jul 23 2017 10:44 pm

Prachtig. Met name hoe je je belichting en achtergronden zo kiest, zou bijna willen zeggen dat de keuze van het onderwerp amper uitmaakt.

Kun je iets laten doorschemeren over je manier van aanpak, bij zo'n shoot. Niet hoe je met de honden omgaat maar hoe je je shot bepaalt.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor HannahV » ma jul 24 2017 12:02 pm

Uiteraard!

Eigenlijk, hè, heel stiekem. Doe ik ook maar lekker wat. Staat ook in m'n onderschrift :D. Toch heb ik e.a. 'ontdekt' tijdens deze serie. Het bos waar de shoot plaatsvindt is heel dicht begroeid. Een hele zonnige dag is niet altijd handig, ivm felle zonnestralen die dan door de bomen vallen. Het dichtste stuk lopen we dus voorbij, naar mijn favoriete stuk: een soort tunnel van bomen met aan het einde een open stuk. Ik zet de hond aan het einde van de tunnel midden op een pad in het licht, met op de achtergrond dus die rij bomen die de tunnel vormt. De hond laat ik het liefst midden op het pad zitten, ver bij de achtergrond vandaan. Als ik in andere bossen fotografeer kijk ik altijd naar welke achtergrond zou werken; meestal een zo egaal mogelijk.. Ik laat de hond vaak lekker doen waar 'ie zelf zin in heeft. Balletje gooien, stuk lopen naar een mooie egale achtergrond en dan even laten zitten of liggen (om de aandacht te trekken heb ik een piepspeeltje, hondengeluiden op Youtube doen het ook goed). Ik bewerk dan wel een hoop, in LR en Ps, maar dat is puur omdat ik dat zelf leuk vind en het mooi vind om te zien hoe je een foto een bepaalde sfeer meegeeft. Meer is het eigenlijk niet... ik weet ook niet hoe andere hondenfotografen het doen eigenlijk. Zouden zij een speciale aanpak hebben?
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor HannahV » ma jul 24 2017 12:04 pm

Gucci de ex-asielhond uit Frankrijk:

AfbeeldingNot impressed. by Hannah Verhoeven, on Flickr

AfbeeldingGucci by Hannah Verhoeven, on Flickr
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor DannySan » ma jul 24 2017 1:46 pm

Echt Hannah, SUPER!
Elke keer weer een feestje jouw foto's om te kijken, als ik een onbescheiden vraag mag stellen... je doet deze foto's als project maar vraag je dan ook vergoeding voor de foto's die je maakt?
Die 2e foto van Gucci, wow!

Nog steeds denk ik er over om ook zoiets hier op te starten, maar hoe begin je nou?
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3827


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor HannahV » ma jul 24 2017 4:19 pm

Dankjewel DannySan!! Ben heel blij om dat te horen!
Voor de foto's die ik gebruik voor De Lijsthond vraag ik geen vergoeding. Ik ben (denk ik) de slechtste ondernemer allertijden, gezien het feit ik geld vragen gewoon niet durf en ook niet op zijn plaats vind. Ik laat de mensen naar een bos bij mij in de buurt komen (heb nog geen rijbewijs, ik moest zo nodig bijna een wielrenner over het hoofd zien tijdens m'n examen) dus dat zal ze ongetwijfeld al benzinegeld kosten. En om dan ook nog eens geld te vragen voor foto's die ík wilde maken, ik weet het niet. Ze krijgen een aantal foto's gewoon gratis, wel is er de mogelijkheid om een foto na te bestellen mocht daar interesse voor zijn maar dit is natuurlijk niet verplicht. Ik heb vorige week wel een andere foto pagina voorbij zien komen die ook een HR-actie hield en wel een kleine vergoeding vroeg, daar werd ook met veel enthousiasme op gereageerd dus blijkbaar kan het wel gewoon. Mocht je de actie starten dan is het ook niet raar om een vergoeding te vragen, zo heb je misschien ook wel garantie dat de mensen ook op komen dagen of het in ieder geval een beetje serieus nemen.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor becas » ma jul 24 2017 5:35 pm

Als je eens begint met een onkostenvergoeding. Duidelijk aangeven en je zult merken dat de meeste mensen dat heel normaal vinden. Dan kun je langzaam werken aan je portfolio en het vertrouwen om meer te vragen voor al het werk dat je levert.
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor John'47 » ma jul 24 2017 6:14 pm

Als je iets gratis voor een ander doet, denkt die ander dat het niks waard is. Jouw foto's zijn prima, dus kun je er best geld voor vragen.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor ben42 » ma jul 24 2017 6:21 pm

Wat geld betreft, zelf vraag ik voor een opdracht een kopje thee en voor een grote opdracht twee kopjes thee.

Fotografie is voor mij een hobby en dat wil ik beslist zo houden. Wel hou ik rekening met wat mensen willen, maar door het voor een kopje thee te doen, blijft het leuk voor mij.

Wat anderen doen is natuurlijk aan de anderen zelf. Naar de foto's van jouw kijkend kan ik me heel goed voorstellen dat mensen graag geld over hebben voor een foto van hun eigen hond door jouw gemaakt. En dat zou nog wel eens flink boven de kostprijs kunnen zijn wat ze er voor over hebben.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor Vincent » ma jul 24 2017 6:30 pm

John'47 schreef:Jouw foto's zijn prima, dus kun je er best geld voor vragen.


Ik denk dat het in dit geval niet eens om de waarde van de foto's gaat maar om de insteek van het project.

Als een model aan jou vraagt of je foto's wilt maken dan vraag je daar logischerwijs een vergoeding voor, maar als jij voor een eigen project een model wilt hebben dan moet je daar eigenlijk altijd voor betalen. Of op een tfp basis werken wat beide kanten op natuurlijk ook kan.

Als je er zo instaat, en het zo aanpakt zoals Hannah nu doet dan vind ik dat je daar geen geld voor kunt vragen. Dat betekent natuurlijk niet dat de foto's geen waarde hebben maar die zul je op een andere manier moeten proberen te vinden als je dat wilt. Bijvoorbeeld door prints te verkopen, een boek uit te brengen, of een expositie te houden. Of je moet deze beelden nu zo in de markt zetten dat de baasjes zelf naar je toe komen, maar dan is de vraagstelling dus andersom.

Los daarvan vind ik de insteek en de kwaliteit van het project dusdanig dat ik nog een, als ik Hannah was, sowieso zelf meer exposure zou gaan zoeken bijvoorbeeld in media of honden- of foto tijdschriften.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor John'47 » ma jul 24 2017 6:36 pm

@djunclesam
Je mist de essentie van mijn opmerking
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor Vincent » ma jul 24 2017 6:41 pm

Nee hoor ;)

Ik snap je eerste punt heel goed. Maar als jij iemand vraagt voor persoonlijk project dan hoeft diegene helemaal niet te weten wat de eventuele marktwaarde daarvan is, vind ik.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor justme » ma jul 24 2017 7:18 pm

Vind het ook een helder verhaal Vincent! En zeker ermee eens om te zoeken naar meer exposure.

Het kan eigenlijk niet ontbreken aan vragen van honden eigenaren of je een vergoeding vraagt, zeker met deze foto's.

Je noemt het zelf een project, het onderwerp is helder, maar je einddoel voor mij nog niet echt.
Wil je een fotoalbum af laten drukken, of graag ergens exposeren (hondenbeurs, of vakblad), dan kost jou dat in eerste instantie wellicht ook geld. Die kosten kun je er alvast uithalen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor HannahV » ma jul 24 2017 8:40 pm

In eerste instantie had ik nooit verwacht dat het met zo veel enthousiasme onthaald zou worden en dat er zoveel animo voor was. Ik dacht: laat ik eens de sociale media gebruiken en kijken of ik een positief (ander) beeld neer kan zetten. Zo goed als iedereen zit namelijk wel op Facebook en ik heb al van een aantal mensen gehoord dat ze zich best lieten leiden door de krantenkoppen, maar na het zien van deze foto's het toch overwogen om niet direct terug te deinzen. Dat was al heel wat, want je hebt toch bereikt wat je wilde. Een écht einddoel, zoals een expositie, is er niet geweest. Ik heb eraan gedacht om een boek te maken van al deze foto's, maar wie koopt zo'n boek? Een kalender? Eigenlijk is dat best wel een idee, ik denk alleen dat dat mij uiteindelijk meer gaat kosten dan dat het wat op gaat leveren, de opbrengst zou dan naar een organisatie gaan die zich inzet voor deze honden, of naar een asiel.


Wat het geld betreft, ik vind dat nog altijd lastig. Als mensen mij vragen om foto's te maken (buiten dit project om), dan zitten daar wel kosten aan vast. Ik neem het maken van de foto's erg serieus en besteed ook veel aandacht aan de nabewerking etc, investeer in apparatuur, reiskosten enz. En ben van plan om dit niet alleen bij een leukigheidje te houden maar hier toch een officiëel bedrijf van te maken (hoor wisselende verhalen over een kvk-registratie, daar ben ik me nog in aan het verdiepen). Ik besef ook dat ik, door gratis te werken juist de markt verpest, ook al is dat misschien wat bot uitgedrukt. Mensen verwachten zo langzamerhand dat er vette kwaliteit geleverd wordt voor een tientje, 'en anders heeft hun oom ook nog wel zo'n camera liggen en die doet het gratis'. Dat is ook vaak een reactie die ik krijg en dat maakt wel dat ik erg twijfel. Vraag je een tientje 'dan zal het wel niks wezen', vraag je een (ongeveer) zelfde bedrag vergeleken met andere hondenfotografen en lever je kwaliteit dan is dat veel te duur en komt weer die oom erbij kijken. Nee, hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat iedereen geld zou moeten vragen, helemaal niet, maar het zet me wel aan het denken. Ik doel dan niet op dit project hoor, ik ben gewoon in de ruimte aan het l*llen, ik kan namelijk nooit een verhaal vertellen zonder af te dwalen.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor John'47 » ma jul 24 2017 8:46 pm

@HannahV
Wat ik nog wel eens doe, wanneer ik iets gratis doe of weggeef is de ontvanger vragen om ook weer voor iemand anders iets gratis te doen of te maken. Dat haalt het imago van gratis zal wel niks voorstellen er af.
Bovendien heb ik dan de illusie dat ik meehelp de wereld een b'tje beter te maken.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Projectje: De Lijsthond

Berichtdoor Peter » ma jul 24 2017 9:06 pm

ik dacht dat het primaire doel was om het publiek te laten weten dat de 'lijsthond' geen slecht dier is.
Voor dat doel maak je foto's en gebruik je de sociale media om begrip te krijgen.

Een nobele gedachte.
Buit je die gedachte dan commercieel uit ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten