AF/AE knop D5200.

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

AF/AE knop D5200.

Berichtdoor Saartje » zo jul 30 2017 11:11 pm

Ik heb een vraagje over de belichting.
Ik had deze knop op AF on staan. Als je de knop indrukt activeer je de autofocus maar kun je de belichting niet meten als ik het goed begrijp?
Ik heb hem nu op de default setting AE/AF Lock gezet.
De autofocus en de belichting blijven dan gehandhaafd als je de knop ingedrukt houdt?
Ik heb de camera op spotmeting staan, dus AF_C.
Nu wil ik bv een silhouet opname maken. Ik stel dan scherp op bv een persoon. Vervolgens hou ik dan de camera omhoog om het centrum van de zoeker te richten op de zon en druk de AF/AE knop in. Dan ga ik omlaag om het centrum van de zoeker vervolgens te richten op het object in de voorgrond met de AF/AE knop nog steeds ingedrukt. Opnieuw scherpstellen kan dan niet meer omdat ik de AF/AE knop ingedrukt houd. Vervolgens druk ik af.
De vraag is, is dat de goede manier?

Als ik het niet goed doe kan iemand me het dan stap voor stap uitleggen?
Laatst gewijzigd door Saartje op ma jul 31 2017 2:45 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF/AE knop D5200.

Berichtdoor ATOR » zo jul 30 2017 11:40 pm

Lijkt me helemaal goed. De zin "spotmeting dus AF_C" begrijp ik alleen niet zo. De methode van licht meten staat los van de methode van AF.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF/AE knop D5200.

Berichtdoor Saartje » zo jul 30 2017 11:44 pm

Ator dank je wel.
Je hebt gelijk, heb de camera op spotmeting staan, heeft niks te maken met AF-C

Zoals ik het beschrijf hoef ik dus niet opnieuw scherp te stellen? Als ik dat doe moet ik toch ook weer opnieuw belichting meten en dan de AF/AE knop indrukken en ingedrukt houden? Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF/AE knop D5200.

Berichtdoor Vincent » ma jul 31 2017 7:55 am

Saartje schreef:Zoals ik het beschrijf hoef ik dus niet opnieuw scherp te stellen?


Mits je onderwerp niet bewogen is natuurlijk. Anders moet je opnieuw focussen en dan blijf je aan de gang op deze manier.

Je zou dan ook AE Lock op een Fn knop (voor op je body) kunnen zetten (zonder AF-L dus) en de AE-L/AF-L knop instellen als alleen AF-On. Dan kun je met de ene hand (je 'zoom'-hand) de belichting locken, en los daarvan nog steeds focussen met AF-on en afdrukken met je andere hand ;)

Dat lijkt me voor zulke situaties een betere oplossing.
Laatst gewijzigd door Vincent op ma jul 31 2017 1:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF/AE knop D5200.

Berichtdoor ATOR » ma jul 31 2017 12:41 pm

Twee knoppen is inderdaad ideaal. Als je een serie silhouetten maakt vind ik het zelf het handigst om in mode A een spotmeting te doen en de door de camera gekozen sluitertijd met het juiste diafragma in te voeren in mode M, dan heeft de hele serie dezelfde belichting. Mode M is dan de handsfree AE Lock.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF/AE knop D5200.

Berichtdoor Saartje » ma jul 31 2017 2:53 pm

djunclesam schreef:
Saartje schreef:Zoals ik het beschrijf hoef ik dus niet opnieuw scherp te stellen?


Mits je onderwerp niet bewogen is natuurlijk. Anders moet je opnieuw focussen en dan blijf je aan de gang op deze manier.

Je zou dan ook AE Lock op een Fn knop (voor op je body) kunnen zetten (zonder AF-L dus) en de AE-L/AF-L knop instellen als alleen AF-On. Dan kun je met de ene hand (je 'zoom'-hand) de belichting locken, en los daarvan nog steeds focussen met AF-on en afdrukken met je andere hand ;)

Dat lijkt me voor zulke situaties een betere oplossing.


Dank je wel voor deze uitleg, heb het nu zo ingesteld. We gaan eens kijken of dat lukt.
Saartje

Forumlid
Berichten: 83


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten